Nekromanti Bokspel, hur är statusen för dessa nuförtiden?

Johan K

Gammal & dryg
Såhär är det, en av mina kollegor på jobbet introducerade just bokspel för ungarna. Det hade tydligen funkat skitbra!! Ungarna älskade det..
Det vi dock undrade, görs det några bokspel nuförtiden?? Eller är de utdöda? Samt, var kan man få tag i bokspel nuförtiden & till vilket pris?

terje

xenomorf mystiker
Jobbar du inom skolan eller har kollegan introducerat spelen för sina ungar hemma?

Så vitt jag vet finns ingen som ger ut bokspel (soloäventyr, choose-your-own-adventures, osv) i nån större skala. Förmodligen har de helt ersatts av datorspel.

Här (https://www.vulkan.se/Presentation.aspx?itemid=39871) är det nån snubbe som gett ut ett eget, ingen aning om det är bra.

Själv pysslar jag med ett lite old-school inspirerat sword-and-planet / post apokalyps spel för en eller fler spelare.

Johan K

Gammal & dryg
Jo, jag jobbar inom skolan.
Han hade tydligen introducerat det på fritids en dag, då det var lite ungar på nämnda fritids.

Rising

Vila i frid
Såhär är det, en av mina kollegor på jobbet introducerade just bokspel för ungarna. Det hade tydligen funkat skitbra!! Ungarna älskade det..
Ascoolt!

Det vi dock undrade, görs det några bokspel nuförtiden??
Nej. De är utdöda. För ett par år sedan trycktes nyutgåvor av en väldigt populär bokspelsserie - Fighting Fantasy (med titlar såsom Deathtrap Dungeon (Fasans Labyrint)) - men dessa böcker är förstås på engelska.

Svenska bokspel är förmodligen ganska svåra att hitta, men möjligtvis kan man finna dem på någon auktionssida. För små barn rekommenderar jag särskilt "Livsfarligt Rally" och "Det underjordiska riket" - som är snabbspelade, skrivna på ett enkelt språk med stora tecken och som inte blandar in några krångliga spelelement. Jag har ingen aning om vad de går för på tradera, dock, och jag släpper då inte ifrån mig några av mina älskade böcker.

Christoffer

It's all pig.
Häxmästaren i Röda berget och dess uppföljare finns för iPhone/iPod Touch....

terje

xenomorf mystiker
Eftersom ingen kan hindra mig tar jag tillfället i akt att helt obedd leverera följande kuriosa:

Det första exemplet på sådan interaktiv skönlitteratur är en svensk barnbok "Den mystiska påsen" av Betty Orr-Nilsson (1970).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådflytt

Eftersom bokspel faktiskt är spel så har jag flyttat den här tråden till övriga spel-forumet.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Tyvärr inte, de går bara 2:a & 3:e klass...
Så vi får nog vänta lite till på de engelska grejerna.

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag kan inte hitta Häxmästaren i Röda berget på ITunes (till ipodtouch). Kan du skicka länken är du snäll?

/Eagle

superfly2000

Veteran
Haha..ja...man hade himla kul med dom bokspelen. Minns knappt vad dom heter. Riktigt spännande var det. De var rätt gamla dock. Undra om jag har dom kvar :eek:

Men jo...datorer är fantastiska när det gäller spel...

Dimfrost

Special Circumstances
Det är lite fascinerande att soloäventyren, som kändes så väldigt föråldrade, är basen för rollpersonsskapandet i nya basic-D&D-boxen. :gremsmirk: Jag blev väldigt förvånad när jag såg det.