Nekromanti Bizars flyende tid?

PalMer

Warrior
Bizars flyende tid. Hänger inte riktigt med i förklaringen. Borde det inte vara så att omgivningen rör sig 32 gånger långsammare sett ur magikerns perspektiv? Någon som ser en magiker i tidsflykt borde se något ånga förbi med en normalhastighet av 320 m per runda?!
Likaså undrar jag vad konsekvensen av denna besvärjelse blir i strid, får magikern 32 extra handlingar per runda jämfört med en person som ej är i tidsflykt?

Ytterligare en fråga om ritualer. Vilken magnitud har Madriannas kirurgiska behandling och varför orsakar ingreppet smärta, trauma och blodförlust när jag inte skär något i kroppen (jag förmodar att det är det som menas med invasiv).

Nu skall jag bli riktigt komplicerad. Låt säga att en magiker vill göra en 2:a rangens symbolitiska nedkallning. Magikern behärskar alstring av kronotropi, nomotropi, ataxtropi och biotropi samt alla alkemiska processer.

För 2:a rangens nedkallnig krävs filament av ikonotropi, semotropi och ataxtropi. Skulle nu magikern i förväg kunna skapa två vortex med ackumulator. Dessa skulle vara Inställda på att transformera biotropi till semotropi samt nomotropi till semotropi.

På detta sätt skulle magikern ha de filament som behövs för ritualen, då han själv bidrar med ataxtropi. Förutsatt att han kan ritualen förstås...eller?

PalMer

volador

Veteran
nej....det går i "slow motion" för dig.....du läker skador och dylikt snabbare under den tiden, den är inte till för att kunna förflytta sig som en vampyr och hugga folk i nacken utan att de märker något

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Borde det inte vara så att omgivningen rör sig 32 gånger långsammare sett ur magikerns perspektiv?

Nej
Magikern uppfattar omgivning som 32 gånger snabbare, och omgivning uppfattar magikern som 32 gånger långsammare. Alltså om besvärjelsen var kastad på en person i strid så kommer den personen kunna utföra en handling under den tid som sin omgivning utför 32. Ska magin användas i strid så ska man använda den offensivt, alltså kasta den på andra.

Annars så är det också en hipp besvärjelse om man åker båt och ska göra det i 2 veckor. Sådan ointressant tid kan passera otroligt snabbt. Väldigt bekvämt.

volador

Veteran
Nej....på en två veckors lång båtresa tar man med sig några pergamentrullar och ett bläckdon....sedan powergamar man ihop en ny mördarbesvärjelse /images/icons/yikes.gif

volador

Veteran
Re: Speciellt om man heter Tobias... ;D [nt]

hush.....

Nej, men allvarligt......det är i alla fall lite normalare än att intensivträna sin unika stridskonst så fort man erbjuds tillfälle

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Nej, men allvarligt......det är i alla fall lite normalare än att intensivträna sin unika stridskonst så fort man erbjuds tillfälle

Tycker jag faktiskt inte. Allt man behöver för att träna sin stridskonst är sin lärling/mästare eller en kamrat.

För att kontruera en besvärjelse så måste man sitta och slå i böcker, ställa upp ekvationer, räkna ut ovannämnda ekvationer, räkna ut ovanstående ekvationer osv osv.
Det vill man definitivt ha lugn och ro för, och det är inte någonting man hitter på ett fartyg. Särskilt inte om man är ovan vid att åka båt, det gungar du vet...

Då är det lättare att genomföra ett träningspass i sin stridskonst. Men om jag bestämmer (vilket jag i funktion av SL ofta gör) så är den konstanta träning av sin stridskonst bara till för att hålla dom inlärda manövrarna i ryggraden, inte för att bli bättre på något vis. För det så måste man utveckla sin teknik vilket man väldigt sällan gör när man bara står och upprepar inlärda mönster.

Freelancer

Warrior

För det så måste man utveckla sin teknik vilket man väldigt sällan gör när man bara står och upprepar inlärda mönster.

När man hållt på ett tag med att träna på sin stridskonst, tror att det är 40 eller 80 timmar, så har man väl rätt att slå ett förbättringsslag? Så är det ju med de flesta färdigheter..

Men jag håller med dig, sådan träning som man kan göra på ett fartyg o dyl, borde vara för att hålla kunskaperna i trim..

Moghadein

Veteran
Men om man kastar den på en fiende i strid så kommer han nog uppfatta dig så. ,,,,hmm kanske blir en svår besvärjelse men desto roligare. hehe

volador

Veteran

Du behöver inte slå speciellt mycket i böcker för att t ex sätta ihop en besvärjelse som består av effekter du redan kan

Martin Eriksson

Veteran

måste man fortfarande inte skriva ner den nya besvärjelsen, och det var nog inte så jävla lätt på skepp förr i tiden.....

GrottrolletNaug

Swashbuckler
göra besvärjelser

Du behöver inte slå speciellt mycket i böcker för att t ex sätta ihop en besvärjelse som består av effekter du redan kan

ANM Nu ska jag ventilera mina åsikter igen, och som vanligt så vill jag bara påpeka att detta är mina tankar och funderingar kring det hela, ingen behöver ta åt sig.
Ok, då kör vi.

Alltså det är mer komplicerat än så att formalisera en besvärjelse, det tar månader att göra till att börja med. Och varför tar det månader att göra ?
Jo, för att det är en jäkla massa magiteori som måste kollas upp, beräknas, testas, för att se att den nya besvärjelsen fungerar. Det är en väldigt precis vetenskap att göra en besvärjelse, och det kräver mycket jobb. Det är ett projekt som med lätthet kan ta upp en persons arbete i ett halvår, det är mycket att göra.
Visst, du kanske kan effekterna genom andra formaliserade besvärjelser, men det behöver inte betyda att du kan den dära magiteoretiska konstanten som behövs vid transformering från ditt-tropi till datt-tropi osv...

Det TAR tid att göra en besvärjelse, och det finns en tanke bakom det. Det är inte så att magikern sitter och tänker i 30 dagar och sedan formaliserar på 1 dag. Snarare så sitter han och arbetar fram besvärjelsen succesivt, och för det så behöver han en ämlans massa utrustning.
Hur som helst är det ingenting man gör på en båt. Dessutom är det ingenting man har tid att göra på en båtresa.

DAKRilla

Hero
Re: göra besvärjelser

Jag håller med dej till fullo. Och jag tycker även att besvärjelser bör vara betydligt mäktigare än improviserade motsvargiheter, eller åtminstone enklare eftersom att man har en rutin och säkra instruktioner att gå efter.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Och jag tycker även att besvärjelser bör vara betydligt mäktigare än improviserade motsvargiheter, eller åtminstone enklare eftersom att man har en rutin och säkra instruktioner att gå efter.

Mmmm... Jo det stämmer kanske.
Improviserade besvärjelser har ju redan den ganska allvarliga nackdelen att dom är långsamma. Dom är dubbelt så långsamma som alla formaliserade besvärjelser (1 'moment' tar 1 runda, istället för 1/2 runda).
Å andra sidan så är det nästan bara väsentligt i stridsmagi, i vardagsmagi när man t.ex. ska städa undan dammet i sovrummet, så gör det inte så mycket om besvärjelsen tar 4 sek, eller 8 sek att lägga.

Jag brukar köra med den regeln att om man fummlar med improviserad magi så dissiperar alla filament man 'håller på' okontrollerat. Dessutom ska svårigheten för Qadosh förlust komma från ALLA filament.

EX.
Låt oss anta att man har alstrat 2 filament Ataxatropi och 2 filament Heliotropi. Tanken är att man ska väva en provisoriserad solförmörkelse.
Ok, man försöker väva ataxatropin till en provisera effekt, men fummlar. Enligt min regel så kommer då ataxatropi OCH heliotropin dissipera okontrollerat samtidigt. Dessutom så måste man slå Ob4T6 mot PSY för att inte tappa Qadosh.
Så effekterna blir 2 rundors kraftig förvirring, en Helion av andra rangen, och en stor chans till Qadosh förlust.
Ganska sunkigt, om man jämför med 2 rundors förvirring, 2 heliotropiska filament att dissipera kontrollerat och Ob2T6 mot PSY för qadosh förlust.

Bara en liten tanke.

DAKRilla

Hero

Om jag inte har helt fel så får man samma effekt om man improviserar en besvärjelse som om man kastar den som en besvärjelse förut satt att de innehåller samma effekter.
Tänk då att besvärjelsen har tagit veckor att lista ut för den önskade effekten medan den improviserade tar ett par sekunder (men, som GrottrolletNaug nämnde, tar totalt dubbelt så lång tid). Visserligen har det tagit tid att lära in själva effekterna (för improvisationen), men sedan kan man ju välja och vraka i olika kombinationer, styrkor etc. som man vill, bara för att den är improviserad. Det får besvärjelser att framstå som onödigt krånglig och linjär mot den flexibla improvisationen, om ni frågar mej. Men det ska väl till viss grad vara så, men då tycker jag att besvärjelser bör vara kraftigare då man kunnat pressa ut all kraft ut de alstrade filamenten genom veckors studier, experiment samt precisa uträkningar. Eftersom man har klara instruktioner om hur det skall framföras och man säkert gjort proceduren många gånger tidigare så borde det kanske även vara enklare, rent realistiskt sett om man nu kan resonera så om magi. Men, om jag ska vara ärlig, så tycker jag inte att det skall vara som jag skrivit, för det skulle rubba spelbalansen märkbart, och jag vill nog hellre ha en smula spelbalans framför en smula realism, särskilt inom ett område som magi.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Jag håller i stort med allt du säger.
Dock så vill jag påpeka att jag saknar all form utav respekt för det folk kallar för 'spelbalans'. Vi spelar inte Monopol här, vi spelar trots allt ROLLspel.

Hur som helst, gör man improvisation för dåligt så finns det ingen mening att ägna så mycket tid och möda åt det eftersom inget vettig mundansk magiker skulle syssla med det. Man får akta sig, jag skulle nog vilja se att när man pysslar med improviserad magi så finns det en vis chans (kanske, 5 % eller 10 % ?) att magin snedtänder. Sen tror jag att jag skulle vilja se en specifik färdighet 'improvisera' som är fullständigt oteoretisk. Man kan alltså inte studera den via böcker, utan bara genom praktisk träning.

Har man orken, lusten och viljan så kan man göra improvisationen trovärdig och intressant, ur ett mundanskt perspektiv. Men det är för mycket jobb för att jag ska orkar genomföra något sådant.

Om du vill göra nåt sånt så är du defintivit välkommen, se bara till att lägga upp det på forumen när du är färdig med det /images/icons/grin.gif

DAKRilla

Hero

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sen tror jag att jag skulle vilja se en specifik färdighet 'improvisera' som är fullständigt oteoretisk. Man kan alltså inte studera den via böcker, utan bara genom praktisk träning.

<hr></blockquote>

Smart! Då blir improvisationen mer en vild sorts förmåga än vanlig magi som näst intill kan liknas med vetenskap (matematik, fysik etc) och som är en mycket tidskrävande procedur. Det skulle lösa mycket det! Du verkade dock rikta det där med regeltillverkandet åt mej... ingen bra idé kan jag säga. Någon annan får dock gärna göra det.

Det där om spelbalans skulle jag vilja hålla med dej om, men i mina spelgrupper finns det personer som struntar i rollspelandet och istället gör koboldiserande boffertomtar, och därmed är mitt förslag som att be dom att göra übermagiker som förintar allt vid blotta tanken. Dessutom så skulle det förhindra mej att göra en gubbe som använder formaliserade besvärjelser eftersom det skulle vara i mina ögon för mäktigt. Nu vill jag inte låta som en skenhelig rollspelare, men jag gillar inte att ha en gudalik karaktär (inom strid iaf). Helst av allt är jag en som är aningen oförmögen i strid som hellre kan tala saker till rätta genom lögner, mutor o.s.v. eller använda sej av kunskap bla bla bla.