Nekromanti blodförlust+utmattning

darkmoor

Veteran
Min lilla rollspelgrupp har kommit fram till en liten ny regel i eon. Helt enkelt den att man får ett poäng långtidsutmattning för varje poäng blodförlust, samt att man inte kan minska utmattningen till mindre än blodförlusten. Detta pga att man blir väldigt trött när man förlorar mycket blod. Åsikter?

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som hoppas ett OT-forum

Mederian

Warrior
Låter väl rätt bra, men räcker det inte med chockslaget och svårighettsökningen på blodförlusten?

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Mederian on 2000-09-21 15:55.</EM></FONT></P>

Jonas...

Warrior
Får man inte de vanliga svårighetsökningarna vid blodförlust...? Det brukar jag iaf använda och då blir det ju i stort sett samma sak som med din utmattning...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Virocon

Swordsman
Annars kan du ju hålla dig till smärta och sånt också. Varje handling man utför ger några obegränsade T6:or mot vilja för att inte bara ge f*n. Svårigheten sätts väl utifrån skadesektionen och svårigheten på vad det nu är han vill göra. Angående tröttheten av blodförlust kan du ha en poäng i vad du säger, men låt dem istället slå TÅL-slag mot utmattningen ADDERAT med blodfölusten. Det låter i alla fall rimligare i mina öron/images/icons/cool.gif!

Mederian

Warrior
Det låter bra, jag tycker att attributet VIL är lite bortsett, det är inte särskilt ofta vi använder det iaf. Så ju fler liknande slag desto bättre.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Celofan

Veteran
Förslag

Jag har ett lite annorlunda förslag på det hela.. jag tror att det finns på min hemsida för mitt förslag på regelmodifiering för blodförlust. Det får iallafall liste snabbt ut på (ungefär) att för varje RAD man förlorat i blod (alltså inte hur många ObT6 svårighetstjosan man skaffat på sig), får man ett extra poäng utmattning när man annars får ett utmattningspoäng...
exempel:
Ülfgar har förlorat 15 poäng blod. Han har norman kroppsbyggnad och därmed 6 kolumner i blödningssektionen. Med 15 förlorade poäng betyder det totalt 2 förlorade rader.
Ülfgar klappar till sin motståndare med svärdet och parerar motståndarens anfall med skölden. Vanligtvis betyder det i utmattningssammanhang att han skulle förlorat 2 poäng utmattning.. men nu, tack vare det förlorade blodet, förlorar han Ytterligare 4 poäng (2 extra för anfallet och 2 extra för blockaden) till en total summa av 6 utmattningspoäng för den eskapaden.

Ett alternativt förslag är att man förlorar lika många poäng extra som man har ObT6 i svårighetsökning ifrån blödningssektionen.

darkmoor

Veteran
Re: Förslag

men samtidigt så blir man ju utmattad även om man bara ligger och blöder utan att göra något...

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som hoppas ett OT-forum

Celofan

Veteran
Hårklyverier kanske...

<I>men samtidigt så blir man ju utmattad även om man bara ligger och blöder utan att göra något...</I>

Njaaa.. är det så? Jag skulle nog vilja påstå att man blir utmattad först när man faktiskt försöker göra nånting. Men jag msåte ge dig credit för att ha .. *hihi* ok.. delvis rätt iaf :o): Reglerna jag gav som förslag kanske är lite väl snäva, då man inte skulle få några utmattningspoäng för handlingar som vanligtvis inte skulle ge utmattning. Och nog blir man säkert utmattad bara av att gå en mindre sträcka när man förlorat... 95% av sitt blod :o) mmh... ni förstår andemeningen. .. men jag erkänner att din tanke var bra.. hm... klurigt :o) Momentet med extra utmatning tycker jag däremot ska bakas in på nåt sätt.. alltså på det att man blir än mer utmattad om man rör på sig och är lite fattig på blodfronten... om man nu ändå håller på att baka menar jag.

Virocon

Swordsman
Re: Förslag

Som sagt, om man kombinerar svårigheten från utmattningssektionen med svårigheten från Blodförlusten kan man nog göra ett rätt så rimligt slag mot TÅL för att inte falla ihop.

Sodivra

Champion
Hallå, vänta lite!

Vääänta lite! Om man förlorar blod så kommer inte lika mycket syre till hjärnan, (Det är därför man dör av för mycket blodförlust. Är jag rätt mycket säker på.) så därför är det väl rätt rimligt om man får tunnelseende och blir yr och trött bara av att blöda ymnigt?

Virocon

Swordsman
Re: Hallå, vänta lite!

Hur tänker ni formulera det i Eon då? Låter tämligen svårt nämligen. Vad tror ni om +Ob1T6 mot SYN och minus 1 i FÖR för varje fylld rad i blodförlusten?

/Kanske något syrebristpoäng emellanåt kan vara effektivt efter stora blodförluster?/

darkmoor

Veteran

Synen lät bra, men istället för för(!) så tycker jag att man får ett utmattningskryss för varje blodförlustskryss.
Låntidsutmattning alltså.

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som blir utmattad när han blöder

G

Guest

Guest

Hur tänker ni formulera det i Eon då? Låter tämligen svårt nämligen.

Låter tämligen enkelt. Man förklarar för spelaren att han ser suddigt eller liknande. Sedan modifierar man alla slag med blodförlusten. Som jag trodde alla visste så påverkar också blodförlust svårighetsgraden. Alltså är man nere på Ob1T6 i blodförlust så har man Ob4T6 mot syn om man ska titta något speciellt.

Vad gäller att springa så borde man inte springa saktar utan snarare bli trött mycket, mycket fortare om man saknar blod.

/Tiamel - så enkelt var det med det...

WHaLe

Hero

Eon grundboken sidan 165, andra stycket i vänstra kolumnen, mening 2: "Observera att att Blodförlust inte ger någon svårighetsökning för färdighet och attribut."

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

G

Guest

Guest

Eon grundboken sidan 165, andra stycket i vänstra kolumnen, mening 2: "Observera att att Blodförlust inte ger någon svårighetsökning för färdighet och attribut."

Ojdå. Blandade ihop med smärtan./images/icons/blush.gif Ja, då får man väl lägga till den regeln.

/Tiamel

G

Guest

Guest
Exakt, Kan inte blodförlusten räcka.
Låt den symbolisera utmattningen!!

Demon! - i väntan på min och de vandödas modul