Krille
Super Moderator
Jag skrev Blå himmel som ett rent dogma-bidrag (ni kan läsa det separat här), som ett experiment på hur mycket man kunde komprimera en T10 och samtidigt få in en någorlunda spelbar värld. Nånstans under arbetet så tillkom reglerna om flygmaskinsgenerering. Kruxet är att himlen är för stor för två A4, och det märks.
Avbrott: Blå himmel är en typisk fantasyvärld med orcher, alver och dvärgar, framspolad till ca första världskrigsteknologi, det vill säga biplan, zeppelinare, kulsprutor och bomber, med en del knasiga tillägg som pulsjets och luftkryssare. Man kan utan problem dra likheter med Last Exile, Alpha Shade och Girl Genius.
Det finns massor med saker som jag inte har tagit ställning till, som till exempel magi, och det finns ännu fler saker som jag skulle vilja utveckla, speciellt i världen. Men framförallt så vill jag dona med spelstilen - trots allt så spelar flygfarkoster/djur en större roll i spelet. Jag ser gärna att mekande är en bra verksamhet i spelet, och att det ska behövas för att dels laga sin flygmaskin när den blir skadad och dels förbättra den.
Så mina funderingar rör mest hur man skulle rollspela i den här världen. Hur ska ett äventyr se ut, då grottkrälande är totalt ute eftersom man inte kan få in ens en Pfalz Schwalbe i en normal grotta och än mindre flyga i den? Under förutsättning att en rollpersons motsvarighet till vapen, rustning och häst är en flygmaskin, hur använder man det på ett bra sätt i rollspel?
Målet är (och det ligger rätt långt fram i tiden) ett fartfyllt och spännande rollspel i en cool miljö. Precis som Vampire fokuserar intrigerandet och ångesten, och D&D fokuserar tunneln, så ska det här spelet handla om flygplan och flygande.
Så hur når jag dit?
Avbrott: Blå himmel är en typisk fantasyvärld med orcher, alver och dvärgar, framspolad till ca första världskrigsteknologi, det vill säga biplan, zeppelinare, kulsprutor och bomber, med en del knasiga tillägg som pulsjets och luftkryssare. Man kan utan problem dra likheter med Last Exile, Alpha Shade och Girl Genius.
Det finns massor med saker som jag inte har tagit ställning till, som till exempel magi, och det finns ännu fler saker som jag skulle vilja utveckla, speciellt i världen. Men framförallt så vill jag dona med spelstilen - trots allt så spelar flygfarkoster/djur en större roll i spelet. Jag ser gärna att mekande är en bra verksamhet i spelet, och att det ska behövas för att dels laga sin flygmaskin när den blir skadad och dels förbättra den.
Så mina funderingar rör mest hur man skulle rollspela i den här världen. Hur ska ett äventyr se ut, då grottkrälande är totalt ute eftersom man inte kan få in ens en Pfalz Schwalbe i en normal grotta och än mindre flyga i den? Under förutsättning att en rollpersons motsvarighet till vapen, rustning och häst är en flygmaskin, hur använder man det på ett bra sätt i rollspel?
Målet är (och det ligger rätt långt fram i tiden) ett fartfyllt och spännande rollspel i en cool miljö. Precis som Vampire fokuserar intrigerandet och ångesten, och D&D fokuserar tunneln, så ska det här spelet handla om flygplan och flygande.
Så hur når jag dit?