Nekromanti Biotech

Ichabod_UBBT

Warrior
Jag kom just på en sak.

Jag pratade med en kompis om cybertech och så. Hans kommentar: "Jag fattar inte varför folk skulle vilja operera in massa metal och sånt i kroppen, dom borde satsat mer på biotech och sånt. Naturligt liksom..." Även om jag inte helt höll med honom, så fick jag en tankeställare.

Biotech ger egentligen enorma möjligheter, för de som har pengar givevis. Biotech är inte precis det billigaste som finns...

Min tanke är så här, när man odlar fram nya delar av en kropp, säg tex ett ben eller en muskel. Vad är det som säger att man inte kan låta musklen växa till sig ordentligt innan man opererar in den? Eller kommer benet automatiskt börja med typ 5 i STY så att man måste träna upp det?

Om man kan odla fram starkare muskler, tåligare ben, starkare hjärta, vackrare ansikte/kropp, skarpare ögon... Vad är det dom som säger att de som har råd inte helt enkelt kan "förstärka" sig själva med hjälp av biotech istället? De flesta attribut kan ju egentligen tränas upp, förståss undantaget PSY, BIL och VIL... (viljan kanske går upp med självförtroendet kanske, men ni fattar).

För enkelhetens skull gäller följande exempel Helmut Abrahamsson, som vill byta HELA sin kropp. Helmut har gått och velat sig väldigt länge nu, och tycker hans nördiga, klena och taniga kropp inte är mycket att komma med. Han har dock ett skarpt intellekt och har gjort sig en förmögenhet på sin uppfinning "Autovänder, en stekspade som vänder på det man steker själv." Han går till ett fint privatsjukhus. Han kollar i katalogerna och bestämmer sig efterhanv vad han ska köpa.

Exempel förslag 1:
Enligt detta förslag så odlar man fram en ny kropp (tänk er lite som i den "Den 6:e dagen" med Arnold) på genetiks väg. En slags tom kopia som man arbetar samman och gör om under en lång process. Nackdelen är att när den är klar är den svag, klen och måste tränas upp från början. Den har ju trotts allt aldrig använts.

STY, RÖR, TÅL börjar alla om på 5
SYN, HÖR börjar på 10
PSY, VIL, BIL är som förra kroppens

Fördelar: Man får en kännsla av att folk inte byter kropp om dom inte absolut måste, det är en svår och dyr process med få fördelar.
Nackdelar: Det blir tröttsamt och långtråkigt att träna upp rollpersoner från så långa attribut.

Exempel förslag 2:
Enligt detta förslag så kan man odla fram olika typer av klonat material, och dessutom i viss mån påverka den genetiska massan från start. Man kan genom en kombination av genetisk förändring och att "träna upp" muskler tex få en kropp som är betydligt starkare än annars.

STY, RÖR, TÅL börjar alla på 10 (Alternativ regel: 3T6)
SYN, HÖR börjar på 10
PSY, VIL, BIL är som förra kroppens
På detta kan man lägga ett pris för att köpa upp de olika attributen, detta kostar tid och pengar.

STY:
Genom att odla fram starkare muskler och senor, samt att träna upp musklerna på medicinsk väg innan de sätts in kan man få starkare kroppar.
<table border=1><tr><td>STY</td><td>Pris*</td><td>Tid*</td></tr><tr><td>10->13</td><td>5000 Euro</td><td>2 dygn</td></tr><tr><td>13->16</td><td>7.500 Euro</td><td>3 dygn</td></tr><tr><td>16->18</td><td>10.000 Euro</td><td>4 dygn</td></tr></table>

TÅL:
Genom att genetiskt förändra benens sammanssättning, samt stärka hjärtstyrka, lungkapacitet med mera samt träna upp kroppen innan den används kan man öka tåligheten. Detta är en mycket svår process då det är så mycket som måste ändras.
<table border=1><tr><td>TÅL</td><td>Pris*</td><td>Tid*</td></tr><tr><td>10->13</td><td>7.500 Euro</td><td>3 dygn</td></tr><tr><td>13->16</td><td>12.000 Euro</td><td>4 dygn</td></tr><tr><td>16->18</td><td>18.000 Euro</td><td>5 dygn</td></tr></table>

RÖR:
Genom att genetiskt odla fram mer elastiska senor, rörligare leder och segare muskler. Samt få fram effektivare nervbanor kan man öka rörligheten i en ny kropp. Detta är också en svår och tidskrävande process.
<table border=1><tr><td>RÖR</td><td>Pris*</td><td>Tid*</td></tr><tr><td>10->13</td><td>7.500 Euro</td><td>2 dygn</td></tr><tr><td>13->16</td><td>10.000 Euro</td><td>3 dygn</td></tr><tr><td>16->18</td><td>15.000 Euro</td><td>4 dygn</td></tr></table>

SYN och HÖR:
Sinnena kan också stärkas i kroppen, genom att odla fram skarpare ögon och tydligare hörsel. Detta är en fruktansvärt komplicerad process, och är sällan värt priset.
<table border=1><tr><td>SYN/HÖR</td><td>Pris*</td><td>Tid*</td></tr><tr><td>10->13</td><td>10.000 Euro</td><td>2 dygn</td></tr><tr><td>13->16</td><td>20.000 Euro</td><td>3 dygn</td></tr><tr><td>16->18</td><td>35.000 Euro</td><td>4 dygn</td></tr></table>

* Avser pris/tid per attributpoäng. Altså mellan 10->13 finns tre möjliga höjningar.
Observera också att alla attribut som höjs måste hållas uppe på vanligt sätt. Om man har hög STY måste man styrketräna regelbundet för att den inte ska sjunka.

Fördelar: Med denna metod blir bioteknik kanske lite mer intressant att använda och riktigt snuskrika personer kan i det närmaste skräddarsy en ny kropp. Med lite vilja och pengar kan man byta kön, utseende, hårfärg, ögonfärg... ja nästan allting. Att göra en stark eller smidig kropp blir dock snabbt VANSINNIGT dyrt.
Nackdelar: Denna metod kan bli ett nytt sätt för spelare med mycket pengar att pumpa upp sina rollpersoner till monster.

Förslag? Kritik? Misshandel? Frågor?

/ Ichabod, som påpekar att allting i de denna listan är exempel och ideer och värden är rena påhitt. Slå mig inte om något inte stämmer... det var bara framhöftat...

seinet

Swashbuckler
Om jag förstått rätt så menar du att enligt förslag 2 så kan man få 18 i styrka, tålighet och rörlighet för €774.000 (€180.000 + €324.000 + €270.000), med den kurs som anges i regelboken (€1 = 4 kr) skulle det alltså kosta 3.096.000 kr att få en elitkropp? Det skulle gå att ta ett vanligt banklån, fixa kroppen, bli elitidrottsman och tjäna ihop det på sponsorpengar. Det är alldeles för lågt pris. Det bör inte vara möjligt att köpa sig en elitidrottsmans kropp för bara 3 miljoner kronor. Skall det vara lagom dyrt bör den kostnaden istället bli 3 miljarder kronor, d.v.s släng på 3 nollor på beloppet, €10.000.000 för en poäng i styrka kan verka mycket, men ifall du kollar på helheten så förstår du nog. De riktigt rika människorna idag är ju miljardärer, miljonär är inte svårt att bli.
Vad gäller tiden så tror jag även den är lite väl snabb för en specialanpassning, öka till minst nästa tidsenhet (dygn -> vecka).

Sedan tror jag det är svårt att stärka sinnena ifall man tolkar det som jag gör (d.v.s. öka ögats uppfattningsförmåga och öronens lokalisering av olika ljud). Att öka skärpan i ögat och synens räckvidd är däremot möjligt med "enkla" optiska förändringar. Att förstärka hörseln genom att ändra utformniningen på örat och hörselgången så ljudet får bättre resonans tror jag dock är möjligt, detta är inga avancerade ändringar dock vilket inte motiverar till ett höjt pris. Men enligt tankarna kring priset på Sty, Tål och Rör ovan så är de satta priserna lagom.
Angående tolkningen av sinnena så är väl den visuella uppfattningsförmågan något som styrs av hjärnan, d.v.s. hur mycket synintryck som kan behandlas per tidsenhet. Likaså gäller det lokalisering av ljud, det är hjärnans arbete att undermedvetet beräkna tidsskillnaden mellan samma ljud i vänster och höger öra och övrigt som påverkar den förmågan.

/Seinet Wintermute - Påpekar mest brister, slå mig för att jag är så elak ifall du vill

Nordmannen

Veteran
Jeg anser det ikke som vanskelig eller dyrt å få operert inn store muskler osv, men som SL ville jeg satt foten ned.
Grunnen er som følger:
1: RP blir for ûbre
2: RP blir for ûbre
3: RP blir for ûbre

Dessuten så bestemmes maksimal STY, TÅL og RØR seg på gener og livstil, slik at det finnes en maksverdi.

Jeg vil anslå at hvis man har 3-5 får man +5, 6-8 får +4, 9-11 +3, 12-14 +2, 15-17 +1, 18 og oppover ingenting.

Dette for å balansere dette regelteknisk og faktumet at du ikke plutselig tillegger deg treningsvaner som opprettholder alle musklene som er medisinsk trent opp, og at du fra naturens side ikke nødvendighvis laget for å i det hele tatt klare å oppnå 18 i disse attributtene. Å genmanipulere delene er i grunnen ikke et alternativ fordi de er rene genetiske kopier av organene de skal erstatte.

Slik jeg tolker SYN og HØR er at 10 er normalt, lavere betyr at man behøver briller/høreapparat, mens høyere verdier gjør deg mer oppmerksom, noe som ikke går på hvor bra ører/øyne fungerer. Verdiøkningene for STY/TÅL/RØR kan brukes i dette tilfellet dersom man ønsker at det skal gå an.

Skal du øke attributt over den "naturlige grensen" må du bruke cybertech.

ripperdoc

Myrmidon
Seinet har redan påpekat viktiga saker gällande dina kostnadsförslag. Jag har lite annan kritik. Din utgångspunkt, att folk förstås vill ha biotech hellre, är i stort sett sann. Det finns dock två problem. Neotech är framförallt cyberpunk. Vi har en genreavgränsning att följa när vi gör saker till spelet (ja, iaf officiellt eller semi-officiellt material). Och med cyberpunk följer just cyber, människa + maskin. Att exploatera biotechen är IMHO klart mer sannolikt än att börja operera in hyrdaulik, men det är inte cyberpunk. Av denna anledning kommer biotech att vara state-of-the-art inom Neotech, medan cyberpunk är allmänt tillgänglig (om kanske inte allmänt använd). Så är det :gremlaugh:

Nu kan man förklara varför det är så med in-game-termer. För det första har ju bevisligen cybernetiken blivit erkänd i många kretsar - där kanske man inte ens vill ha biotech. Gängmedlemmarna vill inte ha "mesiga" köttmuskler, de vill ha tenton, crysteel och hydraulik. Att få biotech att bli på modet kan kosta åtskilligt med tid och pengar.

Dessutom har, av någon anledning, tekniken inte kommit särskilt långt inom DNA-tekniken i Neotech (jfr med idag). Låt oss snabbt gå igenom vad som finns:
* Skräddarsytt DNA - ja, ofödda personer kan få sitt DNA manipulerat till att höja vissa egenskaper (och framförallt ta bort sjukdomar, vilket dock inte syns i reglerna). Detta har inte prissatts i Neotech, men kan antas vara väldigt dyrt, eftersom det framförallt är rika som kan få det från början.
* Kloning. Har funkat sedan ganska länge, men kloning i sig gör inga revolutionerade förändringar av samhället. Det gör bara att folk kan skaffa barn som är sig själva, eller att man kan "kopiera" upp folk med goda egenskaper. En slags primitiv teknik för att skräddarsy DNA.
* Odla kroppsdelar. Man kan odla fram vanliga kroppsdelar på kort tid, till och med en hel kropp (exklusive hjärna).
* Förändra livsformer. GenCorp och kanske några fler företag kan manipulera DNA tillräckligt mycket för att skapa nya livsformer (läs GenCorps företagsbeskrivning om det). Man kan också tillverka ex. boskap som har mycket bättre egenskaper än vanligt.

Allt detta tillsammans gör dina förslag med genetiskt förstärkta muskler klart möjligt, men sannolikt mycket dyrt. Vad man inte kan, är att förändra en redan existerande kropp. Vill man ha en bättre kropp eller kroppsdel får man operera in en ny. Och vill man ha en hel kropp vet vi att hjärntransplantation (som det ju egentligen innebär att byta kropp) är extremt ovanligt, kostsamt och riskfyllt. Det enda kända fallet av en lyckad hjärntransplantation är Geoffrey Farrings med fru, och de är de rikaste två människorna i världen...

Med det sagt ser jag gärna någon form av experimentell odling av starkare kroppsdelar. Men inte hela kroppar (om man inte ska födas med det, vill säga). Dessa kroppsdelar kan sedan opereras på. Problemet blir att det inte är trivialt att skaffa en dubbelt så stark arm och operera på en svag bröstkorg - det kan lätt bli bisarra resultat. Jag tror inte heller att man har tekniken att förstärka syn och hörsel till någon större grad. DNA-tekniken är nog mer fokuserad på att ändra eller lägga till vissa egenskaper, vilket alltså inte är grundegenskaper. Tänk att man med DNA kan odla fram ögon mer superbt mörkerseende, resistenta lungor eller motsvarande, men inte hela kroppar med 18 i STY, TÅL och RÖR..

/RipperDoc

Ichabod_UBBT

Warrior
Jo, nu när jag läser priserna i efterhand har du rätt faktiskt. Jag tror jag höftade fram det från tabellen med cybertech, som för övrigt är lite väl billig den också om man tänker efter.

Enligt listan kostar en helt ny kropp 120.000 Euro. I detta läge måste vi också påpeka att till operationen kommer försäkringar, själva operationen samt om man vill ha en extra kropp. Misslyckas slaget att klona fram kroppen så måste man ju börja om från början (se Biotech kaptilet.) Men dessa priser blir nog ändå ganska små på det hela taget.

+3 nollor kanske är lite väl mycket ja. Jag ska sätta mig ner och räkna om det lite. Det kanske blir vettigare när man tänker efter ändå. Det SKA ju vara dyrt. Men inte så dyrt att en miljardär måste offra 75% av sin förmögenhet. Man ska heller inte glömma bort reglerna för tillgång och efterfrågan, detta är inte precis operationer som finns i varje gathörn.

Min tanke med sinnenna var att man måste modifiera text ögat rent genetiskt. Jag förutsätter med detta förslaget, för det var bara ett förslag :gremlaugh:, att man kan ta genetisk massa från en person och modifiera den innan den växer fram igen. Min tanke är altså att man modifierar tex ögat till att kunna röra sig snabbare (fånga upp saker kvickare), snabbare fokusering osv... Dock håller jag med om att det sitter till stor del i hjärnan. Man kanske får ha någon regel att hjärnan behåller "en del" av sinnet sen innan.

Ichabod_UBBT

Warrior
Tack för det långa svaret :gremlaugh:

Din tanke med syberpunk förstår jag, det är som sagt ett syberpunk-spel. Men Neotech (i min högst personliga världsbild) är dock ett försök att göra en cyberpunk-värld ganska realistisk och trolig. Det var därför jag tyckte att biotech var så lite behandlad.

Sen ska vi inte glömma att jag kom med TVÅ förslag på listan heller. :gremlaugh: Det ena var bara mycket längre än det andra.

Det enda kända fallet av en lyckad hjärntransplantation är Geoffrey Farrings med fru, och de är de rikaste två människorna i världen...
Det måste väl finnas några fler? Jag har för mig i listan med historia att den "första lyckade hjärntransplationen" nånting... Men med tanke på att det finns tex statisenheter att köpa på marknaden och att man kan odla fram en hel kropp för bara 120.000 euro så borde det ju finnas nån typ av marknad för det. Eller menar du att det GÅR men bara har hänt en gång (vad som är känt?) Jag undrar mest, du kan nog mer om saken än jag. :gremlaugh:

Med det sagt ser jag gärna någon form av experimentell odling av starkare kroppsdelar. Men inte hela kroppar (om man inte ska födas med det, vill säga).
Problemet med detta, som sdu själv säger att resultaten lätt blir bisarra, det är ganska meningslöst att sätta in en arm med 18 i sty på en kropp med 8 i sty. Det var därför jag valde en hel kropp som exempel.

En sista sak, vi förutsätter här att folk köper nya kroppar för att dom vill byta. Men det kan finnas flera anledningar att få en ny kropp, ex:
* Man är rik och gammal, och vill ha en ny ung kropp.
* Man är ful och rik och vill bli vacker, stor och stark.
* Man är rik och önskar att man var född av andra könet.
* Man är skadad vid en olycka/strid och BEHÖVER en ny kropp.

I alla dessa tillfällen får personen i fråga en ny kropp, så vitt jag vet i reglerna står det inget om vilka fysiska värden den nya kroppen får. Visst det beror ju på viss del på genetik. Men jag kan inte TÄNKA mig att kroppen får exakt samma värden som din gamla kropp, den nya kroppeen kan ju omöjligt få den "erfaranhet" som din gamla hade. Därav mina två förslag: 1. Den nya kroppen är svag som en myra. 2. Man kan modifiera den.

Ichabod_UBBT

Warrior
Å genmanipulere delene er i grunnen ikke et alternativ fordi de er rene genetiske kopier av organene de skal erstatte.
Om man manipulerar generna blir du ju inte en exakt kopia, det är ju det som är tanken... Musklerna, senorna och benen kanske inte är exakt förberedda för 18 i STY. Men det är ju det man ändrar. Och som jag sa så skaffar man 18 i STY måste man ju såklart HÅLLA DEN UPPE med hjälp av träning.

Ett förslag föresten, kan vara att man sätter en maxgräns för hur många attributpoäng man kan sätta in i den nya kroppen. Man kanske inte kan ha 18, 18, 18... det kanske finns ett "tak" som hindrar en där. Eller så kan man öka priserna expenetionellt istället om man vill... typ dubbla priset per attributsteg :p

Skal du øke attributt over den "naturlige grensen" må du bruke cybertech.
Japp... helt rätt... Möjligtvis kan man tänka sig så här:

Denna genetiken jag skrivit om kan ju vara ganska ny så att säga. Kanske spår vetenskapsmännen att den genetiska utvecklingen ska leda till NÄSTA generation så att säga. Och att forskarna arbetar på att blanda in andra varelsers DNA i våran, så att vi kan bli snabbare, tåligare och starkare... Så på sikt skulle man kunna få 25 i RÖR på en kropp, men den teknologin ligger kanske 20-30 år in i framtiden.

Magnum_UBBT

Warrior
Att öka skärpan i ögat och synens räckvidd är däremot möjligt med "enkla" optiska förändringar.
Sen en flera år tillbaka har det varit möjligt att laserbehandla ögonen och på så vis rätta till synfel. Idag 2005 kostar det runt 20-25.000 att får båda ögonen opererade. Behandlingen tar bara några minuter per öga och 9 av 10 får sk "perfekt" syn. Dvs runt 0,0 - 0,1.
Om tar dagens ögonbehandlingsteknik och flyttar fram den i Neotech så tvivlar jag inte alls på att man kan "trimma" ögonen eller till och med bota blinda. Glasögon är mest bara en modeasessorar.

/357 Magnum

ripperdoc

Myrmidon
En viktig skillnad är vad du ser som "perfekt syn". En laserbehandling i dag gör inte synen bättre, den tar bort defekter som ex. närsynthet. Alltså återställs synen till normal syn, säg SYN 11. För att få SYN 18 krävs mycket mer än så. I kommande Hardware2/Megastore/whatever så klargörs det dock att ögonoperationer kan förstärka synen (upp till 15 om jag inte minns fel) över det normala.

/RipperDoc

Ichabod_UBBT

Warrior
Om operationer kan förbättra synen så borde ju en kombination av genetiskt framodlade ögon och operationer få bättre ögon. Kanske inte ända till 18, men ändå.

Nordmannen

Veteran
Om man manipulerar generna blir du ju inte en exakt kopia, det är ju det som är tanken
Det jeg prøvde å si var at det ikke går ann, fordi at man har ikke klart å komme så langt med kartlegging av genene at man klarer dette.
Dessuten: si at din late feite slaskete RP med 8 i STY, TÅL og RØR skaffer seg ny kropp, STY går på muskler så han kan få 18, TÅL går mest på hvor kompakt/sterkt kroppen er byggd og hvor sterke hjerte og lunger er. Kroppsbyggning er vanskelig å endre, for jo flere genetiske endringer du gjør (og i dette tilfellet er det mange) øker sjansen for komplikasjoner, derfor kan du øke TÅL til 13-14, RØR går på muligheten for leddutslag (smidighet) og koordinasjon, smidigheten kan endres, men koordinasjon består av øvelse og er mer mental enn fysisk derfor kan du øke RØR til 13-14.
I tillegg til den dyre prislappen kommer tiden for å bli vant til den nye kroppen i tillegg, i løpet av denne tiden kunne du trolig ha trent deg opp til 13-14 i STY,TÅL og RØR. I tillegg klarer du ikke å belaste kroppen nok gjennom trening til å opprettholde formen slik at du til slutt har oppnådd 12 i STY, TÅL og RØR og da har du sløst med tid og penger.

Grunnen til at jeg ikke vil gi dette effekt er som sagt at du i en lang periode, ikke har muligheten til å trene effektivt og at din late og slaskete RP vil fortsette å være lat og slaskete lenge nok til at han ikke får så store fordeler av det, RPer som har gode nok treningsvaner til å kunne opprettholde sin nye tilstand har allerede så høye attributter at det ikke er verdt det.

Forøvrig vil jeg påstå at man bør få -2 i STY,TÅL og RØR ved bytte av kropp, men man får +ob2t6 på forbedringsslag og halverte treningstider til man har oppnådd det tidligere nivået.

jimmy89

Veteran
Om man nu kan odla fram en komplett kropp utan hjärna, borde man inte då kunna installera en dator där hjärnan skulle ha suttit? Nu vet jag inte riktigt hur avancerad AI som existerar i Neotech, men någolunda bra måste den väl ändå vara?

Man kan ju köra Cybertechkopplingar fast åt andra hållet. Istället för en människa med robotarmar har man en maskin med människokropp? Då kan man drömma om möjligheterna rent militärt...

ripperdoc

Myrmidon
Njae, det är på gränsen. Såvitt jag vet nämns ju artificiella personer, AP:er, som är cybernetiskt byggda humanoider styrda av någon form av artificiell intelligens. En AI kräver dock mer datorkraft än vad man får plats med i en skalle och skulle därför sannolikt behöva någon form av extra beräkningskapacitet utanför kroppen för att motsvara en mänsklig intelligens. Man kan bygga AP:er som beter sig som människor, men de tänker inte som människor.

En AP har dock, såvitt jag förstått, en cybernetisk kropp, det vill säga inte en biologisk. Att bygga en dator som korrekt kan sända alla signaler som krävs via ryggmärgen är kanske inte genomförbart. I vilket fall är det state-of-the-art, extremt dyrt och sannolikt bara genomförbart i labmiljö.

/RipperDoc - spekulerar

MongoMan

Swordsman
Nja, hjärnaan är för avancerad för att kunna totalt ersättas av en dator i en människokropp, även 2059.
Man kan ju tillexempel jämföra så här:
Om en normal dator rymmer 100000000000 byte, så rymmer hjärnan ungefär
59000 000 000 000 000 000 000 000 000 bytes, minst. (Jag vet, det går inte att mäta, men ungefär.)
Och så är den genomsnittliga hjärnan kapabel att genomföra 10 miljoner fler instruktioner är en normal hemdator i sekunden. (Okej, går egentligen inte heller att mäta, men vem bryr sig om detaljer.)

Man kan ju köra Cybertechkopplingar fast åt andra hållet. Istället för en människa med robotarmar har man en maskin med människokropp? Då kan man drömma om möjligheterna rent militärt...
Varför? Det är väl ingen fördel? Varför skulle just militären drömma?

ripperdoc

Myrmidon
För det första så är det redan klart att det i Neotech finns både kvantdatorer och biologiska datorer. Dessutom finns det AI:er som har en jämförbar intelligens med människor, eller snarare intelligentare. Att nå upp till ett visst antal bytes är främst en fråga om pengar - hur många kretsar man har råd att koppla ihop. En fullskalig AI kräver sannolikt mycket stora datorsystem, där "hjärtat" i systemen utgörs av en eller ett par kvantdatorer/biodatorer.

Varför? Det är väl ingen fördel? Varför skulle just militären drömma?
Jag misstänker att han syftade på att militären kan vilja ha människor som beter sig som maskiner - det vill säga inte någonsin ifrågasätter order - men att de fortfarande har samma problemlösningsförmåga. Det skulle kunna vara önskvärt för vissa typer av truppslag.

/RipperDoc

MongoMan

Swordsman
Sedan så finns det ju väldigt få AI:er, det är främst megaföretagen som har råd med det, och det är inte fler än en.
Också blir ändå AI:er för intelligenta för att kunna bli kontrollerad, förr eller senare slipper den loss.
Jag misstänker att han syftade på att militären kan vilja ha människor som beter sig som maskiner - det vill säga inte någonsin ifrågasätter order - men att de fortfarande har samma problemlösningsförmåga. Det skulle kunna vara önskvärt för vissa typer av truppslag.
Fast då skulle nog jag hellre göra flygplan eller liknande intelligenta, trupper skulle ju bara dö, och om man jämför det med kostnaden, så är det nog inte värt det.