God45 said:
Jag gillar blandningar så mycket att jag hade med Phyrexians med plasma vapen i min OD&D/Mtg kampanj.
Vad tycker ni?
Original-Skymningshem (föregångaren till Andra Imperiet) var ett science fiction-rollspel som gömde sig under en fantasy-mantel.
Världen Fo'ur var en mestadels vattentäckt värld med mängder med atoller och vulkanöar, grön himmel, evigt skymningsljus, en svag sol och en jätteplanet som dominerade himlen. Det fanns vattendrakar, troll, folk med spetsiga öron, utterfolk, läskiga besättande varelser, magi, shamaner och så vidare. Järn var det ont om och samurajsvärd var coola som fan, och det fanns trollkarlar i jättelika torn och skumma sekter som jagade Maktens Ring som bara Den Utvalde kunde använda...
...och Maktens Ring var egentligen en fusionsreaktor som bara kunde startas av någon med rätt genetiska markörer, trollkarlarnas torn var jättelika stjärnskepp, trollen var gamla robotar, och världen var i själva verket en måne till en gasjätte som kretsade kring en fjärran stjärna ca 2000 ljusår från Jorden. Världen hade koloniserats någon gång för något årtusende sedan, men sedan hade människornas stjärnimperium kollapsat och kolonin på månen Althea Fyra isolerades och förföll till fantasyteknisk nivå.
Sen spolade jag fram Skymningshem 700 år och gjorde Skymningshem: Andra Imperiet, ett manga-space opera-rollspel.