Nekromanti Boktips: Bokserien Kejsaren av Conn Iggulden

Wictor

Warrior
Jag tänkte rekommendera böckerna i serien Kejsaren som är skriven av Conn Iggulden. De handlar om Ceasars uppväxt och liv och fick mig att bli ganska sugen på att rollspela i Rom, vilket i sin tur fick mig att knalla iväg och beställa GURPS Imperial Rome från SF-bokhandeln.

Författaren har jag för mig är historielärare och jag tror inte att de innehåller så hemskt mycket faktafel. Jag har inte sett några i alla fall, med undantag för de små ändringar och antaganden han gör och sedan förklarar i slutet av boken för att historien ska bli bättre. Ett litet irritationsmoment är dock att de nämner majs ett flertal gånger i den första boken, men jag tror att det handlar om ett översättningsfel.

Den får i alla fall :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: av :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: möjliga. Den är inget litterärt mästerverk, men helt klart läsvärd och underhållande.

Någon annan som har läst den och har något att tillägga?

Organ

Out of time, out of mind
Ett litet irritationsmoment är dock att de nämner majs ett flertal gånger i den första boken, men jag tror att det handlar om ett översättningsfel.
Av vadå?

/Anders

Pom

Swashbuckler
Citat:
Ett litet irritationsmoment är dock att de nämner majs ett flertal gånger i den första boken, men jag tror att det handlar om ett översättningsfel.

Av vadå?
Förmodligen "corn". Ordet kan betyda både spannmål i allmänhet, vete eller havre. Det betyder för all del också majs, men som vi alla här på forumet vet är majs i antikens Rom en ful anakronism som förstör hela läsupplevelsen och gör en arg i flera veckor. :gremgrin:

Wictor

Warrior
Precis!

Jag tror inte att någon i min umgängeskrets undgick att höra hur irriterad jag var över det.