Nekromanti Blev grymt sugen på Chronopia

Minimoni

Homelander
Efter alla diskussioner om svunna tider och DoD så blev jag nostalgisk och sugen på att skapa en kampanj i Chronopia. Har också nyligen sett om ”Spartacus: Gods of the Arena” och ”Spartacus: Blood and sand”, gillar inte de andra säsongerna när de inte är gladiatorer längre. Så jag funderar på att låta mina spelare skapa RP från vilket folk, nation eller art som helst på Altor för att inledningsvis bli tillfångatagna och vara gladiatorer med vad allt det innebär.

Mitt mål är att kampanjen ska bli lång och utvecklas organiskt, med andra ord så är gladiatordelen bara början. Exakt hur lång ”början” det blir får också avgöras av hur kul själva spelandet blir.

Jag har en rätt bra tanke på vilka utmaningar osv som kan komma att utspela sig och där RP kommer kunna fatta beslut och påverka etc. Kampanjen kommer bli en sandlåda så fort RP lyckats ”nå” möjligheten att inte längre vara slavar under en gladiatorskola. I min version av Chronopia så är mer eller mindre hela Altor lagt under Chronopias imperium och jag har påverkats stort av hur antika Rom fungerade fast med mycket mer ”high fantasy”.

Har ni kära medforumiter några coola förslag på hur en sådan kampanj skulle kunna bli ännu bättre? Jag vill dels ha förslag på vad som skulle kunna hända under själva gladiatortiden men också fantasifulla förslag på vad som kampanjen skulle kunna utvecklad till genom vidare spel.

Tack på förhand för förslag eller synpunkter på det jag själv redan sagt.

Med vänlig hälsning, Minimoni

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Låt säga att en av anledningarna till att RP släpps fria från gladiatorarenan är för att kejsaren dör (utan arvingar, antagligen mördad. Kanske mördades hen och alla hennes arvningar), och stadskassan stryper flödet av pengar till spel i väntan på att situationen skall klaras upp.

Nu börjar kampen mellan de sju stora maktspelarna i staden om vem av dem som ska ta över kejsardömet (kan vara en blandning av adelsfamiljer, omtyckta militära ledare, svinrika borgare och kanske närliggande kejsare som agerar direkt eller via en bulvan).

I början är det ett kallt krig, med mycket intriger och annat, men med gott om sysslor som kräver lite hyrsvärd, och varför då inte härdade gladiatorer? Allt eftersom rollpersonerna själva dras in i spelet, och kanske lyckas ettablera en egen maktbas och ge sig in i spelet, så trappas även konflikten upp till näst intill öppet krig på gatorna.

Minimoni

Homelander
Rymdhamster;n325055 said:
Låt säga att en av anledningarna till att RP släpps fria från gladiatorarenan är för att kejsaren dör (utan arvingar, antagligen mördad. Kanske mördades hen och alla hennes arvningar), och stadskassan stryper flödet av pengar till spel i väntan på att situationen skall klaras upp.

Nu börjar kampen mellan de sju stora maktspelarna i staden om vem av dem som ska ta över kejsardömet (kan vara en blandning av adelsfamiljer, omtyckta militära ledare, svinrika borgare och kanske närliggande kejsare som agerar direkt eller via en bulvan).

I början är det ett kallt krig, med mycket intriger och annat, men med gott om sysslor som kräver lite hyrsvärd, och varför då inte härdade gladiatorer? Allt eftersom rollpersonerna själva dras in i spelet, och kanske lyckas ettablera en egen maktbas och ge sig in i spelet, så trappas även konflikten upp till näst intill öppet krig på gatorna.
Låter bra, RP blir lite som Pullo och Vorenus i HBO-Rome. De kan vara med i de politiskt signifikanta händelserna utan att för den delen vara huvudpersonerna i varje händelse av vikt. Att kejsaren dör gör också Chronopia mer spelvänligt då det som du säger, öppnar upp för politiskt spel.

Jag kommer definitivt använda mig av det du skrev och klura vidare på det. Funderar även på att låta Chronopia ha en senat, ett ”council of plebs” och många andra romerska instutioner och titlar.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Att ha en senat är jättecoolt. Då kan du ju dessutom låta varje maktspelare ha "kontroll" över en andel av senatorerna, och de institutioner dessa styr över. Då kan du få till ett coolt skuggspel som handlar om att muta, hota och övertala senatorer att byta läger. Eller att mörda dem så att en person lojal mot någon annan kan kliva in och ta över rollen.

Då får du ju rätt skön flavour för varje falang också, när du listar upp vilka delar av infrastrukturen varje falang har kontroll över. Saker som typ avlopp, vatten, matproduktion (åkrar, slakterier, fiskeflotta...), stadvakten, armén, flottan, skatteinsammling, tullen, stadsportar, bibliotek, skolor, etc...

Då är det dessutom jäkligt enkelt att kunna få rollpersonerna om du vill knuffa upp kampanjen på högre nivå genom att helt enkelt låta dem komma över några av posterna =D

Minimoni

Homelander
Rymdhamster;n325067 said:
Att ha en senat är jättecoolt. Då kan du ju dessutom låta varje maktspelare ha "kontroll" över en andel av senatorerna, och de institutioner dessa styr över. Då kan du få till ett coolt skuggspel som handlar om att muta, hota och övertala senatorer att byta läger. Eller att mörda dem så att en person lojal mot någon annan kan kliva in och ta över rollen.

Då får du ju rätt skön flavour för varje falang också, när du listar upp vilka delar av infrastrukturen varje falang har kontroll över. Saker som typ avlopp, vatten, matproduktion (åkrar, slakterier, fiskeflotta...), stadvakten, armén, flottan, skatteinsammling, tullen, stadsportar, bibliotek, skolor, etc...

Då är det dessutom jäkligt enkelt att kunna få rollpersonerna om du vill knuffa upp kampanjen på högre nivå genom att helt enkelt låta dem komma över några av posterna =D
Detta låter helt briljant! Nu skall jag bara bestämma vilka de riktiga maktbalanserna är, jag lutar mot att ha ett ”parti” som vill att kejsartiteln ärvs av någon i den existerande kejsarätten, de alviska husen bör ha egna partier, dvärgarna bör vara en maktfaktor, mänskliga adels/handelshus, resarnas adelsfamiljer samt de olika mänskliga kulturernas olika intresseorganisationer bör på något sätt vara representerade. Funderar även på att lägga in ett parti som önskar att kejsartiteln dör och ersätts av två av senaten utsedda ”Consuls of Chronopia” för att styra. Nu kommer inte partierna vara så homogena i sin folkslagsuppdelning som jag skrivit men jag kommer använda det som grova riktlinjer när jag konstruerar de olika politiska konstellationerna.

Finns det något jag glömt? Jag tänker på om det kan finnas något mer parti vars makt är så stor att de bör ha representation i senaten? Nu kommer min Chronopia-senat vara enorm, precis som sig bör i ett spel som lever på att allt är överdrivet. Jag tänker mig i storleksordningen typ som Kinas parlament, det borde ge plats åt alla olika organisationer jag önskar ha inflytande i senaten. Sen har vi ju också pleb-församlingen där de mindre mäktiga organisationerna kommer ha sina egna partier etc

Tant Ragnar

Gamle usling
Förslag på fler mäktiga grupper som kan tänkas vilja ha representation i senaten:

-De hängivna
-Magikergillet
-Möjligen sabraner
-Möjligen högländare
-Svarta gardet och chronomagerna kanske? Var ligger deras lojalitet efter att kejsaren har dött? Finns det någon ambitiös ledare inom respektive grupp som kan tänkas leda ett parti i senaten?

Om du kör med en pleb-församling så nästan måste du slänga in en goblin - den enda goblinen i församlingen, och den har dessutom bara en halv röst med anledning av det kejserliga ediktet 2019-27B.

illuzive

Veteran
Tant Ragnar;n325097 said:
Om du kör med en pleb-församling så nästan måste du slänga in en goblin - den enda goblinen i församlingen, och den har dessutom bara en halv röst med anledning av det kejserliga ediktet 2019-27B.
+100 för en halv röst. Den bör självklart (i något generellt opassande läge) vara just den halva rösten som gör att något händer. Det behöver inte vara något sort eller viktigt, men det kan vara tillräckligt viktigt för att sagda goblin skall få storhetsvansinne och påbörja något galet projekt som kan skapa en lysande side quest.

Minimoni

Homelander
Tant Ragnar;n325098 said:
Wongoser kanske? Ikki verkar ganska mäktiga.
Allt låter super och jag är nu extremt inspirerad! Jag funderar dock på om Ikki eller andra wongosiska intressen skall ha egna wongosiska representanter eller om de i egenskap av organiserad brottslighet istället skall främst agera via bulvaner!? Detta betyder självklart inte att senaten inte komme ha några wongosiska patricier! :)

Tant Ragnar

Gamle usling
Minimoni;n325106 said:
Allt låter super och jag är nu extremt inspirerad! Jag funderar dock på om Ikki eller andra wongosiska intressen skall ha egna wongosiska representanter eller om de i egenskap av organiserad brottslighet istället skall främst agera via bulvaner!? Detta betyder självklart inte att senaten inte komme ha några wongosiska patricier! :)
Klockrent! Självklart är Ikki inte med i senaten, men har ändå en massa makt för att de mutar/utpressar/hotar lämpliga senatorer/grupper för att gå deras ärenden! De bryr sig inte om att vara med i den "vanliga" processen så länge som deras specifika sakfrågor bestäms på ett sätt som de själva vill.

Och givetvis finns det andra aktörer som jobbar på samma sätt - och många av dem sitter OCKSÅ representerade i senaten. Typ, om det skulle komma upp på bordet att Chronopia funderar på att avskaffa experiment på levande slavar skulle troligen både magikergillet och alvhuset Koth utföra synnerligen obehagliga och effektiva övertalningskampanjer mot väl valda senatorer.

Jag tänker mig att någon kanske vaknar av att filten man sover under försöker strypa en, eller att stoppningen i täcket förvandlats från dun till giftiga spindlar...

Minimoni

Homelander
Tant Ragnar;n325109 said:
Klockrent! Självklart är Ikki inte med i senaten, men har ändå en massa makt för att de mutar/utpressar/hotar lämpliga senatorer/grupper för att gå deras ärenden! De bryr sig inte om att vara med i den "vanliga" processen så länge som deras specifika sakfrågor bestäms på ett sätt som de själva vill.

Och givetvis finns det andra aktörer som jobbar på samma sätt - och många av dem sitter OCKSÅ representerade i senaten. Typ, om det skulle komma upp på bordet att Chronopia funderar på att avskaffa experiment på levande slavar skulle troligen både magikergillet och alvhuset Koth utföra synnerligen obehagliga och effektiva övertalningskampanjer mot väl valda senatorer.

Jag tänker mig att någon kanske vaknar av att filten man sover under försöker strypa en, eller att stoppningen i täcket förvandlats från dun till giftiga spindlar...
Oh yes! Det blir verkligen byzantinsk politik och utmanövreringar som dels skapar möjligheter för mäktiga RP att själva utpressa eller bli utpressade. Vägen dit lär dock kantas av många tvivelaktiga moraliska beslut där det kanske inte alltid finns ett rätt utan bara två val som är dåliga i olika omfattning :)

Mogger

Hipsteranka
Jag vill tipsa om att Rising skrev en hel del fantastiska inlägg om Chronopia på gamla forumet. Jag är inte alls vän med sökfunktionen, men jag lovar att transformera alverna i Athos till strutsridande patricier om det inte finns en hel hög med guldkorn där.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Måns;n325119 said:
Jag vill tipsa om att Rising skrev en hel del fantastiska inlägg om Chronopia på gamla forumet. Jag är inte alls vän med sökfunktionen, men jag lovar att transformera alverna i Athos till strutsridande patricier om det inte finns en hel hög med guldkorn där.
Som någon som faktiskt spelat i Risings Chronopia kan jag inte annat än varmt rekommendera de inläggen. Jag ska se om jag inte kan gräva fram en länk till dem vad det lider.

Minimoni

Homelander
En språkrelaterad fråga. Mitt Chronopia är och kommer vara helt jämlikt mellan varelser av olika kön, detta skiljer mitt Chronopia från tex det Romerska väldet. Här har jag dock råkat ut för ett språkligt predikament, Patrician översätts lätt till patricier men vad skall jag kalla den kvinnliga eller för den delen könsneutrala ditto? Någon som har några bra tankar runt detta. Pater familias är enkelt då det blir Mater familias, men just motsvarigheter till Patricier hittar jag inget bra alternativ till då Matricier låter fel och får mig att tänka på hacking och cyberpunk.

Minimoni

Homelander
Dante;n325121 said:
Som någon som faktiskt spelat i Risings Chronopia kan jag inte annat än varmt rekommendera de inläggen. Jag ska se om jag inte kan gräva fram en länk till dem vad det lider.
Jag läste hans inlägg slaviskt då det begav sig! Älskade hans trådar och inlägg om Chronopia, de är inte guldkorn utan en drakskatt!

Tant Ragnar

Gamle usling
Dante;n325121 said:
Jag skulle vara otroligt intresserad av att läsa dessa! Har hört dem nämnas ett par gånger på wrnu, men har aldrig lyckats googla fram mer än fragment. Och just nu verkar dessutom gamla forumet vara offline.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Alltså, i mitt Chronopia så dog nog kejsaren när draktämjarna invaderade, men sen kom ju nån kataklysm och nu är typ inget sig likt för det är tusen år senare och istället för luftskepp så är det jätteskalbaggar som tunnelbana och chronomagerna har inte åkt tillbaka i tiden än.

(Ja, det är typ upplägget för spelet Drakarnas stad som jag snickrade ihop för att ha nåt att spelleda med kidsen på bibblan där jag jobbar alltså.)

Anyways: heja! Låter som det kan bli sjukt najs. :D

Khan

Kondottiär
I mitt Chronopia finns inte kejsaren längre, utan han har gått utanför världen på något mystiskt magiskt sätt och har inte synts till på några hundra år. En senat styr staden, som varje år väljer ett triumvirat att leda dem. Alla pratar om Kejsarens återkomst och att han ska få leda staden igen då, men det är väl ingen som räknar med det egentligen.

För att få rösta i senatsvalet krävs att man är medborgare, vilket man bara kan få på vissa sätt (lite som i Rom eller Göborg). De flesta nykomlingar, som orcher och högländare, kämpar för sin rätt att få bli erkända som inte bara medborgare utan som senatsvärdiga. De vill ha en egen plats i staden och få skicka sina egna representanter till senaten. Resarna har precis lyckats få till det, även om de tilldelades stadens sämsta område (träsket) för att bygga på.

De som styr staden på riktigt är de gamla alviska aristokraterna, i en ohelig allians med diverse dvärgfurstar och drakoniter. De tillsammans har ett så starkt röstblock i senaten att man måste få med sig dem på tåget om man vill få igenom någonting alls. Mutor är en väg, men de överdrivet rika alverna och dvärgarna bryr sig mer om tjänster och gentjänster, framför allt att sätta dit sina fiender och manövrera sig ännu längre upp i sociteten.

Minimoni

Homelander
Khan;n325144 said:
I mitt Chronopia finns inte kejsaren längre, utan han har gått utanför världen på något mystiskt magiskt sätt och har inte synts till på några hundra år. En senat styr staden, som varje år väljer ett triumvirat att leda dem. Alla pratar om Kejsarens återkomst och att han ska få leda staden igen då, men det är väl ingen som räknar med det egentligen.

För att få rösta i senatsvalet krävs att man är medborgare, vilket man bara kan få på vissa sätt (lite som i Rom eller Göborg). De flesta nykomlingar, som orcher och högländare, kämpar för sin rätt att få bli erkända som inte bara medborgare utan som senatsvärdiga. De vill ha en egen plats i staden och få skicka sina egna representanter till senaten. Resarna har precis lyckats få till det, även om de tilldelades stadens sämsta område (träsket) för att bygga på.

De som styr staden på riktigt är de gamla alviska aristokraterna, i en ohelig allians med diverse dvärgfurstar och drakoniter. De tillsammans har ett så starkt röstblock i senaten att man måste få med sig dem på tåget om man vill få igenom någonting alls. Mutor är en väg, men de överdrivet rika alverna och dvärgarna bryr sig mer om tjänster och gentjänster, framför allt att sätta dit sina fiender och manövrera sig ännu längre upp i sociteten.
Det är väl åt det här hållet min kampanj lutar :) Även om jag ser det som en möjlighet att det blir triumvirat, två Consuler, en ny kejsare eller en senat och pleb-församling som delar på makten när röken skingrats. Exakt vilket kommer jag låta RP få möjlighet att påverka genom att utvidga den till en början rätt lilla sandlådan. :)