Nekromanti Bokcirkeln vecka 3

God45

#PrayersForBahakan
Oh shit, oh shit jag glömde det här! Öh... vecka tre börjar nu!

Bokcirkeln är som "Rollspels.nu's filmklubb" eller "Plattlyssnarklubben" fast bättre. Detta eftersom den handlar om att läsa böcker och inte att hålla på med de där nymodiga sakerna som bara är lite över hundra år gamla.

Reglerna är:

• Recensera en bok hur du vill. Du kan skriva recensionen hur du vill, det finns inga längdkrav eller så. Bara skriv vad du gillar och inte gillar.

•En "bok" kan också vara en serietidning, regelbok eller kylskåpsmanual. Den kan vara tryckt på papper, vara en PDF fil eller vara inhuggen i stenar. Spelar ingen roll. Så länge du läst den.

•Boken kan vara ny eller gammal, känd eller okänd. Ta något du läst den senaste veckan bara.

•Du behöver absolut inte recensera en bok i veckan. bara droppa in när du läst något. Jag kommer naturligtvis döma dig och uppmana andra att döma dig också om du inte läser en i vecka men det får man leva med.

•Du kan naturligtvis recensera hur många böcker du vill per vecka.

•Seriöst, jag snor uppläget från filmklubben rakt av så om du undrar hur det ska gå till bara ta en titt på den.

Betygskalan är stulen från Plattlyssnarklubben och ser ut så här:

:gremcry: 1
:gremsleep: 2
:gremsmile: 3
:gremlaugh: 4
:gremcool: 5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Den här veckan tänker jag försöka jaga rätt på Iain M Banks' novellsamling "State of the Art" eftersom det tydligen är den som släpptes efter "Player of Games" som jag just läste klart. Dessutom kommer jag att läsa ett rätt fett seriealbum, IDW's åttonde Transformerssamling. Jag har givetvis läst samling 1-7 redan.

Jag är överlag imponerad av att IDW valt att göra en helt egen reboot av Transformers istället för att köra på filmen eller någon av TV-serierna eller så. Och rebooten i sig är ruskigt bra, åtminstone i början när Simon Furman skriver. Sedan fick IDW för sig att SImon tog för lång tid på sig med alla sina trådar och konspirationer, och satte in någon annan, och då blev det mer osammanhängande och mindre häftigt. Men fortfarande rätt bra. Om man är nyfiken på Transformers och inte ids läsa gamla 80-talsserietidningar kan jag rekommendera att man börjar med arcen "Infiltration" som var startskottet för IDW's reboot.

Simon Furman var den som först skrev de allra mäktigaste och bästa av de brittiska Transformersserierna (bland annat Man of Steel som jag fortfarande tycker är en av de bästa som gjorts), och sedan gick över till USA och byggde hela mytologin som gjorde seriens senare år så enormt läsvärd och intressant. Och mycket, mycket vuxnare och bättre än någon annan leksaksreklam-serietidning.

God45

#PrayersForBahakan
Jag befinner mig fortfarande nere i tie-in fiction träsket och har läst första Gotrek and Felix boken Trollslayer.

Jag gillade verkligen den här boken. Det är pulp när det är som bäst. Gotrex är en trollslayer, en dvärg som vanhedrat sig själv och därför försöker ta livet av sig. Men eftersom dvärgarna inte tillåter självmord försöker han finna en ärofull död genom att slåss med de farligaste monster han kan hitta. Felix är en misslyckad student som blev utkastad från universitetet efter att han dödat en man i en duell, han föll sedan in i ett liv av små brott och politiskaktivism. Efter att en protest han ledde blev avbruten av kejsarens kavalleri räddade Gotrek honom från att bli ihjältrampad av kavalleriets hästar. På fyllan efteråt svor Felix blods ed att följa efter Gotrek och skriva en episk saga om hans död. Detta gör att han också släpas med till strider mot de farligaste monstren i världen.

Boken är fantastisk, den består av en rad korta historier som alla handlar om de två "hjältarnas" resor och deras trubbel de hittar under dem. Boken utspelar sig i imperiet från Warhammer världen och det märks verkligen. För er som inte vet är Imperiet i Warhammer en fantasy version av det Tysk-romerska riket fast skitigare otrevligare, fyllt med monster och anfallet från alla sidor av krafterna av kaos, en korrumperande kraft i universum.

Historierna och huvudpersonerna är våldsamma och småsinta, vilket gör att stunderna av heroism skiner ännu starkare. Den bästa historien i boken är den om hur Felix hamnar i en stad, folk jävlas med honom och han gör allt i sin makt för att hämnas och när det inte lyckas tar han ut sin ilska på alla som är i närheten. Hur många böcker har du läst där hjälten, som man faktiskt hejar på och sympatiserar med, försöker strypa en gammal gubbe som irriterad honom?

Så läs den här boken om du gillar pulp, skitig fantasy och bra action.