Nekromanti Bokrecensioner

Balderk

Swashbuckler
Nu tänker ni "FFS detta måste genast flyttas till kulturforumet!". Men tro mig, det måste det inte alls det.

Jag har nämligen ett förslag/en idé. Denna idé skulle i slutändan göra www.rollspel.nu mycket mer komplett. Därmed skulle det också hjälpa forumet (speciellt kulturforumet). Nu tycker ni att jag borde komma till saken. Vilket jag gör nu. Jag tycker att det borde finnas ett system för att recensera böcker på rollspel.nu. Jag vet att det inte riktigt har med rollspel att göra men eftersom det redan finns en novellsamling tycker jag att det lika gärna kunde finnas plats för en samling bokrecensioner (alltså, det är inget nytt IBlist jag efterfrågar här) också. Dessutom skulle de som på kulturforumet frågar efter boktips kunna bli hänvisade till bokrecensionerna, som naturligtvis skulle behöva vara mer utförliga än "Neverwhere-Skitbra bok!". Detta skulle kunna fungera precis som med recensionerna för rollspel. Men det är viktigt att folk kan lämna in sina egna recensioner (jag vet inte hur det är med det när det gäller rollspelen).

Jag tycker att det vore jätteroligt om man kunde lämna in sina bokrecensioner här på forumet. Då skulle fler kunna ta del av de riktigt bra böckerna man läser, och varnas för de riktigt usla böckerna. Man skulle också kunna lägga ner mer tid på sina recensioner då de bevaras och inte förpassas längre och längre ned i trådsystemet, som när man skriver ett inlägg om en bok. Och om någon undrar efter tips kan man först tipsa om en bok sedan länka till recensionen på rollspel.nu.

Skulle en sådan grej vara möjlig? Vad tycker ni andra, finns det ett intresse för detta?

Om det skulle krävas nått jobb är jag självklart villig att hjälpa till så mycket jag kan. Typ kolla igenom inlämnade recensioner och sådant. Jag har mycket tid över. Men någon kodning kan jag inte genomföra, tyvärr.

/Balderk, som nyss köpte American Tabloid

Netfeed

Swashbuckler
som du redan kanske vet, har jag för mig, så har jag planer på något liknande, men har aldrig riktigt kommit igång
har varit i kontakt med gardener om detta och det skall kanske, om jag(eller någon annan) väl orkar dra igång något bli något i den stilen antingen här eller som en systersajt eller som något helt fristående

//Netfeed, om han har tytt gardener rätt

Johan K

Gammal & dryg
Vad tycker ni andra, finns det ett intresse för detta?
Visst, varför inte...
Jag skulle iaf uppskatta det !!

/ Johan K,som inte är speciellt jobbsugen...

Balderk

Swashbuckler
Jo, jag kände ju till dina planer. Men jag tror aldrig att jag fick uppfattningen att det skulle ha något som helst med rollspel.nu att göra. Hade jag fått det hade jag nog aldrig skrivit detta inlägg.

Men om din sajt skulle kunna ha samröre med wrnu skulle ju det bara vara bra. Då får jag ju mina önskemål uppfyllda också. Det blir ännu roligare då jag har med det hela att göra, lite granna i alla fall. :gremwink:

Hoppas bara du får tummen ur någongång och börjar skapa den också. :gremlaugh:

/Balderk, nöjd

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har fått ungefär samma uppfattning när jag pratat med Gardener även om jag inte är inblandad själv... Men då är frågan vad som behöver göras, förutom en jävelmassa recensioner? Jag skriver gärna recensioner och kan kanske hjälpa till med mer om jag får tid över.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Är det några särskilda genrer som gäller eller? Vad finns det för begränsningar? Inspirationen finns inte sällan där man minst väntar det.

Rickard

Urverk speldesign
Fast bokrescensioner? Vill man ha bokrescensioner? Det finns ju på andra ställen på nätet och ska det göras av privatpersoner på forumet som kanske inte har någon aning om hur man ska skriva... Dessutom kommer det här till objektivitet.. Hur ska man kunna skriva objektivt.. Ska man skriva objektivt? Vem säger att en bok som Feliath , Vitulv eller chrull gillar tilltalar mig? De är ju rätt olika mig till sättet..

Istället skulle jag hellre vilja se en synopsis av varje bok.. Kanske på högst 20-40 ord som beskriver handlingen i boken och sedan ett betygsystem så att andra kan sätta sitt betyg på den... och då vara bättre än det betygsystemet som är nu på forumet, som nu skär av alla decimaler så att om någon röstat en 4:a på något så kan betyget aldrig gå upp till 5:a igen..

Sedan att det är indelat smart i system.. Man ska kunna söka efter olika ämnen, hur boken berättas (linjärt, baklänges, omkastad ordning), vilken genre den tillhör (vilket kan vara flera) osv...

Synopsisarna kan då kunna funka som inspiration till scenarion (vilket jag är intresserad av) eller ge en hint av vad den handlar om och göra en intresserad att läsa den.. Lite som de filmsammanfattningar man kan läsa på www.imdb.com .. Då kanske man slipper läsa subjektiva beskrivningar som "Den här boken är JÄÄÄÄÄTTEBRA för den har :zeppelinare:!!!!!1111oneone"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som överdrev exemplet för att ge en stark kontrast av vad han menar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Recensioner [Off-Topic] Lite annat [On-Topic]

"Dessutom kommer det här till objektivitet.. Hur ska man kunna skriva objektivt.. Ska man skriva objektivt?"

Jag har ingen aning om vad ordet egentligen betyder, men recensioner för mig är just en sjukt subjektiv genomgång om vad man tycker. Inte är det objektiva recensioner som syns runtom på nätet och i tidningar. Jag ser inget problem med subjektiva recensioner...

Men å andra sidan har du många bra idéer som skulle kunna användas till en sådan sida. Att ha olika "kategorier" (berättarstil, genre, osv) är bra och användbart. Kommentarer och en fristående betygsättning av boken (inte recensionen) är också mycket bra, eftersom alla tycker mer eller mindre olika.

Ymir

Liten kantbaron
Om bokrecensioner, varför inte filmanalyser också när vi ändå är igång? Det finns en punkt när inspirationsmedia blir lite för långsökt att direkt knyta till rollspel, och noveller är en sak, men bokrecensioner är en helt annan då. Det finns det så många andra platser för.

- Ymir, tycker ärligt talat inte att bokrecensioner hör hemma här

Rickard

Urverk speldesign
Re: Recensioner [Off-Topic] Lite annat [On-Topic]

"Jag har ingen aning om vad ordet egentligen betyder,"
Objektivitet, typ "inte färgat av egna åsikter".. Omöjligt att göra enligt vissa men enligt mig så finns det olika grader av objektivitet, så man kan ju försöka vara så objektiv som möjligt..

"Inte är det objektiva recensioner som syns runtom på nätet och i tidningar. Jag ser inget problem med subjektiva recensioner..."
Felet är att man kan få en helt fel bild utav boken.. Jag vill inte traggla mig igenom en bok och sedan säga "Näe, den här var värdelös".. Jag har gjort så någon gång med en bok och alltför många gånger med filmer..

"Kommentarer /.../ av boken..."
Bra och dåligt.. Den braiga biten kan ni lista ut själva så jag går på den dåliga istället.. Den dåliga är att det bli så många kommentarer av en bok att man inte orkar läsa dem.. Fast om den förste har haft fel i sin bedömning (missuppfattat den), så borde man visserligen på något sätt kunna påpeka det.. Fast nu kommer vi till det här med bedömningar.. Ska de finnas? Varför? Kan man klara sig utan dem, skulle det funka och varför skulle man föredra det?

"Men å andra sidan har du många bra idéer som skulle kunna användas till en sådan sida."
Något annat man kan lista är även faktaböcker.. Det borde ju vara ett antal individer på det här forumet som läst ett antal faktaböcker inom de områden de är intresserade av.. Om man har en bra bok så ge en sammanfattning av vad den handlar om så att andra kan ta del av den.. Nu säger jag inte att exempelvis Herr Nils ska lista alla sina faktaböcker han har i sin bokhylla, men väl de bättre..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som själv är ute efter faktaböcker om klädnad

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Objektivitet, typ "inte färgat av egna åsikter".. Omöjligt att göra enligt vissa men enligt mig så finns det olika grader av objektivitet, så man kan ju försöka vara så objektiv som möjligt.."

Fast det var ordet "recension" jag syftade på. :gremsmile:

"Felet är att man kan få en helt fel bild utav boken.."

Men jag ser recensionerna och framförallt recensenterna som en vägledning. Om jag vet att recensent A har tyckt illa om bok X som jag gillade och det kommer en bok Y i samma stil som bok X som samma författare ger dåligt betyg, så vet jag att den antagligen kommer gilla den. Det gäller att ha kunskap om recensenterna, det är viktigt för mig. Är man rädd att få fel bild av böcker så får man ta recensionerna med en nypa salt (eller en kasse om det är Expressen eller Aftonbladet som recenserat).

En sak till, för mig är det inte vad recensenterna tycker som är det viktiga i en recension utan beskrivningen av det som recenseras.

Men jao... Jag vet inte... Jag är för recensioner av alla de slag även om man bör göra något mer "community-aktigt" av det om det ska vara på en site.

"Den dåliga är att det bli så många kommentarer av en bok att man inte orkar läsa dem."

Kommentarerna ska givetvis gå att sortera efter omdömet, säger Martin som inte alls vet om det går... :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
Vad ordet betyder

recension (lat. rece´nsio 'mönstring', av rece´nseo 'pröva', 'mönstra'), traditionell form av presentation och bedömning i massmedier, framför allt i tidningar och tidskrifter, till en början av böcker, teaterföreställningar, konstutställningar och musikevenemang, senare även av filmer, grammofonskivor samt radio- och TV-program.

Netfeed

Swashbuckler
min, vad skall man kalla det, vision(kanske), ser ut något liknande:

en sajt som har recenserar saker som har någon koppling till den fantastiksa litteraturen(sf, fantasy, skräk) där man skall kunna recensera allt som finns mellan himmel och jord, tex: rollspel, böcker, filmer, serier osv...

alla skall kunna recensera!!!

alla skall ha möjlighet att kunna recensera samma sak, gillar inte du en bok så har du kan du givetvis skriva det, gillar jag den så skall jag kunna skriva det

man skall kunna kommentera allt

tyvärr så är jag lite rädd för att det kan ta tid innan jag få tummen ur att fixa detta(mest en design- och skolfråga)

//Netfeed, försker upplysa

Balderk

Swashbuckler

Kommentarer och en fristående betygsättning av boken (inte recensionen) är också mycket bra, eftersom alla tycker mer eller mindre olika.
Ja, det här har de ju redan på Internet Booklist alla får betygsätta böckerna utifrån vad de tycker, precis som på imdb. Så det finns redan och fungerar mycket bra. På IBlist har de ju också en Synopsis av en bok, och sedan kan alla skriva en recension av boken också. Bra och behändigt. Men det är klart, ofta är recensionerna ganska dåliga och det är därför det behövs några som är stadiga resencenter på sidan. Så man får ett "proffsutlåtande" men man har fortfarande chansen att läsa vad "privatpersoner" tycker om boken. Jag tycker att det är ett väldigt bra system faktiskt. På iblist har de nog inga stadiga recensenter dock... Men så finns det ju över 15000 titlar i deras databas också.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler

Felet är att man kan få en helt fel bild utav boken.. Jag vill inte traggla mig igenom en bok och sedan säga "Näe, den här var värdelös".. Jag har gjort så någon gång med en bok och alltför många gånger med filmer..
Det är ju därför man ska ha en synopsis av en bok (eller film). När man läser den så får man ju en bild av boken och utifrån en sådan bild brukar det inte vara några större problem att få en uppfattning om vad man skulle tycka om boken. Jag ser en synopsis som en viktig del i en recension och den ska vara objektiv. Men jag vill ha mer än en synopsis när jag läser en recension, alltså även subjektiva omdömmen. Därför bör man känna till olika recensenter. Jag vet att jag gillar många, inte alla, av de filmer Orvar Säfström på Filmkrönikan ger höga betyg. Då vet jag att jag kan lita på honom. Om jag vet att en annan recensents smak inte alls överensstämmer med min så kan jag ju utgå från det och läsa de böcker eller se de filmer han/hon inte gillar. Hur som helst så ger ju de subjektiva delarna av en recension också viktig information som hur språket är i en bok, hur rollprestationerna är i en film och mycket mycket mer. Det är delar jag inte vill vara utan, vilket man skulle missa om man bara hade en synopsis att utgå ifrån.

Alltså, ja, man ska ha bedömningar av både böcker och filmer eftersom de kan ge mycket värdefull information inte bara om hur bra eller dålig en bok/film är utan också om språk, olika personer i berättelserna om hur väl genomförd idén är, om bra eller dåliga manus osv. Jag skulle inte vilja vara utan de delarna. Om dessutom alla kan ge sina egna bedömningar på boken eller filmen (vilket är den stora fördelen med in Internetsite) så är ju dte bara bra. Om man sedan inte orkar läsa alla kommentarer är ju det bara en svaghet från ens egen sida. När alla får kommentera en bok eller en film så ökar ju chanserna att någon man vet har liknande smak som en själv kommenterar dem och då kan ju denna persons omdömma utgöra grunden till ett beslutsunderlag.

/Balderk, vet inte om han mest svamlade där eller ej :gremsmile: