Nekromanti Bokcirkeln vecka 2

God45

#PrayersForBahakan
Bokcirkeln är som "Rollspels.nu's filmklubb" eller "Plattlyssnarklubben" fast bättre. Detta eftersom den handlar om att läsa böcker och inte att hålla på med de där nymodiga sakerna som bara är lite över hundra år gamla.

Reglerna är:

• Recensera en bok hur du vill. Du kan skriva recensionen hur du vill, det finns inga längdkrav eller så. Bara skriv vad du gillar och inte gillar.

•En "bok" kan också vara en serietidning, regelbok eller kylskåpsmanual. Den kan vara tryckt på papper, vara en PDF fil eller vara inhuggen i stenar. Spelar ingen roll. Så länge du läst den.

•Boken kan vara ny eller gammal, känd eller okänd. Ta något du läst den senaste veckan bara.

•Du behöver absolut inte recensera en bok i veckan. bara droppa in när du läst något. Jag kommer naturligtvis döma dig och uppmana andra att döma dig också om du inte läser en i vecka men det får man leva med.

•Du kan naturligtvis recensera hur många böcker du vill per vecka.

•Seriöst, jag snor uppläget från filmklubben rakt av så om du undrar hur det ska gå till bara ta en titt på den.

Betygskalan är stulen från Plattlyssnarklubben och ser ut så här:

:gremcry: 1
:gremsleep: 2
:gremsmile: 3
:gremlaugh: 4
:gremcool: 5

slanfan

Hero
Jag läste: The shotgun rule, av Charlie Huston.

Det är en ganska klassisk typ av historia, om att bli vuxen och ta konsekvenser av sitt agerande.

Den utspelar sig under det stekande slutet av sommaren 83 i en Kalifornisk håla. De fyra tonåringarna Andy, Paul, Hector och George fördriver tiden med droger, inbrott och att cykla runt. Det är nästan ett idylliskt liv, nästan. När Andys cykel bli stulen av en lokal buse dras pojkarna in i en väldigt otrevlig historia med kopplingar bakåt i tiden. Begravda hemligheter är på väg att avslöjas och blodet kommer flyta.

Charlie Huston fixar att vara både stenhård och samtidigt väldigt mänsklig i sitt berättande. Dialogerna och tempot är i mina ögon briljant. Man fattar varför karaktärerna agerar som de gör, även de som begår fruktansvärda fel.

På lite mer än 250 sidor är boken väldigt lämplig för streckläsning. Jag utmanar dig att lägga den ifrån dig när du väl börjat.

Jag gillar inte den här typen av beskrivningar, men, den är som en blandning av:
Stand by me och Pulp ficktion.

Den får full poäng av mig, :gremcool: .
OCH bonuspoäng för att Andy är en riktig DnD nörd. Han låter sina spelare vara monster i stil med Eldelementarer och dyl... tufft!

Läs inte om du ogillar riktigt bra böcker!!!

God45

#PrayersForBahakan
Trevligt att vi fick vår första :gremcool:

Det gör mig glad :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har börjat läsa "Player of games" av Iain M. Banks, men jag lär nog antagligen inte bli färdig med den under veckan. Den är dock riktigt trevlig hittills. Och nu vet jag varifrån användaren Gurgeh sannolikt fått sitt nick...

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag håller på att läsa The Gardens of The Moon, den första delen i Steven Eriksons tiobandsserie Malazan Book of the Fallen. Den enda skönlitterära bok som jag vet att jag inte har orkat läsa till slutet är Moby Dick, men jag har nu nått s 144 (av 704 ...) av den här och den hamnar nog på dödslistan. Olidligt platt och ointressant. Jag fattar inte vad grejjen är med den här bokserien.

krank

Jag har läst ut Player of Games nu, av Iain M Banks dårå.

Jag gillade den skarpt och kommer garanterat att läsa mer av Banks framöver. Däremot tyckte jag mer om Consider Phlebas. Den här kändes mer som en rehash av t.ex. Ender's Game; den narrativa strukturen och temat kändes lite mer bekanta/förutsägbara. Det jag gillade med Phlebas var ju att huvudpersonen verkligen inte var Bäst och att ensemblen han hade omkring sig knappast var immuna mot döden. Det var spännande, och mer strukturerat som en rollspelskampanj än en klassisk scifi-underdog-berättelse.

Men Player var som sagt riktigt, riktigt bra ändå.

Max Raven

T12-kultist
Jag har läst Mirror Shades. Det är en antologi av cyberpunk-berättelser från genrens "stora namn" (enligt boken själv).

Hade läst några av berättelserna tidigare, men överlag en trevlig blandning av cyberpunk.

Betyg: :gremlaugh:

krank

Max Raven said:
Jag har läst Mirror Shades. Det är en antologi av cyberpunk-berättelser från genrens "stora namn" (enligt boken själv).

Hade läst några av berättelserna tidigare, men överlag en trevlig blandning av cyberpunk.

Betyg: :gremlaugh:
Det där är den bästa cyberpunkbok jag läst, tror jag. Jag har den i hyllan hemma, ska nog läsa om den när jag kommer hem.

Det var den boken som sålde in genren för mig, annars hade jag ju bilden av att det typ bara var regn och cyber. Jag hade sett Blade Runner och läst en del Gibson, men vid det laget inte riktigt fattat någon av dem, såg bara ytan. Och den här boken visade verkligen genrens bredd.