Nekromanti Blanda fantasy och Sci-fi

God45

#PrayersForBahakan

De gör det i D&D helat tiden. Jag diggar expedition to the barrier peaks, warforged och Blackmoores robotar. Sedan finns det saker som har med fantasy i sin sci-fi som tex Shadowrun.

Jag gillar blandningar så mycket att jag hade med Phyrexians med plasma vapen i min OD&D/Mtg kampanj.

Vad tycker ni?

Eksem

Champion
När vi spelar har vi vikingar som skjuter dinosaurier med lasergevär och rymdskepp byggda i trä som fraktar robotar som gräver uran. Vad tror du?

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
När vi spelar har vi vikingar som skjuter dinosaurier med lasergevär och rymdskepp byggda i trä som fraktar robotar som gräver uran. Vad tror du?
Låter coolt, väldigt Carcosa :gremsmile:

Ond bråd död

Swashbuckler
Jo, jag misstänker att det är det det beror på. Jag såg he-man som barn och då känns det mer ok med laser och rymdskepp bland allamagiska svärd och gröna, talande tigrar.

Eksem

Champion
Rätt svar! Ge mannen en kaka! :gremlaugh:

On a more serious note så är ju "grälet" om sci-fi vs fantasy äldre än fantasygenren (begreppet alltså, inte företeelsen som ju lika gärna kan härledas från Gilgamesh). I scientifictiongenrens början så samlades både vetenskapliga ideer och filosofiska expetiment med rena fantasier, vilket både gladde och irriterade folk (mest irriterade) och det är väl där spliten mellan de tu börjar.

Jag tycker själv att det är myyycket roligare med de här skräckfantasyscifimixarna (hej CAS!) än med pseudomedeltid (som för all del är fint det med!), och de spel jag har inflytande över kommer att luta sig mer på de källor som kom till innan all fantasy behövde förhålla sig till Tolkien.

TIE Fighters vs Dragons. Why? Because FUCK YOU, thats why.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag älskar blandningen. Innan jag började med rollspel var det Masters of the Universe och Star Wars som lade grunden för det, men jag blev ändå chockad när jag såg omslaget till D&Ds City of the Gods nån gång i slutet av 80-talet. Efter det har kärleken bekräftats via spelvärldar som Shadowruns och Magitech och tv-spel som Secret of Mana och Final Fantasy.

Som konceptgrund är det en av sakerna som är lättast att fånga mitt intresse genom. Jag föredrar när det är fantasy som grund och det teknologiska är sällsynt, kvarlämnat från de uråldriga och sånt.

Max Raven

T12-kultist
Jag ska inte säga att jag inte gör det, men tror jag börjar odla en mer och mer "distinkt" smak.

Vilket man har råd med när man inte spelleder.

Därmed inte sagt att jag inte gillar "high-tech" (i form av magitek helst) i fantasy - Eberron verkar trevligt, t ex.

I SF är jag mer "inte fantasy i det" - gillar inte Shadowrun lika mycket som Cyberpunk av den anledningen, och gillar inte Eldar/Squats/Orks i 40k så mycket (de är inte bara alver/dvärgar/orker i rymden dock, bara mestadels). Mest är det "demihumans" som stör.

För SF känns det bara som att det finns tillräckligt med grejer ändå, liksom. Om ni förstår vad jag menar?

Mina egna homebrewsettings har ganska lite "typ människor fast inte". Ska man ha aliens/andra intelligenta varelser så kan de lika skilja sig från människor en del. Eller hu

Krille

Super Moderator
God45 said:
Jag gillar blandningar så mycket att jag hade med Phyrexians med plasma vapen i min OD&D/Mtg kampanj.

Vad tycker ni?
Original-Skymningshem (föregångaren till Andra Imperiet) var ett science fiction-rollspel som gömde sig under en fantasy-mantel.

Världen Fo'ur var en mestadels vattentäckt värld med mängder med atoller och vulkanöar, grön himmel, evigt skymningsljus, en svag sol och en jätteplanet som dominerade himlen. Det fanns vattendrakar, troll, folk med spetsiga öron, utterfolk, läskiga besättande varelser, magi, shamaner och så vidare. Järn var det ont om och samurajsvärd var coola som fan, och det fanns trollkarlar i jättelika torn och skumma sekter som jagade Maktens Ring som bara Den Utvalde kunde använda...

...och Maktens Ring var egentligen en fusionsreaktor som bara kunde startas av någon med rätt genetiska markörer, trollkarlarnas torn var jättelika stjärnskepp, trollen var gamla robotar, och världen var i själva verket en måne till en gasjätte som kretsade kring en fjärran stjärna ca 2000 ljusår från Jorden. Världen hade koloniserats någon gång för något årtusende sedan, men sedan hade människornas stjärnimperium kollapsat och kolonin på månen Althea Fyra isolerades och förföll till fantasyteknisk nivå.

Sen spolade jag fram Skymningshem 700 år och gjorde Skymningshem: Andra Imperiet, ett manga-space opera-rollspel.

Arfert

Facit
Krille said:
God45 said:

Vad tycker ni?
Original-Skymningshem (föregångaren till Andra Imperiet) var ett science fiction-rollspel som gömde sig under en fantasy-mantel.

Världen Fo'ur var en mestadels vattentäckt värld med mängder med atoller och vulkanöar, grön himmel, evigt skymningsljus, en svag sol och en jätteplanet som dominerade himlen. Det fanns vattendrakar, troll, folk med spetsiga öron, utterfolk, läskiga besättande varelser, magi, shamaner och så vidare. Järn var det ont om och samurajsvärd var coola som fan, och det fanns trollkarlar i jättelika torn och skumma sekter som jagade Maktens Ring som bara Den Utvalde kunde använda...

...och Maktens Ring var egentligen en fusionsreaktor som bara kunde startas av någon med rätt genetiska markörer, trollkarlarnas torn var jättelika stjärnskepp, trollen var gamla robotar, och världen var i själva verket en måne till en gasjätte som kretsade kring en fjärran stjärna ca 2000 ljusår från Jorden. Världen hade koloniserats någon gång för något årtusende sedan, men sedan hade människornas stjärnimperium kollapsat och kolonin på månen Althea Fyra isolerades och förföll till fantasyteknisk nivå.

Sen spolade jag fram Skymningshem 700 år och gjorde Skymningshem: Andra Imperiet, ett manga-space opera-rollspel.
Jag gillade den gamla idén bättre, om du frågar mig. Kanske nåt att göra ett rollspel på. :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Min generella avsmak inför all fantasy som inte är standardraslös och urban hindrar mig nog ganska effektivt från att uppskatta när folk smetar fantasy över min scifi.

Vi kan väl säga såhär: Scifiinslag skulle kunna öka mitt intresse för en fantasyvärld. Fantasyinslag sänker mitt intresse för en scifivärld. I allmänhet, då. Med reservation för de där undantagen som alltid dyker upp.

Ska jag blanda något med fantasy föredrar jag som kanske framgick ovan att man blandar med nutid, gärna med skräckinslag. Urban fantasy gillar jag ju. Men i den smeten är jag inte jätteintresserad av scifi å andra sidan.

Botulf

Hero
Mutant är väl just det egentligen, fantasy+sf.
Har på de senare åren utvecklat en viss passion för sword&planet alá Barsoom, Carcosa, Almuric och dyl. Men annars så har jag alltid uppskattat den ofta väldigt organiska blandningen i j-rpg såsom FF, Secret of Mana osv. Eller som i Mutant Chronicles och WH40K.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Gondica, renässans-fantasy byggd utifrån SF-tänk: teknikutveckling, alkemiska maskiner, upptäcktsresor, vetenskap, med mera.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Schtajner said:
Eller som i Mutant Chronicles och WH40K.
Alltså, rymdorcherna i 40k greppar jag att de gör spelet lite fantasy-artat, men annars är det väl inte sådär supermycket fantasy över varken MC eller 40k? Jag minns att jag förbryllades mycket över hela konceptet "techno-fantasy" när jag var yngre, och än idag vet jag inte om jag greppar vad som är fantasy med MC.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
Schtajner said:
Eller som i Mutant Chronicles och WH40K.
Alltså, rymdorcherna i 40k greppar jag att de gör spelet lite fantasy-artat, men annars är det väl inte sådär supermycket fantasy över varken MC eller 40k? Jag minns att jag förbryllades mycket över hela konceptet "techno-fantasy" när jag var yngre, och än idag vet jag inte om jag greppar vad som är fantasy med MC.
Warhammer 40k har trollkarlar och demoner också vilket för mig ökar fantasy känslan. Speciellt trollkarlarna, demonerna och psykersens kan man handvifta bort som väldigt mjuk sci-fi men när det kommrr till folk som gör magiska ritualer är det fantasy för mig.

Sedan tycker ju jag det är grymt men det är en smaksak :gremwink:

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag tror att jag gillar kitchen sink-settings öht.

Superhjältar är ju en annan sån, som blandar fantasy och scifi för glatta livet och superhjälteserier råkar också vara en av mina stora intressen.

Sen finns ju de där som blandar flera genrer som TORG och RIFTS. Jag vet inte riktigt vad man ska kalla dem.