OK, nu ska jag kasta mig ut på djupt vatten:
Jag har funderat på det här med saliens och tapet. Tapetprincipen, som 2097 skriver om i inlägg #3.
Utifrån min tolkning av blorben och den principen – och här får 2097 gärna rätta mig – så beror graden av saliens hos något ganska mycket på vilken sorts spel man spelar.
Alltså: det som spelar roll i spelet – det man som spelare förväntas engagera sig i – är det som är salient. Om spelet handlar om att överleva dungeons och hitta skatter så är skatterna viktiga, och det är viktigt huruvida man överlever, och att dungeons känns verkliga är viktigt – salient.
Sedan finns, tänker jag, en gradskala där de minst salienta sakerna är "tapet". Ju mindre saliens, ju mer tapet, desto mer OK att improvisera hejvilt.
Sedan finns såklart också en aspekt av observatör i det hela – vissa spelare är mer OK med att det improviseras närmare inpå den helt salienta änden av spektrat, medan andra helst vill se att det är förberett nästan hela vägen till den rena tapeten.
Jag brukar spelleda mordfall och mysterier. Då är sådant som berör just de mysterierna salient – vem som faktiskt är mördaren, hur mordet faktiskt gick till, vilka som faktiskt var vittnen, vilka faktiska bevis som fanns och så vidare. Salient är då också vilka verktyg som finns tillhands för att lösa mysteriet – finns fingeravtrycks-tester i spelvärlden? Det kan också vara salient hur rättssystemet funkar, vilken bevisning som krävs.
Om det överhuvudtaget ska vara intressant för mig som spelare att med min intellekt och min rationella förmåga försöka lösa mordfallet så måste det finnas "fast mark under fötterna" just när det gäller de sakerna.
Så i ett sådant äventyr, hur gör man med kistorna? Tja, om det inte är relevant för mordfallet vad som finns i kistorna så är det mer tapet än salient, och definitivt helt OK att improvisera innehållet enligt blorbprinciperna.
Med andra ord – det du beskriver är, tycker jag, ganska blorbigt. Om det är viktigt (salient) vad som finns i kistan så har du bestämt det på förhand. Eller sagt vad den borde innehålla.
(Det här är alltså inte menat som en kritik mot det du skriver eller så; jag har tänkt skriva lite om saliens och tapet i andra genrer än dungeoncrawling ett par dagar nu och ditt inlägg gav mig en ursäkt att försöka sätta ihop orden).