Bo och göra i New York?

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
797
I september kommer jag och sambon dra till staterna. Vi kommer börja resan med 4 dagar i New york. Vi letar nu tips på bra hotell eller dylikt som är humant prissatta men hela och rena. Är det någon som har några bra erfarenheter att rekommendera?
Vi kommer flyga till och från Newark och vill (som alla andra) vara relativt nära Manhattan.

Tar även gärna emot tips på sevärdheter, vegoresturanger och annat kuriosa som kan vara kul att uppleva! The Met och Central park är väl det enda som vi spikat totalt än så länge. Funderade också på att kanske se någon broadway-show.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,012
Location
Marjura
Hotel är lite klurigt i NYC. Skulle nog inte köra budget där och undviker helst kedjor. Sixty LES var bra, bland de ‘billigare’.
Cocktailbarer som sticker ut: Dead Rabbit, Attaboy, Death & Co, PDT.
Käk: utöver Sverigefavoriterna/klassikerna Bathazar, Pastis, Indochine, testa kvarterskrogar t ex Bar Goto, Carbones, Double Chicken Please. Alla har veg.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
797
Hotel är lite klurigt i NYC. Skulle nog inte köra budget där och undviker helst kedjor. Sixty LES var bra, bland de ‘billigare’.
Kollade in Sixty LES, de verkar ta ca 5 000kr natten, vilket är kanske lite väl mycket för vår budget när vi ska vara där ett par dar. Hade väl hoppats kunna landa på 2000-3000kr för ett dubbelrum typ.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,897
Location
Off grid
Vi kommer flyga till och från Newark och vill (som alla andra) vara relativt nära Manhattan.
När vi var där privat så bodde vi på Courtyard by Marriott, ute vid Newark (då det var mycket billigare). Men då hade vi ca 30 min transfer till centrala/södra Manhattan.

När jag varit där med jobbet har jag bott vid Times Square betydligt dyrare (och sämre hotell) men mitt i smeten. Det är en smak/ekonomisak, men kolla gärna kommunikationerna dit ni bor. Man kan hitta ställen en bit ut som ändå har hyfsat snabb transfer.

Tar även gärna emot tips på sevärdheter, vegoresturanger och annat kuriosa som kan vara kul att uppleva!
Jag gillar USS Intrepid, det gör inte min fru.
Vi promenerade också High Line det var trevligt. Det är ganska mysigt att bara gå runt i solen på nedre Manhattan också.

:t6b: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,211
Location
Borås, Sverige
Central park har ju ett litet zoo längs ner. Vid Metropolitan museum finns ju även Guggenheim-museet. Peronsligen tyckte jag byggnaden är mer intressant än den moderna konsten där. Och på andra sidan Central park finns ett museum med amerikansk historia.

En guidad tur i FN-byggnaden kanske är av intresse.

Har bott på dels ett hotell vid Times Square och dels på YMCA en bit upp på central park. Det sistnämda var billigt, men ingen standard alls.

Vid Times Square fanns när jag var där senast Discovery center, så då var en Harry Potter-utställning och en utställning om Pompeii
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,012
Location
Marjura
Kollade in Sixty LES, de verkar ta ca 5 000kr natten, vilket är kanske lite väl mycket för vår budget när vi ska vara där ett par dar. Hade väl hoppats kunna landa på 2000-3000kr för ett dubbelrum typ.
Beror nog på säsong. Har bott där för 2000/natt.
undvik dock hotell runt Times Square. Chelsea, Soho, LES är mysigare områden.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
515
Det är dyrt att bo på Manhattan men skulle ändå rekommendera det före att resa in till Manhattan varje dag från billigare ort.

Vet inte riktigt vilka intressen ni har men USS Intrepid museum som nämts skulle även jag rekommendera. Är ett hangarfartyg med mycket historia och i museet finns även en mänga flygplan från olika tidseror, en rymdfärja, en ubåt och ett överljudsplan (Concord).

Är ni biointresserade finns en rad häftiga biosalonger med allt från 4DX, Imax för storfilmer till biografer med mer nischat utbud.

Åka upp i någon skyskrapa skulle jag rekommendera. One world trade center har väl högsta observationsdäcket och har en häftig hissfärd som visar New York´s historia. I One world trade center är observationsdäcket dock inomhus jämnfört med de mer klassiska i Rockafeller Center och Empire State building där det går att gå ut. Efter att jag varit där har även The Edge och Summit One Vanderbilt öppnat. Hade rekommenderat att åka upp i en på dagtid och en när det är mörkt (om möjligt).

Central Park rekommenderas men tänk på att parken är riktigt stor och det tar en stund om ni ska gå hela varvet runt parken. När ni ändå är i parken så ligger American museum of national history och Guggenheim museum direkt intill parken på var sin sida om det är något ni är intresserade av.
Hade skippat att åka ut till ön med frihetsgudinnan. Ofta långa köer och inte så mycket att göra där ute.

När jag var i NY så bodde jag på Edison hotel 2010 men det var på tiden innan de renoverade och blev ett finare/dyrare hotell och på The New Yorker 2017 som var ett ok trestjärnigt hotell. Min känsla är dock att hotellstandarden när det räknas stjärnor känns som en mindre (dvs ett trestjärnigt hotell skulle nog kännas som ett 2stjärnigt i Sverige).
Brukar finnas gott om bra frukostställe om man går en runda runt hotellen så jag tror inte jag käkade frukost på hotellet en ända gång när jag var där.

Är 11sep intressant så finns ett museum som är rätt intressant och ett mindre museum/memorial intill som erbjuder guidade rundturer av räddningspersonal som medverkade under 11sep. På min tur var det en ambulansförare och en från brandkåren som berättade om vad de upplevde dagarna på plats.
 

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
70
Will you have transportation or relying on Uber etc?

If you want to save money, try to get a hotel that is not downtown proper. On the flipside, being able to get around on foot to an extent is a plus.
NYC has a ton of great food options from all over the world, as well as fusion options. Don't neglect the option for a greasy burger place that is not a chain or some pizza, New Yorkers are quite proud of theirs.

Most hotels do include breakfast which may range from okay to quite good. Nicer hotels often do have restaurants but in our experience it was almost always better to go somewhere else, the hotel restaurants are usually expensive and with poor selection. Hotels generally do allow ordering food to the hotel if you want to chow down on a pizza.

NYC has a near infinite amount of stuff to do, especially if you are there for just 4 days.

September, it looks like you are gonna be looking at 200 USD per night on the cheap end and more likely 250-300. You can check Expedia to compare a bit.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,341
Location
Kullavik
Det är rätt många år sedan jag var i NYC men Tao och Balthazar var två favoriter när jag var där. Vi bodde på Hilton och det var nog rätt dyrt har jag för mig. Man bör ju passa på att se något på Broadway (vi såg Mamma Mia, men den är ju tyvärr inte kvar). Det gick att få reserv-biljetter till The Late Show om man ringde nåt nummer och köade en stund, men det var rätt kul att ha varit där live (David Letterman höll i det på den tiden).

Minns också att vi tog turistbussar (The Grey Line) både Uptown och Downtown, där Downtown kändes mest värt (Empire State Buiding, Ground Zero (numera One WTC), Battery Park (gratis konserter), Frihetsgudinnan. Kul också att strosa runt i Chinatown, Little Italy och SOHO.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
67
Jag tipsar också om Highline och USS Intrepid! Helt klart sevärda. Tyckte även att Battery park (södra spetsen på Manhattan) var sevärd
Blir tredje person att tipsa om The Highline, trevlig promenad! Vid tiden vi var där, 2011, var inte 9/11 museet igång, men det fanns ett tillfälligt som var intressant och berörande. Låg ett museum om native american history i närheten också.

Vi gjorde en skyskrapa på natten (Empire) och Rockefeller på dagen. Empire rekommenderas att man besöker tidigt på morgonen eller sent på kvällen pga köer.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,145
Min fru och hennes vänner besökte New York med sina vänner strax innan vi träffades så jag frågade henne om hon hade något tips. Hon hälsar att för henne var det ingen särskild restaurang/museum som var särskilt bra utan upplevelsen i stort. Hon rekommenderar att kasta kartorna och bara vandra och se vad för spännande som dyker upp. Den stadsdel hon gillade bäst var Brooklyn.
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,470
Location
Nirvana
Kolla boende i Brooklyn för att få ner priserna. Det är ju ett stort område, men på många ställen kan man ta sig in till Manhattan med metro på ett par minuter. Eller promenera över längs någon av broarna (jag föredrar Brooklyn bridge). Det sistnämnda är en upplevelse (otrolig utsikt!).

Jag hade börjat med att leta efter boende i Williamsburgh, som är en del av Brooklyn. Det var riktigt hippt (och billigt) för ca 20 år sedan, men är nu gentrifierat och dyrare. Att jag ändå nämner det beror på att det ligger riktigt nära Manhattan (metron precis vid brofästet). Och på att det finns en hel del bra restauranger där. Rimligen är hotell där också billigare än på södra och mellersta Manhattan.

Om fyra dagar är tiden, så hade jag besökt Soho, Chelsea, (södra) Harlem och kvarteren på Manhattans sydspets (Wall Street etc.). Jag har varit ganska mycket i New York, men det var sju år sedan senast, så jag har ingen koll på vilka de bästa barerna och restaurangerna är just nu. Vad som är inne ändras ju snabbt. Många av de bra ställena är dessutom små, okända och inte så lätta att hitta.

Värt att tänka på om ni åker dit under sommaren är värmen. Det blir fuktigt och stekhett! Tropisk värme. Lägg dieselavgaser på det så har ni ansträngande dagar där långa promenader blir en plåga. Köp metro-kort som ni även kan åka buss med.

Turistfälla att undvika: Little Italy. Nästan allt det italienska är borta sedan länge. Det finns en del ”italienska” restauranger kvar, men när vi senast var där var det verkligen inte bra. God italiensk mat finns på många andra ställen (exempelvis i Soho och Chelsea).
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,211
Location
Borås, Sverige
Var även beredd på att det på en hel del ställen luktar av sopor...

När jag var där senast kunde man vid Times square köpa en del sista minuten-biljetter till musikaler billigt. Det är en chanstagning dock.
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,470
Location
Nirvana
Det här stället har jag bott på flera gånger. Väldigt bra läge, men inte alltid så fräscht (helt olika vid olika tillfällen, så jag vet inte hur det ser ut just nu). Men vill man ha riktigt fräscha och rena hotellrum så får man ofta betala mycket. New York är helt enkelt inte lika rent som Sverige (ja, det stinker ofta). Själv har jag ofta valt bort lyxen och komforten för att ha råd att bo centralt (oftast i just Chelsea). Men då tycker jag också att det är helt okej att bo i en liten skrubb där en säng knappt får plats.


Sa jag att New York är mitt favoritställe alla kategorier? Det framgick nog. Första gången man är där antar jag att det är bra att riva av sevärdheter - The Mets, Central Park, Empire State Building, Chinatown, Times Square, Wall Street etc. Men det jag gillar mest med stan är att bara hänga där. Upptäcka nya ställen, åka nånstans långt ut, göra saker jag aldrig har gjort förut. Äta mat 25:e våningen, lyssna på musik, titta på konst, gå på bio, vara publik på någon ny typ av performance etc. Totalt befriad från allt det där som gör att Sverige, åtminstone i min värld, känns ängsligt, präktigt, medelmåttigt och fantasilöst.
 
Last edited:
Top