Nekromanti boken som förlegat media (igen!) :D

chrull

Stockholm Kartell
okej. nej, jag ska inte provocera så mycket som förra gången. och den här gången vet jag redan från start vad jag ska prata om. Jag ska prata om e-boken, e-ink och sonys nya librié.

http://www.sony.jp/products/Consumer/LIBRIE/ <- där hittar ni info om den. på japanska. ha så kul.

I dagens DN Kultur finns den med på bild och jag är mycket imponerad.

Den första e-boksläsaren som använder sig av e-ink.
och jag vill ha vill ha vill ha.

Tänk er att slippa problemet med att byta bok man läser för att boken man läser enbart finns utgiven i en alldeles för stor version. Jag tar svavelvinter som exempel. Svavelvinter skulle jag varit klar med för länge sen nu om jag hade haft den i ett vettigt format. Boken är alldeles för stor för att jag ska ta med den i väskan på tunnelbanan. den väger för mycket, den är hård och kan förstöra mina solglasögon jag har i samma väska. Dessutom kanske jag tappar väskan och ger boken fula märken. Inget jag vill.

Librié löser det genom sina 200g och behändiga format. Att jag dessutom får plats med 499 böcker i samma utrymme gör det hela inte särskilt mycket sämre. Den har samma kontrastegenskaper som vanligt papper och går därför att läsa lika bra.

Varför, varför kan jag inte köpa en sånhär produkt i sverige för en vettig summa och med vettiga funktioner?

Eftersom de flesta av er här verkar vara ett gäng bakåtsträvande personer som bestsämt är anti allt som har med ny teknik att göra så kanske jag blir tvungen att svara på en massa tråkiga inlägg nu, men det skiter jag i.

Jag vill kunna ladda ned nya böcker till ett bra pris och helst gratis, må det vara lagligt eller inte. Jag vill veta att boken jag läser nu kanske tar slut snart, men det spelar ingen roll. jag har ju redan 20 till med mig. Jag vill kunna med enkla knapptryckningar hitta den där texten jag läste förra veckan på 2 sekunder. inte behöva bläddra igenom 300 sidor och skummläsa för att sen ge upp efter 10 minuter.

Åh pappersbok. du är föråldrar och utdöende. GÅ OCH DÖ! ge mig bitar och bytes. Ge mig möjligheten att kunna låna ut mina favoritböcker till kompisar och fortsätta ha dem kvar! ge mig möjligheten att läsa vilken bok jag vill, utan att riskera att de förstörs eller tvingas bära på en kloss på 20 kilo. Ge mig Sony Librié nu!

Se fördelarna med e-boken, se nackdelarna med pappret och se utvecklingsmöjligheterna med e-boken!

Framtiden, kan du skynda på lite gällande det här?

Man Mountainman

Storsvagåret
Oh yeah!

Du har helt rätt! Ville bara säga det, alltså! Elektroniskt papper är framtiden! Det är det coolaste som någonsin kommer att drabba mänskligheten! All hail!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Elektroniskt toapapper

Ja, alltså, senast det begav sig höll jag ju inte med chrull, men nu gör jag det.
Jag hade lite svårt att tyda de japanska krumelurerna på sidan men jag förstod två av dem och det räckte. :gremwink:

Det känns lite trist att man inte har möjligheten att skaffa lådan på ett vettigt sätt här, men å andra sidan verkar ju elektroniska böcker vara på väg framåt öht, i och med bland andra www.drivethrurpg.com som säljer rollspelsböcker i elektroniskt format och fler och fler släpper sina produkter elektroniskt.
Nackdelen är väl att det inte känns säkert att handla något elektroniskt i dagsläget och det är inte så vida spritt att man kan handla elektroniska böcker till exempel. Tyvärr får vi nog vänta ett bra tag eller punga ut med en kraftig summa pengar.

Öh, det här blev lite förvirrat, men...
...Orden jag kände igen på sidan var "Sony" och "E-book". :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon
Du har feeeeeeeeel!

Eller kanske inte. Jag kan tänka mig att läsa en tidning elektroniskt. Men en riktig pappersbok kan man sätta i en hylla och vara stolt över. De har ett annat samlarvärde. Nu skulle kanske jag få mer tid att läsa böcker om jag kunde få dem i ett så behändigt format. Själv tar jag bara med "tjugokiloskolosser" om jag ska resa längre än de 40 minuter tunnelbanan tar.

Själv skulle jag varit klar med Svavelvinter om jag ens ägt den. :gremtongue:

Staffan

Myrmidon
Så länge e-böcker är ordentligt mycket billigare än en vanlig bok (typ, en tredjedel av pocketpriset eller lägre) och inte innehåller en massa fjantigt kopieringsskydd (vilket de givetvis kommer att ha, eftersom förlagen är stormrädda för att överge gamla sätt att göra affärer på) så är jag på. Tyvärr kommer det väl inte att bli så.

Det finns iofs en omständighet där jag kan gå med på DRM: utlåning/uthyrning. Alltså, i stället för att jag går ner till bibblan och lånar en fyra-fem böcker, kånkar hem dem, och glömmer lämna tillbaka dem och får betala dyra böter så kopplar jag upp mig mot biblioteksservern, laddar ner fyra-fem böcker i min eboksläsare, och när lånetiden gått ut så raderas böckerna. En liknande sak kan jag tänka mig gällande hyrfilmer - man betalar 20 spänn eller nåt (billigare än i videobutiken eftersom man skippar det ledet), tankar ner en film, och efter några dagar så autoraderar den sig.

Men DRM på saker jag betalar riktiga pengar för? Glöm det! Om jag köper något så äger jag det, och kan göra vad tusan jag vill så länge jag inte distribuerar det vidare (utan att ta bort mitt eget exemplar - jag kan givetvis låna ut eller sälja mitt eget exemplar, men då har jag ju inte det kvar längre).

chrull

Stockholm Kartell
Re: Du har feeeeeeeeel!

Idag kan du tanka ner fler plattor från nätet än vad du kan hitta i alla världens skivbutiker. Så har det varit ett tag nu. Och ändå har skivförsäljningen ökat.

Själv köper jag numera bara plattor jag vet är bra. Men jag köper fortfarande plattor. och jag köper dem som är bra och extra tuffa. De som är riktigt roliga att ha i hyllan. Och jag kan tänka mig att göra samma sak med böcker...

Resten av ditt inlägg handlar bara om olika sätt att läsa. Olika tillfällen att läsa på. så det hoppar jag över för tillfället.

chrull

chrull

Stockholm Kartell
Jag känner till en hemsida med nu över 10'000 titlar som du kan tanka ner helt gratis! Gratis är skitbilligt :gremgrin:. dessutom är det ju helt lagligt. Tyvärr är böckerna där lite gamla och man kanske inte hittar så mycket som man vill läsa, trots att man har böcker för en hel livstid.

Företagen är rädda ja. Tack gode gud för piratkopierare som faktiskt vill föra tekniken frammåt.
När det gäller e-böcker så är det dock ont om sånt i nätets mörkare hörn, mest eftersom det faktiskt är skittrist att läsa en bok på en vanlig skärm. Teknik som Sony Librié däremot kan nog sätta fart på piratkopieringen. och den här gången ligger ju företagen lite längre fram än hur det var med musiken. En viss mängd e-böcker GÅR ju faktiskt att köpa på nätet redan. Med musiken tog det ju ett jävla tag innan man kunde köpa den på nätet... Men med böcker så kanske det nu med tekniken och så kan starta på allvar. Och att företagen då hänger med.

men då måste de skärpa sig. Idag kostar en e-bok lika mycket som en pocket.

chrull

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Du har feeeeeeeeel!

"Men en riktig pappersbok kan man sätta i en hylla och vara stolt över"

Jag skulle personligen vara glad över mackapär som ser till att jag inte behöver köpa nya hyllor, alternativt förvara mina böcker i papperspåsar. Jag hoppas att vi snart får möjlighet att skaffa ett praktiskt system för elektroniska böcker till överkomligt pris. Som det är nu får jag fortsätta att överlasta mina bokhyllor.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag skulle älska den där prylen! Jag tycker att det var svårt att få ut något av sidan (duh) så förklara gärna närmare om e-ink. Hur är skärmen? Vore skönt med en matt skärm.

Särskilt praktisk skulle den vara i jobbet för att spara utrymme i bokhyllorna (vi har många reglementen), men den vore ball att ha privat också. Jag skulle nog inte köpa alla mina böcker som e-books men det skulle bli mitt alternativ till pocketböcker som ändå inte gör sig något vidare som varken samlarobjekt eller prydnader i bokhyllan.

Fortfarande gillar jag känslan av en fet, snygg bok. De luktar gott om inte annat.

Men absolut, den är skitcool. Vill ha.

/Vulf

chrull

Stockholm Kartell
större bild: http://eink.com/news/images/SONY_Reader_1000EP.jpg

E Ink Corporation supplies electronic ink to their manufacturing partner Toppan Printing, who in turn processes the ink into a thin film called frontplane laminate. Philips integrates E Ink's frontplane laminate with an active matrix backplane and adds the driving electronics component. Philips works with Sony to co-develop and customize display solutions for innovative mobile devices.

mer fakta om produkten:
det går bara åt batterier när du byter sida. när samma sida visas går ingen energi åt, fyra AAA-batterier räcker därför till cirka 10'000 sidor.
skärmen har en upplösning på 170 ppi. Den är reflekterande och ska därför gå att läsa i starkt solljus också.
Dessutom ska texten gå att läsa från alla vinklar.
kontrasten mellan sida och text jämförs med en nyhetstidning.

Dessutom står det att det ska gå att ladda ned inte bara böcker och text utan även seriestrippar.

nämnas kan man ju göra att företaget E-ink arbetar på tekniker som gör det möjligt att ha en sån här display på en t-shirt....

chrull

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaa, visst e-böcker & sådant är ju helt klart smidigt. Det får jag ju erkänna.
Men för min del så njuter jag nog fortfarande för mycket av den där 20-kilos boken & en skönt fotölj, än av en bok på en cd-skiva...