Nekromanti Blänkande knivar i Prag

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Då laddar jag för att spelleda min första PW-kampanj och jag har valt Knivblänk i Prag som setting. Självklart vill jag modda lite men absolut inte förstöra kärnan. Det enda konkreta är att jag lägger den tekniska nivån på ett sent 50-tal och tidigt 60-tal. Mest för att jag vill komma åt en Nordirländsk-terroristjakts-känsla tillsammans med München (filmen) och att det finns automatkarbiner. Alla ska ha en Kalsjnikov hemma. :gremwink:

Är det någon som har lirat KIP och vill delge mig några värdefulla tips?

Mina rollpersoner ska också vid något tillfälle lämna Prag och hamna i Wien.

Sedan är jag faktist mycket inspirerad av Noir när jag ger mig på KIP. Hoppas att det funkar som inspirationskälla? :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
En Teknisk nivå som på runt 1960 bör ju lägga KIP närmare Noir, som har en mer blandad tekniknivå, speciellt när det gäller skjutvapen och så, om jag uppfattat det rätt..

KIP är ju "euronoir", så varför inte...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Mest för att jag vill komma åt en Nordirländsk-terroristjakts-känsla tillsammans med München (filmen) och att det finns automatkarbiner.
Den där nordirländska känslan passar rätt så bra om man lägger fokus på de militanta regimfientliga gruppernas verksamhet i de fattiga arbetarstadsdelarna, kombinerat med polisstyrkornas hårdhänta jakt på dem. Franska underrättelsetjänsten stödjet militanterna med information, vapen och sprängämnen. Narkotikahandel, beskyddarverksamhet och annan kriminell verksamhet figurerar i utkanten. Var går gränsen för en anständig kamp? Vem är ärlig och vem är opportunist?

<font size="1">Edith: lite expansion av texten.</font size>
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: IRA i Prag

Ja, jag vet! :gremwink:

Jag tänker mig inspiration från The Devils own (filmen med Brad Pitt, när han är på Irland), The Boxer (film med Daniel Day-Lewis) och böckerna där Andy McNab (fd. SAS-soldat) skönlitterärt beskriver sin tid i armén och framför allt de kapitlen som berör hans uppdrag på Nordirland.

Men frågan är om man ska köra hela grejen på Irland istället för Prag? Av lathet skulle jag vilja köra i Prag för att det finns skrivet men det kanske vora kul att utforska andra delar av Knivblänk.

Btw, en annan film är ju The Game (också med Brad Pitt) speciellt de delar av filmen när Brad utbildas till CIA-agent och opererar i Tyskland och Östberlin. Och när jag andå håller på, varför inte våran egna Stellan som Carl Hamilton i filmen Den demokratiske terroristen.

Eller är jag fel ute?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Automatkarbiner i Prag

Perfekt! :gremlaugh:

Självklart ska inte alla ha en sådan men jag har en bild i mitt huvud hur en av rollpersonerna står i manchesterbyxor, stickad polotröja och en skinnpaj beväpnad med ett Kalle-gevär. Han duckar bakom en bil och skjuter automateld mot kravallpoliser.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Re: IRA i Prag

Jag tycker att du ska köra i Prag för att bevara den speciella centraleuropeiska atmosfären. Tjeckiska republikanska militanter kämpar mot den hatade Habsburgsstaten. Polispansarbilar rullar över Karlsbron i dimma. Tårgasen bolmar i arbetarstadsdelarna.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: KIP rollformulär

Jag måste ju efterfråga ett specialdesignat KIP rollformulär (även om jag inte får min vilja igenom).

Självklart funkar PW formuläret utmärkt men det är alltid coolt med ett dimmigt och kafkapunkigt karaktärsblad.

Så, jag önskar mig det i födelsedagspresent (jag fyllde år igår). :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: KIP rollformulär

tja, jag har ju några andra grejer som ska ut först, så det är ju i alla fall inte brådis... Men det är en bra, tänkbar produkt i alla fall!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Kaftapunk

Jag ställer upp vilken dag som helst!

Ge mig bara det där brittiska imperiet. :gremwink:

Nu går jag händelserna i förväg men om Kaftapunk-rollspelet skulle bli en tryckt bok kanske Saga-reglerna passar bättre än PW? Men det är typ 3 år och 42 dagar innan vi är där (om jag får vara med och leka vill säga :gremlaugh: ).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Kaftapunk

Nu är det ju Anders Blixt som är upphovsman till KIP, och inte jag, men visst kan man använda Sagareglerna... vi (eller snarare Johan) har ju redan en version på G anpassad till Steampunk...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Punk?

Vad skulle punken i "kafkapunk" bestå i? Eller är det ett latmansbegrepp för rollspel i surrealistisk byråkrati med ångteknik?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Re: Punk?

Fokuseringen på det rebelliska, på enkla människors överlevnad i repressiva samhällen. Jämför med Bobbys flykt ur slummen i Count Zero, den före detta fångens bisarra liv i Mona Lisa Overdrive, eller det kvinnliga cykelbudets äventyr i Virtual Light. Nej, det är inte ett latmansbegrepp; jag valde uttrycket för att visa en medveten koppling till Gibsons världar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Punk?

Den här diskussionen har vart på tapeten tidigare, angående Cyberpunk, Steampunk osv... det brukar betyda nån slags "street-SF". Där SF kan betyda "alternativhistoria". Som i The Difference Engine. Om jag får beskriva det lite slarvigt.

Så här skriver Mekanurg själv i inledningen:

"Tänk dig konceptet: ”cyberpunk möter Franz Kafka”. En cyberpunkig värld utan cybertech, placerad i ett Centraleuropa som följer filmindustrins mellankrigstidsklichéer med regndränkta kullerstensgränder och magra män med kalla ögon, blanka knivar och plommonstop. Lite halvseriöst kan man använda termen Kafkapunk – den är träffande, om än skruvad."
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Punk?

exakt... många verkar ha fått för sig att PUNK i till exempel Steampunk har nåt med punk i "punkrock" att göra. Vilket inte är riktigt sant. Man måste se ordet i dess vidare betydelse. Punk betyder ju från början "a worthless person"... folk på samhällets undersida.

hmm.. om jag tänker efter så är ett av mina nya projekt Fantasypunk. :gremlaugh:
 
Top