Nekromanti Blödtakt och vänsterhänder

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Titeln till trots är detta två separata frågor som jag grubblat över. Vi börjar med den ena (såklart):

Anta att en rollperson blöder, efter ett tag svimmar han. Föreligger det någon som helst dödsrisk? Eller är blodförlusten inte farlig förrän man får trauma, och i så fall varför inte?

Den andra frågan: Om man t ex har ett vapen i var hand, är högerhänt samt besitter tekniken Två vapen i en konst där exempelvapnen ingår som moment, blir det då Ob3T6 svårighet på hugg med högerhand och Ob4T6 (Ob3T6 grund + Ob1T6 för att vapnet är i vänster hand) svårighet på hugg numro två? Eller ignoreras svårighetsökningen för vänsterhand pga tekniken Två vapen? Och gäller detta då även sköldhantering?
Själv tycker jag att det vore mer balanserat om det blev svårare för vänsterhand, då skulle det inte vara så onödigt bra som det är nu att ha Två vapen.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Anta att en rollperson blöder, efter ett tag svimmar han. Föreligger det någon som helst dödsrisk? Eller är blodförlusten inte farlig förrän man får trauma, och i så fall varför inte?

Man slår dödslag när personen ifråga får slå för att vakna (mao. när någon försöker väcka honom).

Den andra frågan: Om man t ex har ett vapen i var hand, är högerhänt samt besitter tekniken Två vapen i en konst där exempelvapnen ingår som moment, blir det då Ob3T6 svårighet på hugg med högerhand och Ob4T6 (Ob3T6 grund + Ob1T6 för att vapnet är i vänster hand) svårighet på hugg numro två? Eller ignoreras svårighetsökningen för vänsterhand pga tekniken Två vapen? Och gäller detta då även sköldhantering?
Själv tycker jag att det vore mer balanserat om det blev svårare för vänsterhand, då skulle det inte vara så onödigt bra som det är nu att ha Två vapen.


Bra tanke! Det måste jag diskutera med mina polare.

/henrik
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"blir det då Ob3T6 svårighet på hugg med högerhand och Ob4T6 (Ob3T6 grund + Ob1T6 för att vapnet är i vänster hand) svårighet på hugg numro två?"

Svårigheten blir Ob3T6 på båda anfallen, eftersom att rollpersonen räknas som ambidextriös när han använder båda vapnen som ingår i stridskonsten.
Om han däremot skall göra tre anfall med högern och ett anfall med vänstern, så får alla anfall +Ob2T6. Men ett anfall med högern och ett anfall med vänstern ligger på normal svårighet för båda anfallen - alltså, ett gratisanfall.

"Eller är blodförlusten inte farlig förrän man får trauma, och i så fall varför inte?[/i]"

Såsom jag har förstått det, och använder reglerna, så slår du först ett chockslag med blodförlusten inräknad. Om rollpersonen svimmar, så slås sedan ett dödsslag med blodförlusten inräknad. Man svimmar alltså före man dör.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ang. blod och grejs.

Nej, för att citera Krister Sundelin
" I Eon kan man inte blöda ihjäl. Även om man blöder enorma mängder rött klägg så går det inte att dö av blodförlust."

Fast missen kan snabbt åtgärdas genom en enkel husregel.
När blodförlusten blir löjligt hög, så bör SL slå ett symboliskt dödsslag(vilket borde lyckes) för att sedan plocka ut karaktären ur spel.

Jag tror faktiskt exakt en sån regel finns i NeoTech2 om jag inte minns helt fel.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Jag vet inte hur det är i Eon, men i Neotech 2 så kör vi med att man att man slår ett dödsslag varje gång som svårigheten för det ökar, vare sej det kommer från trauma, blodförlust eller något annat.

Jag vet inte om det är denna regel eller den att man slår dödsslag då man blir väckt som är orginalregeln, men jag tycker nog att denna är aningen bättre. Det för att det ibland kan vara viktigt att vet hur länge sedan det var en rollperson dog.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Blödtakt

Så han riskerar att dö när han vaknar alltså?

Rent tekniskt, ingen vet att du är död innan de ser efter - alltså slår man inte dödsslag innan dess. Det betyder också att personen som ligger och blöder inte behöver slå dödslag varje gång han börjar på en ny rad.

/Henrik

PS. Det här är ett exempel på osäkerhetsprincipen i kvantmekanik! DS.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Vänstervridning.

Om man går efter beskrivningen av Två Vapen i Krigarens Väg så får man ingen svårighetsökning alls.
Texten lyder:
"Att använda ett föremål i icke-huvudhanden ger med Två Vapen ingen svåighetsökning."
Man får alltså Ob3T6 med både höger och vänster hand vid ett anfall med varje. Först därefter börjar man räkna svårighetsökning för extra handlingar.
 
Top