Nekromanti Blandad lördag.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Först: det här var fruktansvärt att höra. Tänker på dig, och hoppas på allt gott!

krank said:
Om att söka hjälp: Jag kommer att se över möjligheterna. Det finns en tröskel i form av att jag redan i vanliga fall har enormt svårt att ringa till folk (vilket ni som känner mig vet), och just nu känns telefoni som ett rätt stort hinder. Och ja, jag vet att jag "borde" ta mig samman och ringa ändå. Att jag borde göra saker hjälper mig inte.
Om det känns för svårt så låt någon hjälpa dig ta kontakten, någon vän eller kanske en kollega eller rektorn på skolan. Som de andra har sagt har du varit och är väldigt stark i det här, men det betyder inte att du ska behöva styra upp allting på egen hand, även om det kanske går bra att få kontakt via mail.

Det är stort bara att du har vågat berätta, våga be om hjälp också!
Medhåll, väldigt väl talat. Samtidigt förstår jag tyngden i att be andra om hjälp. Det är svårt att tala med ens folk man känner om somliga saker. Fast jag hoppas på att du kan, krank, för det vore nog väldigt bra. Att snacka är alltid bra även om det är jobbigt som fan.

Först och främst, jävligt hemskt upplevelse, jag hoppas det löser sig på bästa möjliga sätt för dig!
Sen tycker jag det var grymmt att du faktiskt lyckades avvärja våldtäktsförsöket som du gjorde.

Max Raven

T12-kultist
Usch vad hemskt.

Hoppas att det löser sig för dig.

Och att de får tag på den jäkeln innan han gör ett nytt försök.

Mogger

Hipsteranka
Du har mina djupaste sympatier, hur du än väljer att tackla det här. Jag kan inte ge dig några bra råd, eller dela med mig av erfarenheter och så, men jag tycker ändå att det i din text låter som att du inte viker ner dig. Att du "vann". Aset fick inte som han ville. Det är iaf något som jag hade tagit med mig. Det var han som sprang iväg, inte du.

Det här fixar du!

Fienden

Hero
... Fan alltså. Helt jävla stum. Som några andra har sagt, försök söka någon sorts emotionellt stöd. Även om det inte känns så illa nu, så är det bra att ha sådana säkerhetslinor i alla fall.

Jävligt bra jobbat av dig i vilket fall. Om polisen inte hittar fanskapet, då får man ta till internet. Ett kort på mössan + tur med Facebookbilder kan leda till intressanta resultat.

Usch fy fan, alltså. Sinnessjukt...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I och med att hela den här skiten ju lär innebära att jag åtminstone på kort sikt kommer att behöva mer pengar (linser, whatever) så ringde jag IKEA för att avbeställa en order. Trots att det gått mer än de 24 timmar som står i villkoren, så var det inga problem alls; jag nämnde bara att jag blivit utsatt föär brott så var det bara pling, poff, klart. IKEA får MVG i kundservice av mig, helt klart.

Idag ska jag först till polisen och lämna in förövarens hatt i en papperspåse, sedan ska jag besöka banken och beställa ett nytt bankkort, och slutligen se om någon av stadens optiker kan tänka sig en annan betalningslösning än "cash on the barrelhead" för linser.

Idag ska jag också ringa till:
- Telia, så de kan spärra min mobiltelefon.
- Föräldrarna, och rapportera om hur allt har gått.

Med mig tar jag:
- Förövarens hatt
- Mitt bankkontos nummer och säkerhetskod
- Min bankdosa

solvebring

Superhero
I och med att hela den här skiten ju lär innebära att jag åtminstone på kort sikt kommer att behöva mer pengar (linser, whatever) så ringde jag IKEA för att avbeställa en order. Trots att det gått mer än de 24 timmar som står i villkoren, så var det inga problem alls; jag nämnde bara att jag blivit utsatt föär brott så var det bara pling, poff, klart. IKEA får MVG i kundservice av mig, helt klart.
Härligt, najs när saker går som man vill. Förövrigt ja, Ikeas kundtjänst brukar vara riktigt bra. Jag har iof bara erfarenhet av av den som finns i butiken, där man kan reklamera varor osv. Har dock just aldrig haft något problem med detta. De ställer inga onödiga frågor utan gör hårt på det gamla goda kundens rätt-konceptet och står alltid till tjänst. Bra fölk det där.

Idag ska jag först till polisen och lämna in förövarens hatt i en papperspåse, sedan ska jag besöka banken och beställa ett nytt bankkort, och slutligen se om någon av stadens optiker kan tänka sig en annan betalningslösning än "cash on the barrelhead" för linser.
Sehr gut! Msåte vara skönt att få sådana här saker avklarade. Ska du ha linser nu förresten (fattade om att du kört med glajjor innan)?

- Telia, så de kan spärra min mobiltelefon.
Går inte det göra på annat sätt än att ringa bemannad kundtjänst? ... Vår värld är fan kass i så fall.

Med mig tar jag:
- Förövarens hatt
- Mitt bankkontos nummer och säkerhetskod
- Min bankdosa
Tadaaa! Nynäshämnaren on his first mission! :gremwink: Hur som helst, skönt att du betar av prylar allteftersom, snart har du allt praktiskt gjort och det blir nog skönt. Låter som det är ett ton prylar utöver det som redan är att tänka på för din del. *Klapp på axeln*

krank

solvebring said:
De ställer inga onödiga frågor utan gör hårt på det gamla goda kundens rätt-konceptet och står alltid till tjänst. Bra fölk det där.
Någon, någonstans, har fattat vikten av att inte skära ner på kundtjänsten. And that's awesome.

solvebring said:
Sehr gut! Msåte vara skönt att få sådana här saker avklarade. Ska du ha linser nu förresten (fattade om att du kört med glajjor innan)?
Har beställt nya "glajjor" men de kommer inte förrän om någon vecka eller två som jag förstått saken, därför tänkte jag försöka få tag i en månadslins för vardera öga i första hand.

Sedan tänkte jag nog beställa två paket dagslinser också, i vilket fall som helst. Så jag har backup, liksom.

solvebring said:
Går inte det göra på annat sätt än att ringa bemannad kundtjänst? ... Vår värld är fan kass i så fall.
Telia said:
För att stöldspärra själva mobiltelefonen gör du först en stöldanmälan hos Polisen. Därefter ringer du vår Kundtjänst på 90200 och anger det referensnummer du fått hos Polisen. Därefter blir mobiltelefonen obrukbar.
Känns inte alldeles genomtänkt, nä.

Dock har jag bestämt mig för en grej: Jag ska börja ha dubbla abonnemang. Det är fett värt den extra månadskostnaden att ha ett abonnemang vid sidan av när sånt här händer. Får ta det med lägst månadskostnad.

(Kontanntkort slutar ju funka om man inte använder pengarna på en viss tid, så det måste vara ett abonnemang)

solvebring said:
Tadaaa! Nynäshämnaren on his first mission! :gremwink: Hur som helst, skönt att du betar av prylar allteftersom, snart har du allt praktiskt gjort och det blir nog skönt. Låter som det är ett ton prylar utöver det som redan är att tänka på för din del. *Klapp på axeln*
Heh, mjo. Jag ska dock försöka styra upp lite skoluppgifter och sådant idag också, och lite jobbgrejer...

krank

Hm, en sak jag måste kolla upp också: Jag har 1-2 paket med studielitt väntandes på det lokala postkontkret. De som jobbar där känner mig, så med lite tur kan jag få ut paketen ändå - men egentligen ska jag ju ha legitimation samt SMS med paketnummer etc med mig...

Wilmer

Hero
Fy fan!

Stå på dig så att polisen tar tag i saken så det aset får våldta i fängelset i stället! Du kanske borde söka upp någon sorts brottsofferjour, även om du är samlad nu kanske det slår till senare och då kan det vara bra att direkt veta var man ska vända sig?

krank

Wilmer said:
Stå på dig så att polisen tar tag i saken så det aset får våldta i fängelset i stället! Du kanske borde söka upp någon sorts brottsofferjour, även om du är samlad nu kanske det slår till senare och då kan det vara bra att direkt veta var man ska vända sig?
Enligt den mycket trevliga poliskvinna jag anmälde det hela hos, så skulle brottsofferfolket höra av sig till mig. För min del känns det idealiskt; jag vill gärna ha hjälp av dem t.ex vad gäller att fatta vad som behöver göras etc. men jag undviker gärna att ringa till folk.

krank

Så...

Jag har lämnat in förövarens hatt, men kunde inte få ut kopia på polisanmälan (eftersom brottet är försök till våldtäkt så kan inte vem som helst kolla på den). Det gjorde att jag inte kunde beställa nytt bankkort; jag hade ju inget ID-kort heller.

Men, jag fick en månadslins per öga iaf. Jag har dock en tradition av att fucka upp det här med linser, så jag tänker beställa endagslinser från lensway också, så jag har utifall att.

Så; imorgon går jag antagligen till jobbet. Med lite tur hinner jag få kopia av polisanmälan idag, isf kan jag gå till banken innan jobbet imorrn och beställa nytt kort.

Och så ska jag se om en snäll kollega kan agera mellanhand; jag för över pengar till hans konto via internetbank, han tar ut cash och ger mig.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
(Kontanntkort slutar ju funka om man inte använder pengarna på en viss tid, så det måste vara ett abonnemang)
En rent praktisk sak kring det: För Telia kontantkort så upphör det att gälla om du inte fyller på en gång varje år. Du har alltså ett år på dig att använda telefonen, så jag rekommenderar dig att göra det - såvida du inte hittar ett bättre abonnemang (dvs. kostar mindre än 100 kronor per år - tror det är minimum summan att tanka med).

Så kan du ju se det som bonus att du kan göra ett helt onödigt samtal till var som helst i princip med reservtelefonen. Bara ett tips. :gremsmile:

krank

Mobiltelefonen spärrad. Rolig detalj: Man påste RINGA till Telias kundtjänst för att kunna spärra sin stulna mobiltelefon.

Jag ser fram emot att se ett samhälle där mer kan göras via nätet. Med bank-id eller liknande.

Marukusu

Hero
Fruktansvärt, för att fatta mig kort. Jag vet hur det känns.

Du har uppvisat stort mod genom att dela med dig av händelserna och sättet du har hanterat allting hittills tyder på att du är en väldigt stark individ. Stå på dig och som andra innan mig redan sagt, prata ut med någon professionell om det här. Varna folk du känner för gärningsmannen. Låt inte aset vinna.

Arfert

Facit
Du kan också få mälsägarhjälp (tror jag att det heter), alltså stöd/rättsjälp direkt, även innan det blir frågan om rättegång osv.

Übereil

Swashbuckler
krank said:
Mobiltelefonen spärrad. Rolig detalj: Man påste RINGA till Telias kundtjänst för att kunna spärra sin stulna mobiltelefon.
"För att fixa den trasiga tjänsten så måste du använda den trasiga tjänsten." Design när den är som mest genomtänkt. Så hjälpsidan för hur du fixar sin trasiga internetuppkoppling finns på ISPns hemsida? Ok, då kan jag ju titta på lösningen om jag får tillbaks min uppkoppling då...

Übereil

Johan K

Gammal & dryg
Fy för den!
Inte ok att någon gör såhär!

Hoppas att du får bra hjälp med att bearbeta det här Krank! Känns som det kan vara på sin plats.