Kruxet med detta är ju att man sedan har en kundkrets som fattar att de blivit lurade och därmed tappar man möjligheten att fortsätta sälja saker. Det kanske är kortsiktigt praktiskt men på lång sikt riskerar man ju att bli betraktade som rena lögnare. Om man inte har för avsikt att göra ett äkta d20-spel, så borde man överhuvudtaget inte ens ge sken av att göra det - i det långa loppet måste ju ett fungerande spelkoncept kunna stå på egna ben.d20-logon är välkänd och kan inge förtroende.
Det var ord och inga visor.Det här låter verkligen riktigt dåligt! Vad är vitsen med att överhuvudtaget nämna d20 när man helt verkar vilja lämna alla koncept som hör dit bakom sig? Gör ett HELT eget spel istället.
Jag har förstått att det enda som krävs för att ett spel ska vara d20 är att man behåller den grundläggande principen för färdighetsslagen. Allt annat: klasser, nivåer, raser, alignments och hitpoints kan man ändra på om man tycker att det är lämpligt. De koncept du ogillar att man frångår är väl snarare specifika för Dungeons & Dragons än för d20?Vad är vitsen med att överhuvudtaget nämna d20 när man helt verkar vilja lämna alla koncept som hör dit bakom sig?
Det ligger nog rätt mycket i det.De koncept du ogillar att man frångår är väl snarare specifika för Dungeons & Dragons än för d20?
Frågan är om man kan lämna systemet med klasser och nivåer och fortfarande behålla d20-fans som köpare? Jag tror inte det, men det kan ju visa sig att jag har fel.Jag har förstått att det enda som krävs för att ett spel ska vara d20 är att man behåller den grundläggande principen för färdighetsslagen. Allt annat: klasser, nivåer, raser, alignments och hitpoints kan man ändra på om man tycker att det är lämpligt.
Det har ju uppenbarligen gått att sälja d20-produkter i många olika fantasyvärldar, verkliga världar och science fiction-världar, så ytterligare en fantasyvärld, om än med en annorlunda vinkling, borde inte vara något problem. Sedan ser jag varken klasser, alver, dvärgar eller alignments som något absolut nödvändigt för standardfantasy.Som jag ser det kan man försöka tilltala d20-mobben, då måste man på något sätt bevara en viss nivå av "standarfantasy" som kanske inte passar helt perfekt i konceptet. Alternativt försöker man tilltala den stora grupp som INTE vill ha någon "standarfantasy" - och då måste man komma bort från D&D-d20. I båda fallen riskerar man att sälja sig kort.
Det tror jag inte. Tvärtom hoppas jag att Blue Rose genom att försöka rida på d20-vågen (trots att det inte är d20 utan bara OGL) kan öppna ögonen på några D&D-fanatiker, och visa dem att det finns en värld utanför D&D också. Dessutom tycker jag att det är intressant ur ren teoretisk synvinkel att modda ett regelsystem så långt det bara går inom ramen för en viss licens. Blue Rose tycks bli ett spel som jag skulle kunna uppskatta, till exempel, och jag är inte alls förtjust i d20-reglerna. (I och för sig är jag extremt kräsen när det gäller regler, så chansen att jag faktiskt skulle trivas bra med Blue Rose-reglerna är inte så stor.)Jag tror att GRP gör ett STORT misstag när de försöker klämma in sitt Romantiska Fantasy-spel i d20-formatet. De om några borde väl för tusan kunna kliva hela vägen och göra ett helt eget spelsystem, skräddarsytt för sitt koncept snarare än att försöka sy in det i d20.
Nej, inte när de väl har publicerat spelet. Men innan dess är de ju inte bundna av något avtal och kan fritt deklarera hur produkten kommer att baseras på d20 System. Först när produkten är publicerad (med en OGL inuti) har de förbundit sig att inte använda några varumärken utan tillåtelse i marknadsföringen av den.… får de ju inte använda sig av »d20 system« i sin marknadsföring.