Nekromanti [Blå Himmel] Såga mitt rollformulär

Krille

Super Moderator
  • A4 är praktiskt att skriva ut, liggande format tar liten plats på spelbordet.
  • Jag ville ha lite känsla av ett arméformulär från ungefär första världskriget. Så en massa persondata (mönstringsdatum etc) är rent fluff för att förstärka sådant.
  • Jag vill ha Attribut, Färdigheter och Omtöckning vid ungefär samma ställe, eftersom ett slag består av 1T10 + attribut + färdighet - omtöckning.
  • Jag vill också ha skadesektionerna (en för flygplan och en för personer) och omtöckning i närheten av varandra.

solvebring

Superhero
Tja, fixar du en utskriftsvänlig version med blank bakgrund är jag nöjd.

Kort sagt gillar jag formuläret. Det innehåller mycket och har allting samlat på en sida - vilket är bra - och det utan att kännas kladdigt och plottrigt.

Det känns stilrent och luftigt gentemot mängden innehåll som faktiskt finns där. Och ja, jag tycker i alla fall att det känns som ett formulär - med punktrader, raka tydliga former osv.

Jag gillar att det är landscape-format och jag gillar hur du vänt och vridit på några ord för att utnyttja utrymmet.

Najs. =)

solvebring

Superhero
... Hm, fast du. Varför kan inte allt vara med skrivmaskinstext? Det skulle nog vara gynnande för känslan.

... Tog en extra titt nu och kan nog kanske tycka att teckensnittsvalet är lite... Fegt och stramt.
Tydligt och bra ja - men kanske lite mer feeling?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Älskar layouten, men skulle hellre se PDF:en rättvänd men fortfarande liggande (avdelning lyxproblem). Designen känns helt rätt.

Texturen i bakgrunden skulle man kunna ha som ett lager, så att användare själva kan välja om de vill skriva ut lätt eller tungt.

Krille

Super Moderator
krank said:
Älskar layouten, men skulle hellre se PDF:en rättvänd men fortfarande liggande (avdelning lyxproblem). Designen känns helt rätt.
Just nu är den som den är för att jag lätt ska kunna infoga den i beta-PDFen.

krank said:
Texturen i bakgrunden skulle man kunna ha som ett lager, så att användare själva kan välja om de vill skriva ut lätt eller tungt.
Det kommer finnas i två versioner: snygg och skrivarsnäll, och snyggare men elak mot skrivare.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
... Hm, fast du. Varför kan inte allt vara med skrivmaskinstext? Det skulle nog vara gynnande för känslan.
Det skulle vara sunko för tydligheten dock. Skrivmaskinstexten är luddigare och svartare så den skulle kräva mindre grad för att ta upp samma plats. Det finns garantarat inga kapitäler till det typsnittet heller, så då skulle alla rubrikerna bli längre eftersom man behöver använda versaler, och vips är allt kaputt.

Dessutom: formulär är ju tryckta. Varför i hela friden skulle de ha skrivmaskinstext?

solvebring

Superhero
DeBracy said:
solvebring said:
Det skulle vara sunko för tydligheten dock. Skrivmaskinstexten är luddigare och svartare så den skulle kräva mindre grad för att ta upp samma plats. Det finns garantarat inga kapitäler till det typsnittet heller, så då skulle alla rubrikerna bli längre eftersom man behöver använda versaler, och vips är allt kaputt.
Sant och visst, iof.

DeBracy said:
Dessutom: formulär är ju tryckta. Varför i hela friden skulle de ha skrivmaskinstext?
Gamla dokument?

krank

solvebring said:
Gamla dokument?
Du menar såna där dokument de tillverkade innan tryck/sätteknik uppfanns, men efter att skrivmaskinen uppfunnits?

Tja, det första skrivmaskinsrelaterade patentet kom tydligen 1714, men Gutenberg hade lite försprång; hans tryckpress hittade han ju på 1450.

//Krank, som alltid stör sig på när skrivmaskinstypsnitt används på ett ohistoriskt sätt i formulär - när skrev man egentligen ut formulär FÖR HAND?

Big Marco

Läskig
Ser kanon ut! En grej jag störde mig på är sektionen för karaktärsdragen, specifikt ordningen. Nu har du en 3-3-1-3-uppställning. Jag skulle vilja att att "1" kommer först eller sist. Alltså, inled eller avsluta med Tidigare sysselsättning.

Personligen skulle jag inleda med den, och följa med personliga, ras och sist nation.

DeBracy

Draugen said:
DeBracy said:
För att det ska likna en skriven profil om en person?
Men det är inte en »skriven profil«. Det är ett formulär som ska fyllas i. Möjligen skulle man fylla i det med skrivmaskin, men att skriva en ny akt för hand för varenda en av hundratals rekryter? Det finns liksom ingen rim och reson i det.

Skrivmaskin ger endå känsan av den tidsperiod som Krille vill skapa md Blå Himmel, det är så jag ser det. Noir gör samma sak men jag har aldrig hört någoon anmärka på det?

DeBracy

Draugen said:
Skrivmaskin ger endå känsan av den tidsperiod som Krille vill skapa md Blå Himmel, det är så jag ser det. Noir gör samma sak men jag har aldrig hört någoon anmärka på det?
Jag kan göra det nu om vill? Om det presenteras som nån deckares hoprafsade fil på någon så funkar det ju bra, men om det ska vara ett dokument från en väloljad administration så blir det ju egentligen helknasigt.

När det gäller känsla så säger skrivmaskin 40-tal och deckare för mig, inte vag världskrigstid med flygare.

Möller

Hubert Hortlax
Draugen said:
Fast Noirs rollformulär föreställer ju en personakt sammansatt av flertalet bitar, varefter det är mer trovärdigt att det är maskinskrivet.

Nä, ett skrivmaskinstypsnitt känns obra för Blå Himmels formulär.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Gamla dokument?
Du menar såna där dokument de tillverkade innan tryck/sätteknik uppfanns, men efter att skrivmaskinen uppfunnits?

Tja, det första skrivmaskinsrelaterade patentet kom tydligen 1714, men Gutenberg hade lite försprång; hans tryckpress hittade han ju på 1450.

//Krank, som alltid stör sig på när skrivmaskinstypsnitt används på ett ohistoriskt sätt i formulär - när skrev man egentligen ut formulär FÖR HAND?
solvebring = ägd. :gremwink:

krank

Draugen said:
Noir gör samma sak men jag har aldrig hört någoon anmärka på det?
Det märks att du och jag aldrig diskuterat Noirs rollformulär... =)

Mogger

Hipsteranka
Snyggt, tydligt och stämningsfullt. De tre grundläggande sakerna ett formulär ska göra.

Det enda som stör mig är de skuggade fyrkanterna. Jag hade hellre sett att det såg ut så här:

Karaktärsdrag.............................( ) ( ) ( )

Alltså något som har tryckts eller liknande med korntemporär tryck/skrivteknik.

Edit: Och så saknar jag små regelsammanfattning i marginalen, som jag även ser på dina exempeldokument. Det hade varit snyggt!