Re: Inget är roligt
"Det finns faktiskt ett fall till:
- Man blir bättre av att upprepa något tills det utförs automatiskt."
Det kallar jag "träning", inte en "bedrift". Det jag opponerar mig emot är att man blir bättre av att utföra bedrifter på ett sätt som inte stämmer överrens med min bild av verkligheten. För bedrifter gäller mina två punkter jag nämnde tidigare.
"Kom med nåt svårare! Det enda som krävs är att du får en Gudomlig Uppenbarelse (även känd som Lapp från Spelledaren) och börjar predika. Sen går det som det går, om Gud (Spelledaren) vill.
Klart, du kan ju om du vill försöka skapa en falsk religion, men då är det mycket svårare."
Tillvägagångssättet tycker jag rollpersonerna kan få experimentera sig fram till, men jag hade gärna sett regler/beskrivningar för hur Chronopias befolkning ställer sig inför nya religioner, vilka priser man kan ta för religiösa tjänster och små gimmicks beroende på hur känd ens religion är och hur mycket hyran är på tempelbacken beroende på hur högt upp man har klättrat. Sådana grejer. Hur stor publik kan man vänta sig vid en spontan predikan på en gågata? Om man är kvinna och startar sig en egen religion, vad gäller? osv.
"Tycker du inte att brottssyndikatet faller lite utanför tanken med Star Wars? Man ska ju piska Imperiet, inte smuggla kryddor."
Erm, jo, nu när du säger det så... Fast det vore rätt kul att få bli en Jabba och sitta i en schysst grotta man byggt själv tillsammans med alla sina polare.
"Liksom, jag tycker det verkar som att du försöker klämma in regelkoncept som inte har i spelets miljö att göra. Att försöka klämma in en kasse imperiebyggartendenser i "prestationsrollspel" tycker jag faller utanför spelets koncept. IMHO, det är som att kräva regler för vindavdrift i Star Wars eller automateldsregler i Eon - det faller totalt utanför det som konstruktören har tänkt sig. Vill någon syssla med det så får han väl göra det, men kräv inte att konstruktören ska stoppa in något som konstruktören inte tycker passar in."
Då är problemet att konstruktörerna inte begriper hur deras egna spel ska spelas. Jag känner inte en enda spelare som nöjt sig med att klara äventyr på löpande band, utan de lyser alla upp när någon börjar med egna planer i något hörn och funderar på en ny karriär. Rollspel ska ju vara interaktivitet. Frihet att göra annat än att klara dumma äventyr hela tiden. Göra det man själv vill.
Drakar och Demoner är ett ganska rakt prestationsrollspel i grunden, men i Expert kom Livsmål och i Gigant kom fullständiga regler för karriären Borgbygge. Utanför mallen? Näej, det finns ju borgar i Drakar och Demoners värld, klart att man ska få bygga en då.
De karaktärer man gillar i Star Wars är inte bara imperiebekämpare, utan de är Smugglare (Han Solo), Prisjägare (Bobba Fett) Maffiabossar (Jabba) och en massa annat smått och gott. Självklart skall man få gestalta ens idoler när de gör det de gör bäst! Det är ju det många strävar efter med rollspel: Att "leva sig in i en annan värld". Inte bara "leva sig in i spelledarens äventyr". När en helt ny värld ligger öppen för en skall man få göra det som folk gör i den här världen; åtminstone det som är sensationellt och det som är viktigt. Om andra bygger dungeons i D&D så ska man förstås få bygga en dungeon själv också.
/Riz.