Nekromanti Blödningstakt

DreadTom

Veteran
I Eon II-boken s. 164 sägs att Blödningstakten 1-9 ger 1 kryss Blodförlust per minut. Om jag använder RP-formuläret tolkar jag det däremot som att 1-10 i Blödningstakt ger samma Blodförlust.

Står det fel i regeln, har formuläret en ruta för mycket, eller har jag missat något? :gremconfused:

DreadTom

Veteran
Absolut. Det flyter ju smärtfritt, och ger ju lite mer 'marginal' åt RP:n eftersom man har ett kryss 'extra' mot vad regeln anger.

Men det stör mig att jag inte kan få regelboken och formuläret att stämma ihop! Och jag har kollat erratan... Om det varit ett fel i endera bok/formulär borde en sådan central funktion som detta varit korrigerad där. Så, jag börjar undra om jag missförstått något.

samiis

Warrior
Jag kör med 1-9, det är lättare, då kollar man bara första siffran för att veta hur många kryss man ska göra, när man kommer upp i högre 'takter'..

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Ny kluris eller motsvarande ?

Problemet ligger i hur man ska framställa systemet 1-9, 10-19, 20-29, ... grafiskt.

Man kan nämligen göra några jämna och fina rektanglar eftersom det första intervallet 1-9 innehåller nio st siffror och dom andra intervallen innehåller 10 st siffror.

Så man kan inte låta blödningstaktsrektangeln vara 10 rutor bred, för då blir det fel på första raden (1 för mycket).
Man kan inte heller låta blödningstaktsrektangeln vara 9 rutor bred, för då blir det fel på alla rader förutom den första.
Således så bör rutan för blödningstakt ha 9 rutor på första raden, och sedan 10 på alla där efter följande rader, för att det ska stämma överens med regelboken.
Antingen så har nissen som gjorde det nya rollformuläret inte tänkt på denna räknemässiga kullerbytta eller så har nissen inte orkat göra första raden en ruta mindre.

Nuvarande:

0000000000
0000000000
0000000000
0000000000
0000000000

Med regelboken överenstämmande:

000000000
0000000000
0000000000
0000000000
0000000000

/Naug

DreadTom

Veteran
"Jag kör med 1-9, det är lättare, då kollar man bara första siffran för att veta hur många kryss man ska göra, när man kommer upp i högre 'takter'.. "

:gremconfused: Kan du ta det igen? :gremtongue:

DreadTom

Veteran
Re: Ny kluris eller motsvarande ?

"Problemet ligger i hur man ska framställa systemet 1-9, 10-19, 20-29, ... grafiskt."

Regelformulering som funkar med formuläret borde varit; 1-10, 11-20, 21-30 o.s.v..

"Nissen" som skrev reglerna pratade kanske inte med "nissen" som gjorde formuläret? Kanske man råkade ta samma intervall som t.ex. skadetabellerna?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Blödningsregler tidigare än nya formulär.

Formuläret vi snackar om är det andra formuläret som Neogames släpper. Innan det fanns det bara en liten liten ruta där man kunde skriva in sin blödningstakt med siffror.

Så det är i konverteringen från liten liten ruta, till stort rektangelfält som någon inte riktigt tänkt efter. Men blödningsregeln är lika gammal som Eon 1. Den är alltså äldre än det nya formuläret, vilket gör att jag vill tro att det är formuläret det är fel på, inte regeln. Fast, man kan ju göra om regeln om man vill. Det skiljer ju bara 1 poäng blödningstakt på den första raden, vilket inte är mycket i sammanhanget.

Regeln var ganska logisk i Eon 1, eftersom allt man behövde hålla reda på var 10 talet i din blödningstakt. Mycket enkelt. Sen fick man för sig att göra ruta av det hela, och då tänker på folk på ett annat sätt, och allting blev knasigt.

Hur man än vrider och vänder på det så är det något som ska ändras. Antingen så stryker man över första rutan i blödningstakten så att den rutan inte längre finns. Eller så skriver man om siffrorna i boken, och ändrar på regeln.
Det är i stort sak samma. :gremsmirk:

/Naug, det är ju bara 1 blödningstakt ju.

DreadTom

Veteran
Re: Blödningsregler tidigare än nya formulär.

Jag förstår. Har bara nya regelboken, men köpte spelledarskärmen och ser att det ju är några avgörande skillnader dem emellan.

Något Neogames kunde göra är att göra 'klister-errata'. D.v.s. nya tabeller layoutade så att man kan klippa ur dem och klistra in dem i den 'gamla' spelledarskärmen och ev. regelboken. Då skulle vi alla få full användning av skärmen igen!

Vet att det bara är en poäng det rör sig om, men petimetrar som jag vill ha en smooth ride! :gremwink: