Nekromanti Blanda rollspel, brädspel och solorollspel?

Skuggvarg

Hero
Hade för länge sen en idé om att göra ett brädspel i stil med element från Talisman och Heroquest, men där spelaren själv fick konstruera sin spelfigur, t.ex. välja ras, yrke, fixa med egenskaper och liknande. Det blev aldrig så mycket av det, antagligen mest för att det är så krångligt att försöka göra en spelplan och spelpjäser och annat tjafs.
Hade en liknande idé vad gällde solorollspel (ni vet, bokrollspelen), som skulle vara av lite bättre kvalitet än de man hittills spelat.
Också det projektet strandade.
När det gäller att konstruera vanliga rollspel kan jag alltid hitta motivationen igen, men vad gäller de här projekten verkar det hopplöst. Har ni några tips om hur man kan göra för att komma igång igen, och hur man ska göra för att lösa de rent praktiska bitarna (spelplan, pjäser, osv)?

/Skuggvarg

Ackerfors

Alas, your rapids!
I rollpersonsskapandet så finns det ju ett väldigt enkelt sätt. Man lånar reglerna från Talisman, sen skapar man personerna genom att man får X antal poäng som man kan köpa antingen styrka eller visdom för, eller köpa olika egenskaper. De bra egenskaperna kostar mer än de dåliga och så vidare. Vill man ha en annan spelplan och ett annat koncept så kan man ju göra som i spelet Drakriddarna, där man får spelplanen vartefter man går i gångarna. Då har man ett mer eller mindre nytt spel. :gremlaugh:

Rising

Vila i frid
ett brädspel i stil med element från Talisman och Heroquest, men där spelaren själv fick konstruera sin spelfigur, t.ex. välja ras, yrke, fixa med egenskaper och liknande. Det blev aldrig så mycket av det, antagligen mest för att det är så krångligt att försöka göra en spelplan och spelpjäser och annat tjafs.
Låter kul.

Hade en liknande idé vad gällde solorollspel (ni vet, bokrollspelen), som skulle vara av lite bättre kvalitet än de man hittills spelat.
Jag är ju bonkers på solospel, så det här låter askul i mina öron.

Har ni några tips om hur man kan göra för att komma igång igen, och hur man ska göra för att lösa de rent praktiska bitarna (spelplan, pjäser, osv)?
Jag har verkligen blivit bonkas på plastfickor. Du vet de här man har kring magickort; små plastfickor som man lägger korten i, och som skyddar dem? De är guld för hemmaspelmakare. Man behåller magickort (eller kartongbitar) i plastfickorna, och så lägger man dessutom i utskrivna papperslappar för de kort man skapat till ens eget spel, ochs en lirar man. Fördelen är att man då kan skriva ut kort i en vanlig skrivare, och ändå få något mastigare att hålla i handen än sladdriga kopieringspappersbitar. Det är the stonkerz of da shidznick. Eller vad nu ungdomarna säger idag (förmodligen inte det jag just skrev).

Å så ett anant bra tips; gör ett spel som är lätt att bygga ut. Talisman är ett bra exempel på det; det räcker med en handfull äventyrskort för att börja spela. Då har man redan upplägget klart och kan se hur spelet kommer funka. Sedan kan man enkelt bygga ut spelet med flera kort när andan faller på. Alltså; man behöver skapa väldigt lite spelmateriel för att börja spela. Det förenklar det hela.

Det är riktigt jobbigt att göra spel som är mer eller mindre ospelbara förrän man färdigskapat hela spelet.