Det här är fyra personer (Wheat, InControl, AnneMunition och Zeke III) som jag skulle kolla på improteater varje dag i veckan. Varje gång det är dags för dom att köra en “scen” i spelet blir det svinbra. Men det är bara korta bubblor mellan allt regel-ält. Här har vi också varför jag vill fortsätta titta. När alla är vana vid spelet, och ffa accepterat att det ibland kommer crittar, ibland kommer det inte crittar, och bara slår, tar eller resistar resultatet och går vidare, då kanske det kommer bli grymt.
Alltså min attityd till gloraklet är nyfikenhet. Jag är i spelvärlden, engagerad i den, och slår tärningen för att jag så fort som möjligt vill veta vad det kommer få för konsekvenser i spelvärlden, och dyker tillbaka in i spelvärlden när man har fått det svaret.
Nu ska jag försöka skriva nån sorts best case scenario för hur ett Blades-slag kan gå till:
Spelare: Jag vill göra det-och-det.
John: OK det tycker jag ser ut som desperate/limited som det ser ut nu.
Spelare: OK då vill jag ha ett devil’s bargain.
John: OK om du tar ut svängarna ordentligt här kan du få en till tärning. Men folk kommer fatta misstankar och crewen kommer dra på sig en heat.
Spelaren: OK jag tar det. Jag har fortfarande bara två tärningar. Jag pushar mig för en tärning till.
Aldo: Jag hjälper till.
Spelaren slår fyra tärningar: Låt oss säga att det blev svindåliga resultat.
John: OK du får level 3 harm.
Spelaren: Jag slår en resist.
Spelaren slår slaget snabbt utan tjafs: Låt oss säga att det blev en sexa. Spelaren undvek harmen och slapp betala ytterligare resist-stress.
Jag har aldrig sett dom spela så “snabbt” utan det är alltid en massa mer ält och “åh vad många sexor jag slår idag” osv och “jag kan kaaanske hjälpa dig, jag är inte i rummet men du har ju min moral support…. men jag vill inte ta en till stress så nej” osv.
Och om detta är “snabbt”… en massa tjafs, prat hit och dit för att inget hände i fiktionen, inga klockor tickade osv. Spelaren fick betala två stress, Aldo en stress, och gruppen en heat. Det var allt.
Jämför då detta med D&D för vanliga saker:
Spelaren: Jag vill göra det-och-det.
SL: OK klart.
Eller om det är något farligt ex vis slå en al-Hadhar på käften.
Spelaren: Jag vill slå en al-Hadhar på käften.
SL: OK, AC 10.
Spelaren slår slaget snabbt utan tjafs: Låt oss säga att det blev en tolva och en sexa.
Spelaren: Dom tog sex skada.
SL: OK.