Nekromanti Blänkande knivar i Prag

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Vad är en kafta?

Precis, en felskrivning som blev helt obegriplig om den upptäcktes. :gremwink:

Ungefär som att kalla landet Albion i Arcaria för Albanien (det är en schysst felskrivning). :gremlaugh:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vad är en kafta?

Ett rollspel i ett medeltida fantasy-albanien kanske vore nåt sjukt coolt.. om jag kunde nåt om Albansk historia, vill säga,,
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Albion vs. Albanien (OT)

Jag kan en del om Albanien och det är ett fashinerande land. Men jag tror att det är lättast att hänvisa till wikipedia. :gremlaugh:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Albion vs. Albanien (OT)

Jag samlar ju XP, tydligen ska jag upp i 1000 XP för att få något. :gremwink:

(Se off topic tråd, men det är igentligen helt ointressant).
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Tillbaka till Prag

Är det något speciellt som man ska betona, i stämning eller regler, när jag spelleder KIP. Jag har självklart läst det som står i artikeln men finns det flera tips och knep.

Är det någon som någonsin har spelat KIP (Mekanurg, har du spelat eller spellett?).
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,993
Location
Port Kad, The Rim
Re: Tillbaka till Prag

Är det något speciellt som man ska betona, i stämning eller regler, när jag spelleder KIP. Jag har självklart läst det som står i artikeln men finns det flera tips och knep.

Är det någon som någonsin har spelat KIP (Mekanurg, har du spelat eller spellett?).
Jag har tyvärr varken spelat eller spellett i KIP-världen. Däremot har jag gjort bådadera i jämförbara miljöer.

Det du nog bör betona är kontrasterna mellan "uppe" och "nere": överflöd/fattigdom, auktoritet/rebelliskhet, strikthet/livsglädje, rent/smutsigt. Men gör det inte alltför enkelt. Det ska finnas schyssta personer "däruppe" och svinmänniskor "därnere".
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Tillbaka till Prag

Det ska jag ta med mig.

Jag får skriva ett inlägg eller två efter första spelmötet. Jag har höga förväntningar och mycket hänger på mig som SL.

Nu är det helga! Hej då!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,596
Location
En mälarö
Re: Vad är en kafta? (ot)

Apropå Albanien måste jag bara skrytsamt få säga att jag är en av endast två personer i VÄRLDEN som äger en svensk-albansk ordbok. :gremcool:

Det finns en historia bakom detta som jag inte orkar ta just nu.

/Anders
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Wien tur och retur

Imorgon är första spelmötet med KIP. Jag har gjort ett eget äventyr som heter Wien tur och retur. Handlingen börjar i Prag men tar med rollpersonerna på en hissnande och dekadent resa i Europa 1984.

Återkommer under Krönikor och spelrapporter med information om hur allt går. :gremlaugh:

Det ska bli mycket spännande!
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Wien: ToR (första mötet)

Igår spelade vi Knivblänk i Prag, med det egna äventyret Wien: Tur och retur.

Det var tre spelare men fyra rollpersoner. Rollpersonerna är:

Karel Zlotny, kalkylator som är intresserad av naturvetenskap (som han tror är revulotionära tankar) och som är mycket pliktrogen.

Hans "Harpo" , fixare som har en tänkmantel som musiker och husockuperar en vindsvåning.

Tubic "Lillen från Neustadt", mekare som har en bakgrund som boxare.

Paul Neviliz, en Balkanveteran som lever på militärpension och har blivit heltids filosof.

Äventyret
Alla vaknade i en tom industrilokal med en rejäl baksmälla och med inget minne kvar om gårdagen. De har trasiga kläder och deras fickor är tömda på värdeföremål. Imellan dom ligger en revolver.De får genast besök av två män som skriker åt dem att det är deras lokal och att de vill prata med dom. Rollpersonerna grips av panik och flyr. Men de ser inte Paul (den rollpersonen har ingen spelare för tillfället). De irrar omkring i industrin och jagas av de två männen. De lyckas inte komma ut förrän Tubic använder revolvern för att skjuta upp en dörr. På vägen till frihet ser de Pauls medvetslösa kropp liggande i dammet. De lämnar honom. De springer till skogs. De iakttar byggnaden och ser de två männen lämna stålverket. Då vänder de tillbaka och tar med sig Paul. Sedan försöker de orientera sig men vandrar längs den enda väg som tar dem där ifrån. Det tar en hel dag att komma tillbaka till Prag.

I två av rollpersonernas fickor ligger var sin lapp. På den ena står det Vi ses imorgon. Möt mig på Karlsbrons östra fäste kl. 21 och på den andra är det ett telefonnumret 053.0311.

Alla går hem till sitt och Karel går till jobbet som vanligt på måndagsmorgonen. Han märker att polisen är där men det händer inget. Tubic och Hans (som har lite mer flytande jobb) sover länge och när de vankar så är den uslagne Paul borta. Det visar sig att han har stuckit hem och han har inget minne ifrån lördagskvällen heller.

Karel går till ett telefonistkontor och får reda på att telefonnumret går till ett polisstation i området Praha 2.

På kvällen går de tre rollpersonerna till Karlsbron för att se om den person som skrev lappen dyker upp igen (de antar att lappen igentligen hänvisar till söndagskvällen).

På bron dyker det upp en fin kvinna i röd kappa och Harpo tar kontakt med henne. Det visar sig att det är rätt och hon menar att Harpo lovade henne på festen i lördags att hjälpa henne med ett problem. Harpo kommer inte ihåg det men hon berättar att han accepterade att bli hennes älskare för att hämnas på hennes otrogna man. Men Harpo vägrar och hon blir sur och säger att "om polisen kommer så kommer jag att tala sanning".

Där slutade vi.

Det var mycket trevligt att spela och alla hade roligt. Vi har lite funderingar på reglerna (som vi nästan inte använde) men världen känns cool och spännande. Äventyret kick-startade men koplotten har inte tätnat än.

Alla ser fram mot nästa spelmöte! :gremlaugh:
 

Svarte Faraonen

ром и смерть
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,787
Location
Värnhem, Malmö
Re: Punk?

"exakt... många verkar ha fått för sig att PUNK i till exempel Steampunk har nåt med punk i "punkrock" att göra. Vilket inte är riktigt sant. Man måste se ordet i dess vidare betydelse. Punk betyder ju från början "a worthless person"... folk på samhällets undersida.

hmm.. om jag tänker efter så är ett av mina nya projekt Fantasypunk.
"

Med den definitionen blir det väl Warhammer? :gremgrin:
 
Top