Nekromanti Black Jack anyone?

Vindhand

Myrmidon
Fick en mystisk idé till en tärningsmekanik idag på tunnelbanan. För göra något skall man slå 1T6 under sitt värde i den aktuella färdigheten. Om detta fungerar kan man välja att addera en till T6a. Detta upprepas tills A: summan av alla T6or överstiger fv eller B: man är nöjd. A är ett misslyckande, B är en framgång med samma effekt som summan. Att lyckas slå fem tärningar utan att överstiga sitt FV är ett perfekt slag. Enbart sexor skulle kunna vara fummel.

Som synes är det rätt likt black jack / 21 (jag vet inte skillnaden) och skulle kanske göras m.h.a kort istället...

tankar, frågor, funderingar?

Von Ork

Veteran
Re: Mjo

Nja, så mycket mer tid tror jag inte att ett sådant systmen skulle ta. Men man kommer nog att misslyckas väldigt mycket av samma anledning som banken tjänar pengar i 21. Man chansar på att lyckas bara lite bättre...

Vindhand

Myrmidon
Halva poängen

Det skulle ge ett ytterligare spänningsmoment. Kanske skulle det passa bra till en western eller något om man använder varianten med spelkort. Dessutom är det litet samma sorts spänning man kanske kan få när man skall skjuta; Trycka av NU, eller försöka sikta litet bättre (och kanske bli skjuten ;)

Men man kommer nog att misslyckas väldigt mycket av samma anledning som banken tjänar pengar i 21.

Ja, men det förutsätter en rutinerad och kallblodig Bank. Jag hade tänkt att det skulle vara spelare mot spelare eller spelare mot slp.