Nekromanti Blomkamp gör alien - Kan bli bra!

Zorbeltuss

Hero
Låter trevligt att det inte gör prometheus till be all end all, men jag är inte jättesugen på en reboot, det finns ju bara en av filmerna som jag tycker har åldrats så dåligt att den behöver ersättas och det är Alien 4, Alien 3 hade ju kunnat ersättas positivt också, men de två första står ju såpass bra och stabilt att jag vill ha dem som en grund för nya alien filmer.

/Luna Lovegood

Arfert

Facit
Låter trevligt att det inte gör prometheus till be all end all, men jag är inte jättesugen på en reboot, det finns ju bara en av filmerna som jag tycker har åldrats så dåligt att den behöver ersättas och det är Alien 4, Alien 3 hade ju kunnat ersättas positivt också, men de två första står ju såpass bra och stabilt att jag vill ha dem som en grund för nya alien filmer.
Håller med helt och hållet. Jag minns att jag blev grymt besviken på trean. Och fyran är mer "franskt skoj i rymden" än Alien.

Toman

Warrior
Luna Lovegood;n71099 said:
L...men de två första står ju såpass bra och stabilt att jag vill ha dem som en grund för nya alien filmer.

/Luna Lovegood

Där håller jag absolut med!!

nyvinter

Illustrationist
Jag blev väldigt positivt överraskad av assembly-klippningen av Alien 3 — som jag tyckte var helt okej innan om än oinspirerad — och tycker att det där är en riktig Alien-film med uppenbara fel i och med att den aldrig fick göras färdigt. (Filmbolagsmänniskorna och producenterna som var inblandade i Alien 3 borde kölhalas. De som var inblandade i Resurrection kan komma undan med samhällstjänst.)

Mogger

Hipsteranka
Håller med om att 1-2:an är mästerverk och inte låter sig rebootas utan vidare, men Blomkamp är ju inte vilken regissör som helst, utan verkar veta vad han pysslar med så förhoppningsvis erbjuder en reboot något nytt och inte bara en polerad yta.

blomkamp gillar ju att kommentera sin samtid och där kan man kanske inte säga att Alien-serien ligger i framkant ("girighet förblindar").

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tror att det blir bra. Blomkamp kan världsbygge, konsekvent estetik och smuts - och har dessutom ett samhällsengagemang jag uppskattar.

Jag tycker att det blir skevt att se reboots som att de "ersätter" originalen. G1 transformers finns fortfarande, liksom de gamla star trek-filmerna etc. Som fantastiknörd ser jag det mer som fördjupningar, breddningar. Alternativa tidslinjer, olika sätt att betrakta samma grundstomme. Gamla Alienfilmerna kommer fortfarande att finnas. Men Blomkamp skulle väl ha kvar ettan dessutom? Goda möjligheter till divergenta tidslinjer med gemensam start alltså. Jag gillar ju även Dark Horses gamla Alien 2-fortsättning, som "ersattes" av Alien 3...

Jag hoppas också på att Prometheus får fortsätta vara ytterligare ett divergent universum och att deinte försöker krysta till det så att det "blir" den officiella bakgrunden till originalfilmerna.

För övrigt anser jag etta vara den överlägset bästa filmen, och skulle gärna se en ny alianfilm som var mer rymdskräck och mindre machoidioter i rymden...

Toman

Warrior
krank;n71284 said:
Jag gillar ju även Dark Horses gamla Alien 2-fortsättning, som "ersattes" av Alien 3...

För övrigt anser jag etta vara den överlägset bästa filmen, och skulle gärna se en ny alianfilm som var mer rymdskräck och mindre machoidioter i rymden...
Minns hur besviken jag blev när jorden inte blev alieninfesterad :(

Jag ser Alien och Aliens som två olika genre med samma tema - Där båda dessutom är bäst inom sin genre! :)

Organ

Out of time, out of mind
Jag har inte läst mer i ämnet artikeln ovan men där sägs det inget om att det skulle röra sig om någon reboot. Är det sagt något om det någon annanstans?

LordMarlowe

Veteran
Är jag verkligen den ende som gillar fyran? (Stor Jeunet-fan.)

En sak som jag gillar med serien är att filmerna har så olika temprament, ja rent av är helt olika genrer. Scotts etta är slasherskräck, Camerons två en actionrökare, Finchers trea ett skruvat fängelsedrama och Jeunets film är en komedi.

krank

Rymdhamster;n71372 said:
Det står två gånger i den länkade artikeln att det ska bli en reboot.
Fast minst en gång är det ju direkt felaktigt. Det filmkoncept han jobbat på tidigare har väl vad jag förstår uttalat varit en fortsättning på 1-2 snarare än en total reboot. Eller att det åtminstone var tänkt att vara Weaver's Ripley och även Hicks.

Kollar man en annan artikel om samma sak så beskrivs den nta filmen som en "Alien sequel" dessutom. Så jag gissar att Variety använder ordet lite slarvigt.

krank

LordMarlowe;n71375 said:

En sak som jag gillar med serien är att filmerna har så olika temprament, ja rent av är helt olika genrer. Scotts etta är slasherskräck, Camerons två en actionrökare, Finchers trea ett skruvat fängelsedrama och Jeunets film är en komedi.

Jag såg 1-4 i Filmklubben, och hade då anledning att uppvärdera just fyran. Den tappar mot slutet; jag tycker fortfarande hybriden är helt värdelös, men typ allt annat tycker jag funkade. Snygga effekter, bra pacing (bättre än t.ex. det klippmässiga hafsverk som trean blev) och intressanta och välskådespelade rollfigurer. Jag tycker att den är helt OK, och på många sätt mer intressant än tvåan (som var banbrytande när den kom, men har ett koncept som inte alls tilltalar mig). Därmed inte sagt att den "är bättre" sådär i allmänhet, men den har aspekter som ger den ett egenvärde.

LordMarlowe

Veteran
Håller med om att slutet inte håller riktigt.

Alien 4 är också intressant som ett stycke nördarkeologi. Manuset är som bekant skrivet av en viss Joss Wheedon. Titta på gänget med rymdpirater i filmen och jämför med Firefly.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
LordMarlowe;n71375 said:

Inte alls, jag gillar fyran jättemycket.

JJoghans

Regelknackare
Jag får erkänna att det tänds ett litet ljus av hopp. Jag ogillar 3:an och HATAR 4:an (så inni helvete).