Nekromanti Boende i Gällivare?

Max Raven

T12-kultist
Blev kontaktad av en skola jag sökt jobb hos i Gällivare - det verkar som jag är den mest intressanta de har fått in.

Problemet är dock - jag bor i Skåne. Jag känner ingen i Gällivare. Har kollat ett par annonser, men mest verkar det vara husförsäljning, och det här är ett 1-, möjligen 2-terminers vikariat. Det FINNS ett par med rimlig hyra (inte 7000 för 2 rok då) men de blir tillgängliga först i september - om jag alls lyckas hugga en plats.

Så... Någon som har några råd eller boende/etc i Gällivare/Malmberget?

Har lite kort datum på mig att bestämma, och inget boende verkar vara en ganska lam, om än reell, ursäkt.

Tack på förhand.

Äventyr

Världsbyggare
Det finns säkert möjligheter där. Jag är själv från Gällivare nämligen (bor dock i Umeå nu). Ta kontakt med det lokala annonsbladet Kometen (0970-248 60) och sätt in en annons under önskas hyra. Kanske går att hyra ett rum till en början. Din arbetsgivare kan inte hjälpa till?

Kan också höra mig för i bekantskapskretsen där uppe om någon har ett rum över. Det finns också gott om roll/bräd/kort/figurspelare i Gällivare med omnejd.

Herr Grönstedt

Swordsman
Det är bostadsbrist i Gve så det är inte helt enkelt. Men som Wird Quest säger, sätt in en annons i Kometen.

Ring också med hyresvärdar som Top bostäder, Hemåt fastigheter, HSB, FAB, och Riksbyggen. Det kan hända att det finns en del små privata också.

Ett alternativ är att till att börja med kolla utanför Gällivare-Malmberget-Koskullskulle i t.ex. Hakkas, Nattavara, Skaulo och Porjus. Det tar ca. 45 minuter att köra in från byarna med bil.

I värsta fall får man bo i en stuga en period. Man kan förhandla till sig bättre priser om man långtidshyr.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Har ett par kompisar som flyttat till Gällivare i dagarna. De kontaktade kommunen för att få hjälp med bostad. Tydligen kan man få förtur eller liknande om man ska flytta dit för att jobba.

Max Raven

T12-kultist
Hm. Ringde idag och sa att jag inte kunde tacka jag p g a bostadsbristen. Verkar som min arbetsgivare skulle kolla runt lite, får se om det blir nåt.

Herr Grönstedt

Swordsman
Trist. (Jag får lite hemlängtan ibland.)

Förr i tiden fanns det lärarbostäder. Synd att de inte är kvar. De var ju ofta på övervåningen i skolan... Du kanske kan bo bland ventilationstrummorna på vinden på skolan?

Jag ska höra efter med lite släkt och vänner och se känner till någon som vill hyra ut.

Max Raven

T12-kultist
Arbetsgivaren fick tag på en person - det fanns visst nåt boende med delad dusch/kök som hade plats, så jag har något tillfälligt iaf. Kostnaden är överkomlig och det är en 3 minuters promenad från jobbet - så som tillfällig lösning funkar det.

Kommer att ha någon månads provanställning, vi får se hur det fungerar.

I vilket fall, jakten på mer permanent boende fortsätter. Nu ska jag bara packa ett par väskor och fixa transport. Nu ångrar jag lite att jag inte köpte en ny laptop istället för ny dator...

Max Raven

T12-kultist
MattiasArvola said:
Vilken skola är det?
Välkommaskolan i Malmberget. Ska börja på måndag, eleverna börjar veckan därpå.

Rummet var lite dyrt. 800 spänn i veckan inklusive moms för rum med delad dusch och kök. :gremwhistle: Fast Det landar ju på en 3200 för fyra veckor för ett möblerat rum, så så hemskt illa är det väl inte.

Pendling som kräver bil lär inte komma på fråga, har ingen bil och inte direkt medlen till att bränna på en sån.

Iaf, får se hur det går!

Max Raven

T12-kultist
Funderar nu på om jag ska hyra rummet ytterligare ett tag framöver - kanske till jul - eftersom det verkar vara dåligt med ställen att bo på. Problemet är om jag inte blir kvar efter första månaden - då står jag där med ett kontrakt. Fast det kanske skulle kunna gå att ordna...

Nackdelarna med stället står och väger med dess (ganska få?) fördelar - saknar internet (fick ta en lösning med min mobil) och har gemensam toalett/dusch/kök. Men det är möblerat och nära skolan.

Hm.

w176

Förlorad dotter
Avakta ett tag till, det är vad jag skulle gjort. Prata med folk på skolan osv, så kanske du hittar något bättre.

Herr Grönstedt

Swordsman
Håller med. Avvakta. Sätt upp lappar på Konsum, Coop Forum och liknande ställen. Annonsera i Kometen. Min kusin trodde att hans pappa (min farbror alltså) kunde ha något tips. Jag kan kolla med honom om du vill.

Max Raven

T12-kultist
MattiasArvola said:
Håller med. Avvakta. Sätt upp lappar på Konsum, Coop Forum och liknande ställen. Annonsera i Kometen. Min kusin trodde att hans pappa (min farbror alltså) kunde ha något tips. Jag kan kolla med honom om du vill.
Tack! Det skulle uppskattas.

Är lite orolig för att stå på bar backe när det blir högsäsong (folk återvänder till arbetet) och trycket på bostäder ökar.