Nekromanti Blaj om rollspelspåverkan

Jarl

Hero
Det är lite intressant att fundera över hur rollspel påverkar en som person. Om det nu har så stor inverkan överhuvudtaget. Men det vore konstigt om det inte hände något med en efter en 10 års rollspelande eller så :gremsmile:

Vad jag funderade främst över vad om man blir mer pragmatisk av rollspel. De flesta rollspel radar ju upp värden på det mesta i ordnade siffror och tecken. Det är lätt (någorlunda iallafall...) att se hur bra man är på olika saker, eller hur bra man måste vara för att lyckas. Det är också lätt att inse värdet av påtagliga förändringar, nästan alltid regelmässiga. X ger mig +1 till färdigheten Y, det verkar bra. Z däremot ger mig någon slags vag rollspelsmässig fördel, sådant är osäkert, inget bra. Så man väljer antagligen X. Lätt synliga och påtagliga fördelar är det som gäller för de flesta regelsystem och även rollspelare. Blir man så som människa också? Bättre att få pengar än lite extra ledighet? Bättre att skippa positiv särbehandling, det ger ju omedelbara, påtagliga negativa resultat. Kan ju leda till något större och bättre längre fram, men vem vet?

Det är lite intressant att tänka så. Av någon anledning har jag fått för mig att många rollspelare, politiskt sett, är liberala. Fast det kanske inte stämmer alls. Vore lite väl bekvämt kanske, då skulle man ju kunna börja babbla om individualism i rollspel. Man har oftast en rollperson, och hon/han är det viktiga. SLP och medrollspelare kommer och går, men är ens rollperson död så är spelet slut. Ja, visserligen finns det rollspel där man fortsätter efter döden, men då är det ju inte riktigt döden, mer ett dimensionshopp med bieffekter. De flesta rollspelare prioriterar inte bara sina egna rollpersoner rätt hårt framför andra, utan i valet mellan att förbättra personens kropp eller sinne jämfört med att få en fet pryl så väljer nog de flesta att förbättra sig själv. Saker kommer och går, men personen består. Blir man en större självoptare i verkligheten efter att ha spelat rollspel? Vore kul att veta.

Fast allting går ju att vända åt andra hållet. Rollspel är en social grej, man samarbetar i gruppen. Fast å andra sidan igen, är de andra lika viktiga? Ne kanske inte, finns det något rollspel där man är beroende av andra? Antagligen. Släng in ett exempel vetja!

Kom igen, blaja på lite, jag vet att ni också funderat! :gremsmile:

Krille

Super Moderator
"Det är lite intressant att fundera över hur rollspel påverkar en som person. Om det nu har så stor inverkan överhuvudtaget."

Ja, rollspel påverkar.

Nej, det går inte att klunsa ihop hur rollspel påverkar och uttala sig generellt. Vi är för olika för det.

Det enda som jag har märkt är en tendens till aningen högre empati hos rollspelare än hos andra, men så fort man ser en d20-tråd eller en friform/tabell-tråd så tvivlar jag direkt på det.

"Av någon anledning har jag fått för mig att många rollspelare, politiskt sett, är liberala."

Det där är en farlig tanke. Söker man lite i forumets historia så märker man en hel del vänsterrollspelare som fått på tafsen när de antagit att alla andra rollspelare också är vänster.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Pollitik

Av någon anledning har jag fått för mig att många rollspelare, politiskt sett, är liberala.
Kanske dags för en poll på OT-forumet: Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag? :gremwink:

/tobias, liberal

Ackerfors

Alas, your rapids!
En bit tråd blev flyttad

Deltråden som var väldigt mycket politik flyttades hit. Ska ni fortsätta på politikspåret får ni ta det där. I övrigt kan ni diskutera lugnt.

Johan K

Gammal & dryg
Det är lite intressant att fundera över hur rollspel påverkar en som person. Om det nu har så stor inverkan överhuvudtaget.
Om det har påverkrn en, ja det gtrro jag absolut att det har. frågan är bara hur man kan kolla det.. Man kan ju åxå fundara på hur det varit om man inte lirat rollspel..
För min del så har det nog inneburit att man dels fått en jäkla fantasi, konsten att gestallta lite bättre & sdåant..Sedan så har man ju fått en hel del trevligt på köpet åxå.. Dels så har man ju fått reda på en hel changer med nya böcker som man kanske inte hade koll på innan, andra spel än rollspel som t. ex Carcassone & liknande spel & för att inte nämna allt trevligt folk som man träffat på ju !

Blir man en större självoptare i verkligheten efter att ha spelat rollspel?
Tjaa, bra fråga...
det hopaps jag att man inte blir, i den negativa formen iaf..
Dock så hoppas jag att man blir det i en possitiv mening !

/ Johan K, som fått årets första solbränna...

Lindenius

Swashbuckler
Empati som...?

Det enda som jag har märkt är en tendens till aningen högre empati hos rollspelare än hos andra,
Empati som förståelse och förmåga att sätta sig in i andra människors känslovärld? Jag vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig. Tror inte vi är bättre eller sämre än andra människor.

Empati som i att inte vara så snabba på att döma andra människors läggning/tro/åsikter. Hmmm... kanske möjligtvis det.

//erik. svårt svårt

magoo

Hero
Jag har spelat rollspel i 15 år och tycker mest att det har förstärkt min redan livliga fantasi så att jag ser potentiella äventyr i varenda tidningsrubrik och företagsnamn.

Politiska och religiösa åsikter har jag oavsett rollspelande och jag har definitivt hjärtat på vänsterkanten och ingen plats för övernaturliga väsen som styr mitt liv... i min spelgrupp finns det både moderater, centerpartister och sossar, helnykterister och festprissar, tidsoptimister och rabiata planerare. Jag tror inte att rollspelare följer en viss mall mer än vad bridgespelare eller fotbollsfans gör.

Kärleken till rollspelandet, fantasin, berättandet, lagarbetet finns där, men den skulle kanske lika gärna ha kunnat yttra sig på andra sätt om rollspelet inte blivit aktuellt. Teater, fetishklubbar, poetry slam, politiskt engagemang eller innebandy kanske fyller samma behov hos andra?

EchonCique

Hero
Nej, det går inte att klunsa ihop hur rollspel påverkar och uttala sig generellt. Vi är för olika för det.

Det enda som jag har märkt är en tendens till aningen högre empati hos rollspelare än hos andra, men så fort man ser en d20-tråd eller en friform/tabell-tråd så tvivlar jag direkt på det.
En fin kontradiktion, som du halvt avsäger dig från.

Jag hävdar att det inte går att sätta likhetstecken mellan rollspelare och högre empatisk förmåga. Den är i min privata mening lika varierande som hos resten av befolkningen.