Nekromanti Bojkotta nya Civilisation!

Mundo

Myrmidon
I den nyaste installationen av Civilisation, CIV VI, så har Sverige tagits bort som spelbar nation... Och ersatts med Norge! NORGE?!
Gustavus Adolphus, denna man som lagt grunden till modern krigsföring, fadern till den svenska stormakten och allmänt accepterat som den historiska person med absolut coolast tribut-sång...
Han försvann.
Han har blivit ersatt av ett folk vars största bedrift är att uppfinna osthyveln och råka hitta en jävla massa olja!

Aldrig! Bojkott!

Zorbeltuss

Hero
Jag bryr mig inte om Sverige är med eller ej men sådana här reaktioner får mig att vilja spela det även om de senaste civ grejerna har varit rätt rejält kassa.

/Luna Lovegood

Mundo

Myrmidon
Luna Lovegood;n196808 said:
Jag bryr mig inte om Sverige är med eller ej men sådana här reaktioner får mig att vilja spela det även om de senaste civ grejerna har varit rätt rejält kassa.

/Luna Lovegood
Du ska nog ta mitt hot om bojkott med en rejäl glimt i ögat ;)

Sapient

Swashbuckler
Gaaah!

Jag kommer att kopiera alla ljudfilerna med GIIA från femman och se till att _alla_ ledare hälsar med "Välkommen till snökonungens rike! Jag är Gustav Adolf, av den aktade Vasa-ätten..."

Visserligen var främsta skälet att spela Sverige, att slippa höra det dravlet. Men nu tycker jag tvärtom och kommer att inbilla mig att jag saknar det oerhört mycket.

Zorbeltuss

Hero
Mundo;n196813 said:
Du ska nog ta mitt hot om bojkott med en rejäl glimt i ögat ;)
Du menar att ingen annan kommer göra det heller så jag slipper spela ett spel jag inte ser fram emot? Yaay.

/Luna Lovegood

Mundo

Myrmidon
Sapient;n196815 said:
Gaaah!

Jag kommer att kopiera alla ljudfilerna med GIIA från femman och se till att _alla_ ledare hälsar med "Välkommen till snökonungens rike! Jag är Gustav Adolf, av den aktade Vasa-ätten..."

Visserligen var främsta skälet att spela Sverige, att slippa höra det dravlet. Men nu tycker jag tvärtom och kommer att inbilla mig att jag saknar det oerhört mycket.
Fast krigsförklaringen var lagom hammy också.

Leon

Leo carcion
Mundo;n196803 said:
Gustavus Adolphus, denna man som lagt grunden till modern krigsföring, fadern till den svenska stormakten och allmänt accepterat som den historiska person med absolut coolast tribut-sång...
Gustav II Adolf? Allt han gjorde var vissa förbättringar av det system som Maurice av Nassau instiftat

Ond bråd död

Swashbuckler
Usch. Tror jag stängde av rösterna i civ redan första gången jag spelade för jag har inte något minne av att de pratade.

Vad gäller Sverige så är det faktiskt skönt att slippa. Känns bara äckligt med Sverige nu. Dock är väl Norge ett udda val. De har väl inte haft någon märkvärdig historia precis. Danmark hade varit ett bättre alternativ om man vill dumpa Sverige.

RasmusL

Champion
Ond bråd död;n196836 said:
Usch. Tror jag stängde av rösterna i civ redan första gången jag spelade för jag har inte något minne av att de pratade.

Vad gäller Sverige så är det faktiskt skönt att slippa. Känns bara äckligt med Sverige nu. Dock är väl Norge ett udda val. De har väl inte haft någon märkvärdig historia precis. Danmark hade varit ett bättre alternativ om man vill dumpa Sverige.
Är de inte med då? Fanns ju i femman! Bara ett movement cost to disembark och no movement cost to pillage med deras 3-move unique var ju bara såååå kul :D

Leon

Leo carcion
Ja det är helt bisarrt. Det borde vara Danmark.

Skälet att de har med Norge kan bara vara ett - de har fått för sig att Norrman = Norse = Viking

Mundo

Myrmidon
Peter;n196834 said:
Gustav II Adolf? Allt han gjorde var vissa förbättringar av det system som Maurice av Nassau instiftat
Din danska propaganda biter inte på mig.

Mundo

Myrmidon
RasmusL;n196842 said:
Är de inte med då? Fanns ju i femman! Bara ett movement cost to disembark och no movement cost to pillage med deras 3-move unique var ju bara såååå kul :D
Nej. Danmark har försvunnit också, Norge har fått Danmarks båt-resande-bonusar.

Zire

Swashbuckler
Jag har inte riktigt följt med i Civ 6 nyheterna (har faktiskt precis köpt expansionerna till Civ 5), finns det några ändringar som de annonserat så här långt om varför man borde spela Civ 6 istället för Civ 5? Vad har de förbättrat?

(Hoppas det inte anses vara för OT. Jag skulle gärna också vilja veta varför man inte borde bojkotta Civ 6.)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mundo;n196803 said:
Han har blivit ersatt av ett folk vars största bedrift är att uppfinna osthyveln och råka hitta en jävla massa olja!
Vi uppfann faktiskt slalom också!

:grin:

/Magnus

anth

Vetefan
Magnus Seter;n196855 said:

:grin:

/Magnus
Jag gissar att det var en norrman på väg hem från krogen som uppfann det. :)

Cybot

Mest spelbar
Vem ska sen representera Norge? Jag menar... Olav Tryggvason. Största bedrift är att han har förenat Sverige, Danmark OCH Norge (om man räknar Håkon Jarl)....mot sig själv. För att han var så diplomatiskt inkompetent.

Zire

Swashbuckler
Cybot;n196865 said:
Vem ska sen representera Norge? Jag menar... Olav Tryggvason. Största bedrift är att han har förenat Sverige, Danmark OCH Norge (om man räknar Håkon Jarl)....mot sig själv. För att han var så diplomatiskt inkompetent.
Man hoppas väl på Harald Hårfager, har var Norges första kung som jag förstod det. Och anledningen är att jag tycker civ-spelen ska fokusera mer på tidigare historia öht, blir ofta för plottrigt och ointressant när man kommer in på 1700-1800 tal.

Sapient

Swashbuckler
Magnus Seter;n196855 said:

/Magnus
Och skidskytte!

Enligt vad jag hört "formaliserades" det som en sport, för att i hemlighet kunna träna befolkningen för ett kommande befrielsekrig från Sverige.

Det händer för övrigt, när jag spelar Sverige i Civ V, att jag döper om riktigt sorgliga städer som aldrig kommer att växa sig stora, efter norska orter. Bara för att. :)

De ligger dessutom ofta i polartrakterna - vilket är anledningen till den uteblivna tillväxten. Men de har säkert fin-fina skidbackar...

Leon

Leo carcion
Kära norrmän. Ta inte illa upp. Vi älskar deres land. Egentligen.

Men det är något väldigt konstigt med ett spel där en spelbar faktion är Indien och en annan är Norge. Eller England eller Spanien för den delen. De borde gå på språkgrupper eller nånting. Skandinavien borde vara en faktion max - eller en del av en germansk faktion.