Nekromanti [Blood Bowl: Chaos Edition] Rollspel.nu liga!

Cybot

Mest spelbar
Då Blood Bowl: Chaos Edition har släppts (med tre nya lag plus lite annat lulllull) samt att det fanns ett intresse på forumet att spela en rollspel punkt nu liga så är det väl dags att:

1. Anmäla sitt intresse att delta i ligan!
Det du behöver är lite tid, en bra attityd och Blood Bowl: Legendary Edition eller Chaos Edition (jag vet inte hur det funkar med Dark Elf edition, men LE ska enligt utgivarna i alla fall vara kompatibel me CE).

2. Diskutera regler! Hur ofta bör varje rond ske? Ska alla skills vara tillåtna? Ska alla lag vara tillåtna? Ska vi ha en playoff?

Cybot

Mest spelbar
Hmm. Jag och Ubereil är inte precis tillräckligt.
Vilket är udda då jag kände att folk var mycket mer intresserade när vi diskuterade det hela i sommras.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du kanske kunde säga några ord om spelet? Är det ett brädspel? TV-spel? Hur börjar man om man vill vara med?

Übereil

Swashbuckler
Blood Bowl! Ursprungligen ett figurspel i Warhammer-universat och det är, kort sagt, amerikansk fotboll i Warhammer universat. Man köper ett lag (det finns runt 25 lag att välja mellan) och dessa lag har olika styrkor och svagheter. Alver är t ex snabba, rörliga och bra på att hantera bollen men inte särskilt bra på att slåss medan dvärgar är långsamma, rätt taffliga med bollen men jävligt bra på att slåss.

Spelet spelas på ett rutnät och man använder t6-or. När man ska göra något lite extra svårt, som att plocka upp bollen eller springa väldigt nära en motståndare så måste man slå tärning över ett värde, och det värdet bestäms av hur bra ens spelare är. Ens runda fortsätter tills man har gjort med alla spelare man vill göra med eller tills man misslyckas med ett tärningsslag.

En stor del av spelet är (givetvis, det är ju trots allt Warhammer) att slåss blocka andra spelare. Även där slår man tärningar, även det sex-sidiga tärningar men dessa ser lite annorlunda ut. Hur många tärningar man slår bestäms av den egna spelarens styrka jämfört med motståndarens styrka. Är ni lika starka så slår ni en tärning. Är din spelare starkare så slår ni två tärningar och du väljer den av tärningarna vars resultat du helst vill se. Är motståndaren starkare så slår ni två tärningar och motståndaren väljer.

För att göra det lite mer intressant så kan ens medspelare assista. Det får man göra om man står i en ruta brevid motståndaren samtidigt som man enbart har den motståndaren i en ruta intill sig. Då man, som sagt, inte får gör mer när man misslyckas med ett tärningsslag så vill man helst inte bara ha en tärning när man blockar, vilket i allmänhet innebär att man vill ha hjälp av medspelare när man blockar.

Spelet går ut på att göra fler touchdowns än motståndaren. Lite djupare så går det ut på att avväga vilka risker man tar och på att spela på ett sätt som minimerar risken för en själv och maximerar den för motståndaren. Man bör vara medveten om att tärningsgudarna ibland kommer vara mot en - och om man bara slår ettor och motståndaren bara slår sexor då kommer man förlora oavsett hur bra man spelar.

När man spelar och ens spelare gör något extra bra så får spelaren starplayer points. När en spelare får tillräckligt många starplayer points så får den en uppgradering för att symbolisera att den blivit mer erfaren. Detta gör att laget över flera matcher utvecklas, vilket ger en extra dimension till själva spelet.

Det var Blood Bowl i kort.

Übereil

Cybot

Mest spelbar
Det ska tilläggas att Blood Bowl: Chaos Edition är en standalone expansion (den tredje i raden) till datorspelsvarianten av Blood Bowl. Den är kompatibel med åtminstone den föregående Legendary Edition (men de som har chaos edition har ytterligare tre lag).

En av de officiella trailerna som förklarar lite om spelet: Blood Bowl official trailer (ignorera det där om Equipment och real-time. Det går, men ingen gör det och ingen vill det).
En liten "Lets Play" video.
Lets play Blood Bowl!

Reglerna är lite halvsvåra att börja med, och att bli riktigt bra är riktigt svårt. Men det är troligtvis ett av de bästa spelen som Games Workshop någonsin har skapat.

Übereil

Swashbuckler
Cybot said:
Men det är troligtvis ett av de bästa spelen som Games Workshop någonsin har skapats.
Jag fixade till den där meningen åt dig.

Übereil, ever helpfull

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ok, så det är ett datorspel som ni vill köra liga i! Coolt!

Jag tror jag står över dock. Jag skulle säkert hoppa av halvvägs genom.

Übereil

Swashbuckler
Yup. Jag har spelat figurspelet i liga men har tyvärr inte riktigt tid med det sedan jag började jobba. Med dataspelet kan man spela hemifrån, och tar dessutom i sig inte lika lång tid. :gremsmile:

Übereil, som undrar om det finns mekanik för att överlåta lag till andra konton i datorspelet samt om det finns möjlighet att WO:a

kalcidis

Hero
Jag är intresserad! Dock har jag inte Chaos Edition och vet inte riktigt om jag är så sugen på att investera i det. Men går det inte att spela en liga med lag från CE och LE?

Cybot

Mest spelbar
kalcidis said:
Jag är intresserad! Dock har jag inte Chaos Edition och vet inte riktigt om jag är så sugen på att investera i det. Men går det inte att spela en liga med lag från CE och LE?
LE ska vara fullt kompatibel med Chaos Edition. Den enda skillnaden är att du inte kan spela Chaos Dwarfs, Daemons of Khorne eller Underworld.

kalcidis

Hero
Jag har spelat Skaven (med stora brister) sedan jag var 11. :gremsmile: Gör mig inget. Är bara väldigt irriterad på att Very Long Legs inte är +1 i MA längre. Svårare att få till 1-turn-TD-spelare nu.

Cybot

Mest spelbar
Jag är väl ganska glad att 1-turn TD inte är en grej längre. Det betyder att det blir lite spel på varje planhalva. Skavens gutterrunners är fortfarande sjukt bra, speciellt med Dauntless (som har blivit mycket bättre).

kalcidis

Hero
One-turn-snubbarna var väldigt bra för att då har Skaven en möjlighet att skaffa sig pengar (genom vunna matcher) och inte hamna långt bak i ligor för att de möter Chaos/Orcs/etc i första matchen och sen måste spela resten av ligan med halva farmarlaget. :gremlaugh: Men visst ... så fort man fick en 1-T-TD så blev de ju fokusen för alla fouls, dirty tricks, piling ons och blitzar av en anledning.

Max Raven

T12-kultist
Jag skulle säga att jag var intresserad (har Legendary Edition), men har inte spelat spelet nog och framförallt har jag inte tid just nu. :gremfrown:

Kanske senare.

Cybot

Mest spelbar
Förresten så går det ju fortfarande att göra 1-turn touchdowns, med helt nyskapat skavenlag också. Det krävs dock typ en bunt spelare i rätt situation.
Tja, samt lite tur. Lite mer tur än vanligt faktiskt (3 blockar och 2 Going For It ska funka).

Skaffar du Grab på en spelare så kan du typ göra det i vilken situation som helst (du kan till och med ha en blitz i reserv om skit händer). Det enda kravet är att du har 5 spelare på bordet (blir enklare med fler) och att motståndaren inte ställer upp specifikt i en anti-1-turner formation.

Erik_N

Warrior
Jag skulle kunna vara lite småintresserad, Blood Bowl är kul, men jag har inte dataspelet (idag), och hur ligaspel läggs upp avgör om jag skulle ha tid att delta.

Så, visst intresse finns.

johoohno

Warrior
Jag har beställt Chaos Edition idag och när vi väl fått fiber indraget i huset så internetuppkopplingen blir stabilare än idag är jag nog också intresserad.

Men jag har för mig att man måste ansluta sig till Steam för att kunna spela online, stämmer det?

johoohno

Warrior
Så, nu har jag fiber i huset och har testat en match i matchmaker och den funkade fint (förutom att två spelare blev slaktade och tre svårt skadade).

Jag är på en Blood Bowl-liga! Är vi fler?