Nekromanti Black Company för dödligt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tjena!

Läste följande i designdagboken för Black Company d20:

The most significant change is the ramping up of Massive Damage's importance. Instead of setting Massive Damage at 50, it now equals the character's Constitution score plus his character level. In addition, the DC for the Fortitude save made to resist dropping to 0 hit points equals 10 + 1 per 5 points of damage dealt. So, a 5th-level fighter with a 14 Con, has a Massive Damage Threshold (MDT) of 19. If the fighter takes 19 or more points of damage in a single attack, he must make a DC 13 (10 + [19/5=3 rounded down]) Fortitude save or immediately fall to 0 hit points. This is ugly as hell, but it gets a lot worse. Characters don't have a negative hit point cushion. We felt that –10 hit points arbitrarily adds 10 extra hit points to every character regardless of their health and experience. Instead, all damage taken after you fall to 0 hit points comes straight off your Constitution score. And then, each round you have to make a Fortitude save (DC 10, +1 for each round spent in the dying condition) or kick the bucket.

The most important aspect of fighting in the novels is the ability to outwit your opponents. The Black Company managed to win as much as they did because they planned carefully, set up elaborate schemes and ruses, and used traps to defeat their opponents. Consequently, The Black Company Campaign Setting favors those who play smart. The core to this is the Surprise round, which ties neatly into the role of the modified MDT and Constitution. During the surprise round, every damaging attack forces a character to make a save as if he had taken damage in excess of his MDT. So, during the surprise round there are plenty of opportunities to get the jump on your opponents and kill them. (As an option, we also provide guidelines suggesting all damage dealt during the surprise round counts as Con damage, but for most, this is far too lethal).
Många räddningsslag blir det... :gremfrown: Undrar hur detta påverkar längden på striderna?

Tror ni att det fungerar? Är detta lösningen på "jag vill att D&D ska vara farligt"-problemet?

M.

Troberg

Sinister eater
Många räddningsslag blir det... Undrar hur detta påverkar längden på striderna?
Jag kan nog nästan garantera att striderna blir kortare, trots de extra slagen.

Tror ni att det fungerar?
Ja.

Är detta lösningen på "jag vill att D&D ska vara farligt"-problemet?
Nej, det är definitivt inte lösningen, långt ifrån. Däremot är det en stor förbättring gentemot grund-d20.

Det borde i alla fall lösa kända problem som tex:

Tjuv smyger upp bakom ovetande illbatting och backstabbar honom. Illbatting har mycket HP och klarar sig rätt bra. Illbatting slår tillbaka och bankar på ett kick tjuven som har låg HP och AC till jordgubbssylt med köttsmak.

Just nu är jag inne i en testperiod där jag maxar karaktärer på HP för att utröna hur stort problem detta är. Återkommer med resultat senare, men för närvarande verkar det vara ett effektivt sätt att ge karaktären överlevnadspotential.

Bombu

Hero
In addition, the DC for the Fortitude save made to resist dropping to 0 hit points equals 10 + 1 per 5 points of damage dealt. So, a 5th-level fighter with a 14 Con, has a Massive Damage Threshold (MDT) of 19. If the fighter takes 19 or more points of damage in a single attack, he must make a DC 13 (10 + [19/5=3 rounded down]) Fortitude save or immediately fall to 0 hit points.

Farligare blir det ju, monster som Ogres och björnar som tidigt kan åstakomma ganska stor skada blir farligare även en bra bit upp i nivåerna.

Och crits/ sneak attacks blir ju betydligt farligare överlag.

Skillnaden för Roguen blir nog tydligast, det var ju förut nästan aldrig en spelare lyckades utsätta motståndare för massive damage i ett slag, men nu kommer Rogues kunna göra det ganska enkelt.

Även starka krigare med tvåhandsvapen kommer kunna banka skiten ur motståndarna med massive damage.

Låt se, en jättestark halvorc barbar med 2 handsvärd.

styrka 20 och +4 för raging ger +10 på skadan.

medelskada 17 utan magiska bonusar. gör att con 10 typer får slå save om de är under nivå 8. På ett medelslag. Hur man än tycker om detta så är det en väldigt stor förändring mot tidigare.

Om man dessutom lägger på att denne hjälte skulle ha ett +3 svärd som är holy så skulle han göra

27 poäng i medelskada på onda med potential för mer.

en con 10 snubbe behöver alltså vara på nivå 18 för att undgå ett save eller dö och då har man inte räknat med att killen kanske har flera attacker.

Styrka och Con blir betydligt viktigare värden, och det var väl ingen som klagade på dessa värden innan?

Det ändrar spelbalansen men dödligare blir det och efterssom det verkade vara syftet så tycker jag nog de uppnått det.

Frågan är om det kommer hålla på höga nivåer över huvud taget, men det får man nog titta lite närmare på.

Bombu

Pom

Swashbuckler
Det känns lite fånigt att det är den skadades spelare som får ansvaret att slå fram exakt hur fatal skadan blir. Lägger sten på börda liksom.

Fast jag är nog inte rätt person att yttra mig eftersom jag inte kör med Massive Damage alls. Jag tycker systemet är dödligt nog ändå för mina behov.

Edit: mildrade en osmaklig liknelse

EchonCique

Hero
Många räddningsslag blir det... Undrar hur detta påverkar längden på striderna?

Tror ni att det fungerar? Är detta lösningen på "jag vill att D&D ska vara farligt"-problemet?

Striderna kommer med eftertryck bli kortare. Framförallt om spelgruppen väljer att använda surpriserondsreglerna som de är skrivna av Green Ronin. Då kommer de flesta på den överraskade sidan behöva slå save-slog mot döden.

Om det fungerar? Ja det tycker jag. Jag gillar deras modifiering av tålighet, dvs att det inte är -10 utan -CON. Jag gillar deras minskning av massiv skadetålighet vilket gör att det nu inte alls är milsvid skillnad mellan en nybörjarkaraktär och en maxlevlad karaktär. Det om något är min biff med d20-systemet.

Med dessa förändringar så kommer mycket att vändas upp och ned på för de som spelar d20 (och väljer att nyttja dessa systemändringar).

Pendragon

Swashbuckler
Det här tycker till och med jag ser intressant ut. Kruxet är att det kan bli lie huvudräkning att hålla reda på, men inget som verkar kunna läras in efter en strid eller två, eller kunna sammnfattas på en liten fusklapp.

Nej, nu börjar D20 nästan se intressant ut. Antagligen för mycket Icewind Dale och för lite Eon på sistone . Det måste vara det.

/Joel

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Risken finns ju att en förändring av striderna där Fort-saves får en mer ramträdande roll förändrar balansens i klasserna, så att de klasser som har hög Fortitude blir mer attraktiva än de varit tidigare. Visserligen är det mest de närstridsrelaterade klasserna som påverkas av detta, och dessa har ändå hög Fortitude i de flesta fall.