Idag spelade vi lite Dungeons and Dragons, och ett gammalt besvär som vi har ibland dök upp igen. Hur beskriver man effekter av skador i ett system där man antingen är levande eller död?
Man...
a) lever med det, eller
b) byter till ett system som har större gradering.
Själv kör jag oftast med b), och jag är synnerligen förtjust i system där de enskilda skadorna är viktigare än mängden kvar i pölen. Det vill säga, du får inte 15 poäng i skada, du får en Allvarlig Skada.
Ett system som man skulle kunna köra med, men dessvärre inte i D&D, är något traumatröskelliknande i stil med Pendragon. Rollpersonen har SIZ+CON antal HP. Om rollpersonen får mer än CON antal HP i en träff är denne så svårt skadad att det krävs läkarvård (ett lyckat slag för Chirurgery). Annars läks inte HP tillbaka alls. Varianter på detta omfattar extra slaskiga skador på särskild skadetabell, men Pendragons enkelhet tilltalar mig. Skadan är slaskig nog som det är.
Ett annat mer D&D-vänligt system är det som hittas i äldre Star Wars d20. Rollpersonen har CON antal Wounds och ett antal Vitality beroende på level. Wounds är det som används för att mäta skada, medan Vitality är mer en kombo av tur, utmattning, hjältenivå, Kraften, duckighet etc. Går man upp i level så ökas inte ens Wounds som är konstant, utan ens Vitality. En träff sänker ner Vitality i första hand, och först när Vitality är slut så går resten in på Wounds. Undantaget är en kritisk träff, som går på Wounds direkt. Då kan du utifrån hur mycket Wounds som förloras beskriva hur ont rollpersonen får. Men om rollpersonen bara förlorar Vitality så beskriver du inte hur slaskig skadan är utan hur mycket sämre garden, det taktiska läget eller energin blir.
Det vill säga: Vader får inte in en slasketräff med sin ljusvärja som nästan kapar Skywalker mitt itu när han sänker Vitality med 90%. Han kapar handräckena, slår Skywalkers gard vidöppen och riktar ljusvärjan på strupen när Skywalker ramlar ner på den smala gångbron, och väser "You are beaten! It is useless to resist! Don't let yourself be destroyed as Obi-Wan did!"
(Men eftersom Skywalker fortfarande har 10% kvar av sin Vitality och bara fått lite fallskada på sina Wounds så kan han fortsätta kampen lite till.)