Nekromanti Bokbevaring & gammal historia

Ymir

Liten kantbaron
Enligt "Dvärgar" skall det ju finnas ett tiotusen år gammalt handskrivet exemplar av Vohn-norn, dvärgarnas heliga skrift, i ett bibliotek i Tibara. Då är min fråga helt sonika: hur f-n lyckas de bevara en bok i tiotusen(!!!) år. Järn rostar faen sönder helt på en bråkdel av den tiden...

Tycker för övrigt att mundanas historia är lite väl gammal. Jag vet att det har med neogames imo rätt uppenbara "hemliga" bakgrund att göra, men likväl- ett imperium som varade i 9000 år känns liksom lite överdrivet, imo.

- Ymir, stör sig på fantasyklyschan att allt måste vara så otroligt supergammalt- för "bara" tiotusen år sedan umgicks vi med neanderthalare, ju...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2000-09-14 00:40.</EM></FONT></P>

WHaLe

Hero
För bara tiotusen år sedan hade isen varit borta i 4000 år samt att neandertalarna varit borta i ca 18 000 år..

I övrigt håller jag med dig.. För tiotusen år sedan var det stenålder här...
Vad sägs om att dela tiden med 10?? Då har imperiet varat i 900 år istället..

WHaLe

http://come.to/whale - Eon + Datorer = sant

WHaLe

Hero
Och??? Det är fullt tillåtet att ändra världen så att den passar spelgruppen bättre.. Vill man senare ha "kompatibilitet" med neogames syn på världen så är det bara att lägga till en siffra efter varje årtal..

WHaLe

Ymir

Liten kantbaron
jag menar mer att om man delar alla årtal på tio så hamnar tex De stora krigen läskigt nära varandra, och andra och tredje tirakkriget blir i princip ett och samma.

- Ymir, klura på den du

Vindhand

Myrmidon
Två svar:

1: det finns väl bevarade mumier i norra kona som är uppåt 7000 år. pergament borde hålla lika länge om man behandlar det rätt.

2: magi, förklarar allt. Eller kanske gudarnas välvilja?

Jag håller dock med om att 10000 år är en jobbigt lång tid.

WHaLe

Hero
Det är väl inte så farligt.. Tänk på vår egen tid.. Jag använder dvärgarna sätta att numrera krigen (fast med min tidräkning):
Första stora kriget varar i 4 år. 1 år senare startar andra stora kriget (tänk på att det egentligen bara var en vapenvila och ingen riktig fred).
Andra stora kriget pågick i 2 år, 180 år senare började det tredje som varade i 238 år. 260 år senare börjar fjärde stora kriget som varar i 6.4 år. 65 år senare börjar femte stora kriget.
Första tirakkriget börjar under femte stora kriget och varar i ca 30 år.
Andra tirakkriget börjar 145 år senare och varar i ca 1 år. 5 år senare börjar tredje tirakkriget som endast varar i någon månad.

Förutom de andra och tredje tirakkriget så tycker jag att dessa siffror är mycket trovärdiga..

WHaLe

Ymir

Liten kantbaron
Må vara, men likväl- det finns ett skäl till att mundanas historia är 10 000 år gammal. En eon brukar betraktas som 10 000 år, och något som har med Fienden/Mörkret/Urkhath att göra verkar inträffa om ett par år på mundana... *le hemlighetsfullt och tro att jag vet allt*

- Ymir, mundanateoretiker som analyserat moduler till max

WHaLe

Hero
Om man nu skulle vilja ha en sådan sak med så är det bara att förkorta tiden från 10 000 år till 1 000 år.. Ingen störra skillnad..

WHaLe - Som inte tycker om stora mörka hot..

Krille

Super Moderator
"Då är min fråga helt sonika: hur f-n lyckas de bevara en bok i tiotusen(!!!) år."

Torrt och svalt.

"stör sig på fantasyklyschan att allt måste vara så otroligt supergammalt- för "bara" tiotusen år sedan umgicks vi med neanderthalare, ju..."

Själv stör jag mig mer på klyschan "det måste vara som på Jorden, annars är det inte realistiskt juh". Låt mundaniterna ha Mundana i fred, utan att råka ut för jordisk imperialism!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Jonas...

Warrior
"Låt mundaniterna ha Mundana i fred, utan att råka ut för jordisk imperialism!"

*fniss*
Det är väl det som är baksidan med ett sånt här forum... folk vill 'lägga sig i' och försöka påverka...
Alla har vi ju säkert en aldeles egen bild av hur den ultimata realistiska-fantasy-rollspelsvärlden ska se ut. Och dit vill man ju försöka påverka 'oppinionen' och spelkonstruktörer...

Så... ett sånt här forum är ett bra sätt att be om gnäll och trubbel, utöver alla bra funktioner det fyller...
/images/icons/smile.gif

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Johan K

Gammal & dryg
Kan det inte vara så att man har bevarat det på magisk väg. Dvärgar har ju en del mystik runt sig så varför kan de ha laggt en permanent nexus bevara-besvärjelse på denna bok.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

darkmoor

Veteran
"Själv stör jag mig mer på klyschan "det måste vara som på Jorden, annars är det inte realistiskt juh". Låt mundaniterna ha Mundana i fred, utan att råka ut för jordisk imperialism!"

Mycket bra sagt, håller med fullt ut. Det är jut trots allt inte jorden vi pratar om, inte ens detta universum(tror jag) så vem säger att saker måste vara likadan som på jorden(ja, förutom SL då...)

//Henrik, känd som Darkmoor

darkmoor

Veteran
Fråga: Står det i dvärgar att alternativ 1: det påstås att det finns en sådan bevarad bok, eller alternativ 2: det FINNS en sådan bok. (Har inte läst dvärgar). Ifall det är alt 1 så är det väl inget problem(inte för att jag tycker det är något större problem med alt 2 heller, det är ju en fantasyvärld vi pratar om...)

//Henrik, känd som Darkmoor

Jonas...

Warrior
Det där med nexus är väl typ fel spel...
men det finns ju effekter för att göra en annan effekt permanent (väl? annars gör jag en.../images/icons/smile.gif)... det borde ju inte vara några problem.

Sen skulle man ju kunna tänka sig den där alkemiska processen som gör ett föremål oförstörbart eller hur det nu var... minns inte riktigt men det borde väl oxå gå...? antingen med den eller en variant av den...

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...

Johan K

Gammal & dryg
Jo jag vet det där om nexus. Det är väll DoD/images/icons/smile.gif Men det var själva principen jag ville åt.
Visst alkemi funkar ju åxå. Nån rolig lite bryggd är ju alltid skoj.....

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Ezping Orm

Hero
Jag håller inte med alls. Jag är väldigt fäst vid mundanas uråldriga historia.. för mig blir det bara intressantare ju mer historia som finns.

Ezping Orm