Björn den gode
Swashbuckler
Det ni ser ovan är en bingsjöpolska, utlärd av Jonny Soling, upptecknad av Karin Aren.
Noterna beskriver hur just den här polskan ska spelas, och är en ganska detaljerad uppteckning eftersom den även inkluderar stråk och markerar dubbelsträngar används.
Som ni ser så finns det i den här uppteckningen inga instruktioner om hur du gör för att spela fiol, du förväntas redan kunna spela fiol för att ha roligt med det här verket. Det finns inte ens någon instruktion för hur en bingsjöpolska ska spelas, och om du satte dessa noter i handen på en folkmusiker som aldrig hört bingsjöpolska så skulle det antagligen bli 'fel' och än värre om en klassisk musiker försöker sig på samma sak. Du förväntas veta hur en bingsjöpolska ska spelas för att ha roligt 'på rätt sätt' med det här verket.
Hur lär sig någon spela fiol? På en massa olika sätt säkert, lektioner, av vänner, genom att titta på andra som spelar, genom att öva, öva och öva, eller kanske genom att läsa en bok skriven för just det ändamålet, och då är det mycket troligt att det med den boken också följer med en cd-skiva om inte en dvd.
Hur lär sig någon spela bingsjöpolska? Genom att lyssna på någon som är erkänt bra på bingsjöpolskor och genom att ta del av hetsiga diskussioner om vilket som är det rätta sättet att spela bingsjöpolska för att i slutändan kanske skapa sina egna husregler.
Ingen skulle komma på tanken att kritisera Karin Aren för att hon inte har inkluderat en text om "Vad är fiolspel?"
Varför är det inte på samma sätt i rollspel?
Jag menar att det borde vara på samma sätt med rollspel. Väldigt få lär sig att spela rollspel genom att läsa sig till det från rollspelen, jag skulle säga att en klar majoritet inte ens hade läst ett rollspel första gången de spelade rollspel. Det vore vidare oerhört slöseri på både energi och sidutrymme om varenda rollspelsförfattare skulle sätta sig och skriva ned hur rollspel ska spelas. Om författaren inte är särskilt pedagogisk skulle jag till och med vilja hävda att det är rent av skadligt att ha med en sån text eftersom det är stor risk att det ger en felaktig bild.
Så absolut, skriv gärna en bok om 'Rollspelande för nybörjare' men kräv inte att det ska finnas i vart och varenda spel. Jag är även ok med att det ligger på mig att veta hur ett äventyr ur 'fastaval-traditionen' eller OSR bör spelledas, det behöver inte ens nämnas i texten även om det förstås inte skadar att rakt ut hänvisa till traditionen.
Släpp orimliga krav på vad som är ett komplett rollspel och se till att bara ha med det som är unikt för det specifika rollspelet så tror jag att vi får gladare rollspelsproducenter och konsumenter.
Och om det innebär att många inte klarar av att spela rollspelen direkt från texten så är jag väldigt fine med det, det kan låta elitistiskt men jag är övertygad om att det bästa sättet att lära sig ändå är att spela med någon som redan kan den typen av rollspel och att det finns rätt många rollspelare i landet som inte är främmande för att spela med nya människor.