Nekromanti Bisarra kampanjvärldar

anth

Vetefan
Efter Eksems kärleksförklaring till He-Man i skriklådan - och hur man skulle göra rollspel av det, är min fråga:

Vad finns det för bisarra kampanjvärldar där ute?
OBS, själva regelmotorn behöver inte vara bra (jag känner på mig att kvaliteten på regelmotorn står i omvänd proportion till bisarrheten i världen :gremsmile: )

Glöm inte att förklara på vilket sätt världen är bisarr - för det är ju den roliga biten. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
RIFTS: Magi, robotar, cyborger, muterade djur, mechasuits, drakar med cyberimplantat, cyberriddare, vampyrer, dinosaurier, utomjordingar, dimensionsresenärer, postapokalyps, atlantis, fascister, superhjältar, monster, formförändrare. Vad ska man säga? Det tredje rollspel jag läste, och helt utflippad kitchen sink-spelvärld.

Bakgrundsploten är alltså att det var krig, och alla själar från de som dog sögs in i planetens ley lines, så de blev överladdade, och så blev det totalkatastrof. Nu är det postapokalyps, alla ley lines är aktiva, och där de möts finns dimensionsportaler.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mechanical Dream är asmysko. Men det borde du ha koll på vid det här laget.

anth

Vetefan
Arfert said:
Synnibarr.
"Synnibarr is actually Mars 50,000 years in the future, hollowed out and turned into a spaceship to take humanity to a safe place after the Earth had been destroyed. Civilization is beginning to be rebuilt after a series of disasters and technology is practiced as a religion. Synnibarr is also noted for bizarre monsters, including the Giant Mutant Fire Clam and the Flying Grizzly (capable of shooting laser beams from its eyes)." :gremlaugh:

anth

Vetefan
Arfert said:
"Torg is set in a near future setting, known officially as "the near now." At the games's starting point this world has been subjected for several months to a year, to a pan dimensional invasion by a series of "High Lords" who have changed the natural laws of large swaths of Earth to reflect those of their home dimensions. The players assume the role of "Storm Knights", people from Earth and the various invading realms, who possess limited reality altering abilities, and who oppose the plans of the High Lords."

chrull

Stockholm Kartell
+1 på Mechanical Dream. En värld av gigantiska träd där humanoiderna bygger städer i träden. Det finns ingen ras som liknar de vanliga fantasyraserna (eller människor) och social status bestämmer hur högt upp i träden du bor, för på natten kommer det fram gigantiska monster som äter upp allt de kommer åt nere på marken.
Teknologiska nivån stiger också, så på marken är det stenålder, högt upp åker folk maglevtåg typ. En av de spelbara raserna blir galna på nätterna och attackerar framförallt en av de andra raserna, så en kombo med dessa i spelgruppen är "intressant".

SLA Industries verkar vara en ganska klyschig cyberpunk-gone-horror-in-space-setting... men när man läser frilansar handboken och det visar sig att hela världen utspelar sig i skallen på en snubbe på mentalsjukhus i typ Brighton. Och det enda som det påverkar är att rollpersoner som börjar ställa svåra filosofiska frågor, som "vem är jag egentligen?", "vad är meningen med livet?" helt enkelt upphör att existera.

Angående He-Man förresten, Paul Dini berättade i ett avsnitt av Fatman on Batman (Kevin Smiths batmanpodcast) om att han var med och skrev mycket av He-Man tv-serien back in the day. Ofta fick de bara en leksak från Hasbro(?) och ordern om att ha med denna i serien. Ibland hade de inte ens namn, så de fick hitta på allt själva. "Den hade ett ödle-huvud, så vi antog att den var ond".