Nekromanti [Blå Himmel] Framstegsrapport

Krille

Super Moderator
Eftersom Blå Himmel är kriminellt eftersatt så kände jag att det var läge för en lägesrapport.

1: Varför har inget hänt på så länge?

Det finns två svar på den frågan. Den ena är kort och gott Järn. Jag har fortfarande en klase åtaganden kring Järn som helt enkelt får gå före, eftersom, well, kunder och kundlöften.

Det andra är faktiskt också Järn. När jag satt och skrev hackningar av Järn så skrev jag ett hack för moderna handeldvapen. Jag snodde ett par grejer från Noir till det hacket, bland annat att ammunitionsåtgången är slumpvis och beror på någon av tärningarna i procentslaget (eller entals- eller tiotalssiffran), och ett Noir-liknande initiativsystem. Jag slogs plötsligt av att det Noir-liknande initiativsystemet också löser höjd/fart-energifrågan som är basen i handlingspoäng-systemet i Järn. Och plötsligt började jag leka med tanken på att använda Järns regler med det här hacket. Så jag började pilla med det. Arbetet är inte klart än, så jag har inget sagt.

2: Wait, what? Håller du på att byta regelsystem?

Ja och nej. Jag håller på att renskriva det ovan nämnda Järn-hacket så att det funkar med Blå Himmel (lite av och till – proper Järn-stuff har fortfarande prioritet). Sen vill jag speltesta det internt för att se om min hunch att det här systemet löser samma problem stämmer. Därefter kommer Järnhack-Blå Himmel ut för externt speltest och utvärdering, det vill säga att alla andra ska få testa hacket och jämföra med originalreglerna.

Så jag har inte helt bestämt mig än huruvida det blir ett nytt regelsystem eller inte.

3: Hur långt har du kommit med regelsystemet?

Jag har ett nytt stridssystem och jag har nya vapenvärden, renskrivet från hacket. Handlingsresolution är lyft nästan rakt av från Järn. Däremot har jag inte rollpersonsgenerering eller nya mallar än. De väntar på en revision av färdighetslistan, vilket jag skulle behöva göra eftersom Järn-systemet inte har attribut. Slutligen behöver spelledarpersoner och en klase hjälpmedel skrivas om.

4: Är det det enda som händer?

Som om det inte var nog! Jo, jag tänker köra det interna speltestet med en kort kampanj som sträcker sig över 300 år. Start blir väl i vår nån gång – som sagt var så har Järn-stuff prioritet. Det skulle vara kul att få kampanjen läsbar av andra, så att även ni kan spela den.

5: Hur kan 300 år vara kort?

Rollpersonerna kommer vara alver från Rikite, och under kampanjen kommer de gå från det här:

…till det här:

Och det kommer ske i form av ett antal nedslag i deras liv från nykläckta vindryttarlärlingar år 1599 till det Stora krigets slut år 1892. Deras hemland kommer att utvecklas från löst klansamhälle utan någon egentlig nationalkänsla till en nyfödd nationalstat. Och omvärlden kommer gå från renässans till industrialism. Allt detta i tretton avsnitt.

Okej, tretton avsnitt är väl inte så kort ändå.

6: När kommer det?

Det är en bättre fråga än du anar. Jag vet faktiskt inte själv.

Attachments

obak

Hero
Hur har du tänkt hantera luftstrider? Kommer du arbeta med modeller, svängradier och förflyttning, eller mer åt mekaniken i The Few, eller nåt helt annat?
Hur hanterar du skador på flygplanen, har de kroppsdelar och HP eller?

Krille

Super Moderator
obak;n143840 said:
Hur har du tänkt hantera luftstrider? Kommer du arbeta med modeller, svängradier och förflyttning, eller mer åt mekaniken i The Few, eller nåt helt annat?
Hur hanterar du skador på flygplanen, har de kroppsdelar och HP eller?
Till att börja med bör jag förklara varifrån filosofin i flygstriden kommer. Betrakta de två första minutrarna i följande filmsnutt:

Notera särskilt två saker: för det första hur vingarna på F-14-planet börjar hårt bakåtsvepta och slutar fullt framåtsvepta. För det andra hur havet kommer närmare och närmare. Vingarna på en F-14 fälls fram eller bak beroende på farten. Ju mer svepta bakåt de är desto fortare flyger man. Så vad som har hänt här (och till skillnad från i stort sett alla flygfilmer jag nånsin har sett, och jag har sett en hel del) så har flygplanen tappat fart och höjd, bara genom att manövrera i striden. Orsaken är egentligen rätt enkel: varje gång du vill rikta om ett flygplan så går det åt energi, och inte ens idag är det särskilt många flygplan som kan "fylla på" energi med motorn i samma takt som manövrerna "tappar ur" energi. Så man får ta energin där den finns: höjd och fart.

Den här grejen är typ alfa och omega i flygstrid och var ännu viktigare under första världskriget då motorerna var mycket mycket vekare och den enda energin man egentligen kunde använda sig av var just höjd och fart. Det är till och med den första punkten i Dicta Boelcke, den första flygstridsinstruktionen i världen! Så jag valde att lägga fokus på det. I T10-Blå Himmel var det i form av handlingspoäng-potten som tappas ur när man gör saker. I den här versionen blir det i form av turordning istället som också tappas ur när man gör saker.

Nästa grej som hamnade i fokus var punkt 3 och 5 i Dicta Boelcke, anfall på nära håll och bakifrån. Det valde jag att hantera med en kedjemekanik, där man jagar varandra i kedjor. Förflyttning sker inbördes i kedjan genom att man försöker utmanövrera varandra. Det gör i sin tur att jag inte behöver svängradier och förflyttning, utan det räcker med en manöverförmåga och motsatta slag. Modeller är praktiska för att hålla ordning på kedjan, men inte nödvändigt.

I T10-versionen hade flygplan ett antal egenskaper som var potter med extra handlingspoäng som kunde användas om man använde den egenskapen. På det sättet hanterar jag motsvarande svängradier, motorstyrka eller vad man nu kan behöva mäta för att mäta flygmaskiners förmågor. I den nya versionen kommer jag lösa det på något annat sätt. I vilket fall som helst så blir det bra mycket mer abstrakt än modeller, svängradier och förflyttning.

I T10-versionen mättes skador med skadenivåer och Omtöckning. Risken att få en skadenivå som slog ut en ökade ju fler träffar man fick, men det fanns ingen absolut gräns, utan det var en möjlighet vid varje skadetillfälle. I Järn-versionen blir det en pott med HP för piloten och en pott med HP för flygmaskinen, och båda har en tröskel halvvägs som ger nackdelar om man går över tröskeln. Tar HP slut så är det ännu sämre. En vanlig träff sänker flygmaskinens HP, och en exceptionell träff sänker pilotens HP.

Och nej, inga kroppsdelar.

obak

Hero
Hur kommer olika flygplansmodeller med olika egenskaper funka? Bonus och avdrag på färdighetsslag och varierande HP, bonus för att återvinna initiativ med en liten och lätt maskkn?

Lukas

Mannen i Gult
Bli klar med det här någon gång så att jag får ge dig mina pengar.

(jag förutsätter att du vill ha mina pengar, om så inte är fallet ber jag om ursäkt)

Krille

Super Moderator
obak;n143864 said:
Hur kommer olika flygplansmodeller med olika egenskaper funka? Bonus och avdrag på färdighetsslag och varierande HP, bonus för att återvinna initiativ med en liten och lätt maskkn?
Ungefär så, fast med lite villkor. Tänk ungefär vapenegenskaperna i Järn, så en flygmaskin kan ha en egenskap "Tung roterande motor: spärra försvarsslag ett snäpp på grund av trög eller förutsägbar svängförmåga. Pressa anfallsslag och manöverslag på grund av svängradien."

En del kanske bara ger en förmåga: "Pontoner: du kan landa på vatten såväl som gräsfält" eller "Akterskytt: du kan använda akterskyttens handlingar i strid."

En del egenskaper kan komma i form av vapen: "Bomblast: du kan bära upp till fyra bomber."

Just nu är möjlighet till omslag också med i skissen. Typ "Dubbla maskingevär: du kan göra tre omslag av anfalls- eller skadeslag under striden."

Och en massa sådana ska pusslas ihop till en massa olika flygmaskiner.

Krille

Super Moderator
Lukas;n143871 said:
Bli klar med det här någon gång så att jag får ge dig mina pengar.

(jag förutsätter att du vill ha mina pengar, om så inte är fallet ber jag om ursäkt)
Det är fullt möjligt att du aldrig kommer att få möjlighet att ge mig pengar för Blå Himmel. Det beror till stor del på hur distributionen kommer att se ut. Ut kommer det, men det kanske blir som gratis PDF, kanske som bok. Men det ser vi.

Redan innan det började ryktas om Järn funderade jag (och hann provspela ett par äventyr) på en fantasyvariant av Blå himmel, som jag kallar "Starka vingar". Rollfigurerna lever i en övärld där man är beroende av flygning för att ta sig mellan öarna. Det går att åka båt, men det är bäst att flygspana i samband med det för att veta att inga havsdrakar är i närheten och käkar upp båtarna. Till flygningen använder rollfigurerna drakar, gripar, pegaser eller jättevarianter av fåglar och fladdermöss – varje djur med sina fördelar och nackdelar.
Sen kan det bli konflikter med grannöarna eller flygande vilddjur, och då kommer luftstriden in i bilden.

När Järn började släppas upptäckte jag att det var väldigt likt det samhälle jag tänkte mig i Starka vingar (minus flygningen då), och att metoden för att skapa sin klan var alldeles perfekt.