Nekromanti Blodförlust

SL-mannen

Veteran
Joined
1 Jan 2002
Messages
28
Location
Göteborg
Eons blödnings system stämmer inte med verkligheten. Även om många andra rollspel är mycket mer verklighetsfrånvända så har Eon ett såpass realistiskt system att det bästa man har att gämföra med är verkligheten. Båda mina föräldrar är läkare och när jag visade dom Eons blödningstakts system tyckte dom att det var helt fel.

1. I Eon så står det att varje rad motsvarar 5% av kroppens blod. Altså motsvarar varje rad ungefär 1/4 liter blod. När man ger blod förlorar man 1 liter blod. Sen går man upp och tar en kopp kaffe och går därifrån. I Eon skulle man däremot få slå ett chockslag och ett dödsslag med 4t6 dvs att det är en överhängande risk att man dör. När man står upp så samlas blod i vener i benen. I många fall ligger ungefär 3/4 av blodet i vener i benen. Altså kan man förlora nästan halva sitt blod utan att dö. Möjligen kan man behöva vila men man dör absolut inte av det. I Eon slår man 10t6 chockslag och dödsslag isåfall.

2: En artärblödning stoppar man praktiskt taget helt om man trycker åt den med handen. Så länge man håler blöder det inte. I Eon ger en artärblödning kanske 30 i blödningstakt. Om man håller handen för miskas det till 29, inte till ungefär 1 eller 2 som det är i verkligheten.

Om du har något förslag på hur detta kan åthjälpas eller om du har några invändningar får du gärna svara.
 

SL-mannen

Veteran
Joined
1 Jan 2002
Messages
28
Location
Göteborg
men...

Om vi säger att varje rad är 20% så kan tex en troll eller en maffig trukk överleva att förlora allt sitt blod :gremsmirk:
Dessutom så är det inget farligt med att förlora typ 25% av sitt blod, det överlever man lugnt.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Blodsprut...

Dessutom blöder man fruktansvärt mycket... Man kan utan problem förlora en livsfarlig mängd blod på 20 sekunder vilket inte känns så troligt kanske... Man måste dessutom spela med avancerade blödningsregler, eftersom man får enormt mycket svårare att stoppa blödningen annars...

Säg att man kommit upp i tre sår med en blödningstakt om 30 vardera (ganska lätt hänt)... Då tar det 45rundor att lägga förband på sig själv, som minst 15 rundor om man har två till tre vänner som hjälper... på 45 rundor är du jättedöd på 15 rundor lika så... Kanske borde bara varannan rad blödning öka dödsslaget, emedan varje höjer chockslaget...

Själv är jag inte så mycket för att ändra i stridssystem men...
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
1. I Eon så står det att varje rad motsvarar 5% av kroppens blod. Altså motsvarar varje rad ungefär 1/4 liter blod. När man ger blod förlorar man 1 liter blod. Sen går man upp och tar en kopp kaffe och går därifrån. I Eon skulle man däremot få slå ett chockslag och ett dödsslag med 4t6 dvs att det är en överhängande risk att man dör. När man står upp så samlas blod i vener i benen. I många fall ligger ungefär 3/4 av blodet i vener i benen. Altså kan man förlora nästan halva sitt blod utan att dö. Möjligen kan man behöva vila men man dör absolut inte av det. I Eon slår man 10t6 chockslag och dödsslag isåfall.
¨


Det finns en regel i denna filen som åtgärdar problemet
 

Gügenheim

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
25
Location
LTU
inte 1L utan 0,4L

är själv blodgivare. och 0,4 liter på 5liters blod volym skulle ge 8% blod förlust nästan två rader
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
En artärblödning stoppar man praktiskt taget helt om man trycker åt den med handen. Så länge man håler blöder det inte. I Eon ger en artärblödning kanske 30 i blödningstakt. Om man håller handen för miskas det till 29, inte till ungefär 1 eller 2 som det är i verkligheten.

Det är nog inte så många som tänker så när det fått handen eller annan kroppsdel avhuggen. Du måste tänka på choken att se sin hand eller va det nu är ligga på marken framför dig.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Blodförlusten är knäpp. Det har sagts förut. Hos oss är all blodförlust som står i kolumnerna för 1 extraskada halverade, och de följande flyttar ner en kolumn. (tex ger en artärblödning i armen på 2 extraskador 22, inte 33). Detta gäller inte artärer i halsen och bröstet, för de ska man dö av.

Sen är blodförlusten ändrad till mängden blod man förlorar på 5 minuter, inget per runda längre.

Öhh..det är lite till...men sov nu och fundera på det här.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Hur var det nu...

Det är nog inte så många som tänker så när det fått handen eller annan kroppsdel avhuggen. Du måste tänka på choken att se sin hand eller va det nu är ligga på marken framför dig.
... med den där fina gammla regeln som fanns i en del gamla spel om att en kroppsdel vid en kapning fick sådana kramper att det tog en stund innan blodet började forsa... Även om detta skulle vara helt overkligt så skulle ju det teoretiskt kunna fungera i Mundana... Det köper ju iaf rpna lite tid att med magi hela RP´n...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Att strypa blodtillförseln

Problem nummer två är mycket enkel att lösa genom att man lånar en regel från Neotech. Den tillåter nämligen att strypa blödningar genom att dra åt ett rep eller bälte (kanske även en hand men med sämre effekt tycker jag) hårt en bit från själva såret, men då gäller det självklart att veta både att blodet går i ådror, att det bara går ett håll i ådrorna och vilket håll det gåt, något som knappast alla i Mundana vet (borde kräva ett Ob2T6 mot läkekonst eller Ob4T6 mot Överlevnad eller Bildning tycker jag). Nåja, i Neotech så är själva regeltekniska betydelsen av detta att den aktuella kroppsdelens blodförlust sjunker till noll (d.v.s. den för andra sjunker också om man drar åt innan de såren) men i och med att lemmen (man kan bara göra det på ben och armar, logiskt nog) inte får något syre så börjar kroppsvävnad att dö, vilket betyder att man får ett (1) Trauma i kroppsdelen var femte minut (väldigt osäker på denna siffra - har inte boken).

"Om man håller handen för miskas det till 29, inte till ungefär 1 eller 2 som det är i verkligheten."

Mjo, den regeln är nog anpassad efter sår som inte består av en ytlig, gigantisk åder som är av. Så, just vid artärblödningar kan man nog tillåta att man med handen kan minska blödningstakten till 2 istället för med 1, men att vävnadsdöden jag talade om tidigare uppstår.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Hepp. Jo, blodförlust och förbindningsregler kan man ganska lätt ha invändningar mot. Jag har nyligen snickrat ihop ett alternativ, delvis inspirerat av andra husregler, som vi ska pröva att använda. Det har inte hunnit speltestas än, men om fler vill pröva och ha synpunkter så blir regeln som följer:

Första hjälpen i Eon
(Nedanstående ersätter grundbokens förbindningsregler.)
Den blödningstakt som får gäller om man är uppe och rör sig, slåss osv. Är man medvetslös eller är stilla är den halverad (BT 1/runda ger BT 1/två rundor osv). Vidare reagerar kroppen med att stänga ned sig så alla blödningar i extremiteter (utom huvud) sjunker BT ett steg var 10e runda utöver normal kryssminskning.
När man ska lägga ett förband på ett sår ser man först på hur mycket blödningstakt såret ger (alltså effekten av att vara på en viss kolumn av blödning, antalet kryss i kolumnen kvittar). Detta ger en grundsvårighet för att lägga förbandet samt en tidsangivelse för hur lång tid det tar att förbinda ett dylikt sår. Därefter kan man få modifikationer beroende på vilken kroppsdel såret är på, om man försöker förbinda sig själv eller någon annan, om man har assistans (kan vara den skadade själv om denne är vid medvetande och skulle kunna lägga om kroppsdelen själv). Om det handlar om RP eller viktiga SLP kan man ofta hålla reda på hur skadorna åsamkades (en total BT på 5/runda kan vara resultatet av ett stort sår eller flera mindre) och då kan det vara möjligt att lägga flera förband samtidigt om det finns arbetsplats (säg att max 4 sår kan förbindas samtidigt, om de är jämnt spridda).
Sak / Grundtid / Slag
Blödningstakt 1/minut / 5 rundor / Mkt lätt (Ob1T6)
BT 1/runda / 10 rundor / Lätt (Ob2T6)
BT 2/runda / 15 rundor / Normalt (Ob3T6)BT 3-4/runda / 20 rundor / Svårt (Ob4T6)
BT 5/runda / 25 rundor / Mkt Svårt (Ob5T6)
Assistans / - / -Ob1T6
Förbinda sig själv / - / +Ob1T6 till +Ob2T6*
Bål / - / +Ob1T6
Hals / - / +Ob1T6
Avsnörande förband** / 3 rundor / Ob1T6
Sy ihop sår*** / 5 rundor per BT/runda / Normalt

*En tärning svårare om man når området med båda händer och det är mage eller nedåt, annars två tärningar.
**Om möjligt beroende på skadans art. Stoppar tillfälligt upp till 3/runda i blödningstakt, måste lossas efter 5 min och vara utan 1 min.
***Kräver nål och tråd. Ej svårare på bål. Innebär naturligtvis en ökad infektionsrisk om man inte har steril utrustning. Det är inte möjligt att hålla för såret samtidigt, men man kan minska BT kontinuerligt allteftersom man syr.

Efter att ha lagt ihop alla modifikationer slår man ett slag mot Första hjälpen för ”huvudförbindaren”. Blir slaget lyckat är allt frid och fröjd och grundtiden multipliceras med slaget/FV (exempel: FV15, slår 12, tiden minskar med 12/15=0,8). Misslyckas slaget med 1 eller 2 har man ändå förbundit men det har tagit lite längre tid. Mer än så så måste man börja om. Under tiden man lägger förbandet kan en person hålla tryck på såret för att på så vis minska blödningstakten med 1/runda.

Hmm... det är ett helvete att göra tabeller i inläggen... bifogar regeln som worddokument också.

Mvh / Phelan
 
Top