Arvid och boken av Pirsig
Hur ska jag börja? Jag läste klart boken till slut iallafall, jag kom av mig rätt rejält när det saknades 10 sidor och jag fick sticka till biblioteket och låna ett nytt exemplar.
Rent handlingsmässigt så är den här berättelsen tajt. Nästan övernaturlig, översvämmande, kallsupande insikt, förlorande av fotfästet och en saklig ton jag gillar. Passar mig perfekt.
Filosofin har jag fortfarande inte fått riktigt grepp om, jag förstår vad han skriver, men jag har inte insett sambanden riktigt känns det som - Antingen det, eller så tycker jag bara inte att Kvalitet som linjen mellan fakta och känslor är så självklart som han tycker, att det är lite vagt och ihoptejpat.
Menar han att hur vi människor uppfattar världen centreras kring vad vi tycker är gott? Isåfall har jag förstått, antar jag.
Jag tycker ungefär samma sak när jag läser diskussioner som har tradat sönder sig på forumet. Pirsigs tempo och omfattning är härliga, fast han kanske hade varit lättare att förstå mer kortfattad? Jag tror jag gör en Troberg och hoppar direkt på filosofin nästa gång.
Det jag greppat är iallafall intressant, och även om jag kanske inte kan använda det så mycket i praktiken, som det oftast är med filosofi, så har det vidgat mina vyer. Bara att vara medveten om något kan utveckla dig, som jag brukar se det. Kanske jag bara gillar den för att den ger sken av att vara smart, precis som jag gillar Serial Experiment Lain, utan att vara säker på att jag fattat allt - Tänk om jag bara gillar den för att den ger ett prettosken av att vara djuuuuuup?
Och själv tyckte jag också att det var lite tråkigt med nöjda klassificeringar och fördömande av modern hets i början: Värsta standardgreppen för att vara lite djup, kan jag lita på att han når något med detta? Det varar bara en liten stund dock, sedan känns de motiverade.
I vilket fall som helst så är väl det här, om något, min livsbok, om inte någon annan kan ta den platsen. Jag mindes mest betygstankarna ur den från första gången jag läst den, och definitionen av kvalitet snarare än det klassiska och romantiska.. Det var när jag var 14 år, för 5 år sen, visade det sig.
Vad jag menar med livsbok är att den är så fundamental på många sätt, definitivt inte lika fundamental som min livslåt, Enjoy the Silence med Depeche Mode, som blev en så viktig genom att jag hört den då och då som liten, fångats av den, tänkt att "En dag kanske jag hittar den på CD och blir en sån som lyssnar på sånt" och sedan också gjort det. Obundet av dess kvalitet så kan jag alltså konstatera att det är en viktig del av mig. Typ.
Iallafall, Zen har lite av den känslan. När jag fick den sa jag att jag förstått vad jag gillade tack vare den, nämligen mångfald. Inte en så häftig analys, och rätt fel också egentligen, men kanske sa jag det för att det fanns så mycket hos den som tilltalade mig.
Och när jag nu läser den igen förstår jag hur mycket hos mig den träffar, eller kanske rent av skapade eller hjälpte till att bygga på för fem år sedan: Hela insiktsgrejen i berättelser, hur cool den är.. Förutsättningarna som vänder i dramat.. Nästan övernaturligt.. Att analysera tankemönster, att analysera och granska sina egna tankar.. Mysfaktorn. Och det känns som jag rekommendera den till folk: Till Feliath för dess kulturnihilism, till w176 för dess betygsanalys (på sidan 176! (där Quan'talis nästan var när han skrev sitt inlägg!) Wow! ) och till Zaphod på grund av dess skildring av en ogripbar känsla - En till av mina saker, som kanske förresten bara är nostalgisk och vag igenkänning. Som Pirsigs tillbakablick på Faidros, som det här inläggets tillbakablick på första gången jag läste boken. Och så Faidros själv, förstås. Det är också en anledning till att han borde läsa den.
En bra bok? Ja, det tycker jag. En viktig bok? Ja, iallafall för mig.