Harry S;n125906 said:
Jag är ändå inte säker på att jag gillar bleed. De saker du räknar upp är så klart överlag positiva saker men de kan också innebära nackdelar. Jag vill inte bli manipulerad av rollspelet. Jag vill att rollspelet ska vara ett sällskapsspel som på sin höjd bara lämnar en positiv oidentifierbar känsla hos mig efter spelpasset. Jag vill inte att det ska påverka mig så mycket som i dina beskrivningar.
Det helt okej att spela med andra agendor än bleed och inte gillar bleed när det händer. Liksom, en del gillar bleed och mycket känslor, andra gillar gamism, andra gillar narrtivism, vissa spelar för sällskapet och en del gillar att nörda historia eller Monty Python referenser.
Harry S;n125906 said:
Negativ bleed skulle på motsvarande sätt kunna få fruktansvärda konskevenser för fel person. Att det bara är 5 % är en tröst i sammanhanget men jag är inte säker på att det ursäktar bleeden. De som drabbas av negativ bleed drabbas av negativ bleed och drabbas de hårt av negativ bleed så kan rollspel/lajv vara direkt farligt. Har ni som spelar med mycket bleed koll på att inte negativ bleed drabbas en person som inte klarar av att hantera negativ bleed efter spelpasset?.
Säg att en av spelarna är suicidbenägen och spelar ett spel där 5 % av bleeden är negativ och att detta gör personen mer suicidbenägen. Det lär inte vara många av er som tycker att det är bra. Hur ställer ni er till det? Vägs de 5 % negativ bleed upp av de 95 % positiv bleed (och hur vet ni det) eller hur resonerar ni som strävar efter mycket bleed i rollspel om det här? Samma sak i cancer-exemplet som Rasmus tog upp. Tar ni som spelar med mycket bleed ansvar för vad rollspelandet gör med spelarna eller får spelarna "skylla sig själva" att de spelar rollspel/lajvar?
Jag tror (på fullaste allvar) att mycket bleed kan vara farligt och att rollspelhobbyn inte tar något ansvar för att rollspelen kan användas som redskap för att skapa mycket bleed hos spelarna (eller vilken bleed det skapar). Jag tror därför att man ska ta det väldigt försiktigt med att eftersträva mycket bleed och istället försöka hålla spelet till att vara just ett spel som på sin höjd ger en lätt känsla av välbehag eller obehag efter spelmötet. Jag tror det finns risker med att leva sig in i en fantasivärld på samma sätt som att det faktiskt finns belägg för att det finns ett samband mellan vilka som tittar på våldsfilmer och vilka som begår våldsbrott.
Det handlar så klart om graden av bleed. Men allt rollspelande innebär enligt mig lite bleed precis som Ape of Wrath var inne på med rollpersonen som hittade ett magiskt svärd.
Folk har rollspelat och lajvat i decennier. Det är ganska konstaterat att lajv och rollspel som kan innebära bleed innebär inte frutkansvärda risker eller konsekvenser för för en del personer. Eller i alla fall inte mer än alla andra hobbies kan innebära att folk blir negativt påverkade. Rollspelare och lajvar mår enligt all forskning ungefär som alla andra eller lite över genomsnittet. (Det där att vi ligger lite över genomsnittet är troligen för att alla med fritidsintressen brukar göra det jämför med folk som inte har det)
Alla hobbies man investerar tid, energi och känslomässigt i kan man bli sårande i av massa anledningar. Men det finns inget som tyder på att man far psykisk illa av vare sig rollspel eller lajv, bleed eller ej. Jämfört med att göra andra saker. Sucidtalen är också det lägre än genomsnittbefolkningen vid forskning.
Det är en fråga som är extremt väl utredd sen moralpaniken på 80 och 90 talet och forskats på i en massa omgångar. Rollspel och lajv ökar inte sucidrisken. Det är extremt väl belagt vid det här laget. Eller i alla fall inte jämfört med livet i allmänhet. Liksom, förlora en fotbollsmatch när man är sucidbenägen kan också få en att må dåligt, eller en dålig dag på jobbet. Riskerna är inte noll, men riskerna är inte större än livet i allmänhet.
Sarah Lynn Bowman som är en av de som på senare tid forskar mest om bleed. Här är en bra text hon skrivit på ämnet.
http://nordiclarp.org/2015/03/02/ble...and-character/
Jag brukar beskriva negativ bleed ungefär som träningsvärk. Den är helt ofarlig, men händer ibland efter påprestande emotionella lajv eller rollspel. Den kan vara lite besvärlig men går över på någon dag. Det kan vara lite läskigt om man inte förstår det, men det går över av sig själv och är ofarligt. Det kan vara lite besvärligt, ungefär som träningsvärk är och därför finns det tekniker för hur man bättre han hantera det. Men det är inte en big deal.