Nekromanti Boktips till medforumiter

walium

Ganska töntig, faktiskt
Den här dagen har gått i Risings tecken, inte för att jag har läst något av hans inlägg, pratat med honom personligen eller haft någon egentligen kontakt med honom. Nej, det är mer subtilt (och långsökt) än så.

Till att börja med så har jag sett filmen "Un long dimanche de fiançailles" med den unge skådespelaren Gaspard Ulliel i rollen som Audrey Tautous pojkvän. Tydligen spelar samme Gaspard även titelrollen i nya "Hannibal Rising". Jag tycker att denne Gaspard har en kuslig likhet med Rising, eller rättare sagt en yngre och sötare version av Rising. Låt mig exemplifiera med en bild (hans pose är inte helt Risingsk men en enkel sökning kan generera fler och bättre bilder):

Jag kan bara hoppas att även Rising en dag kommer att få chansen att fejka samlag med Audrey Tautou och smeka hennes bröst. :gremsmile:

Men nu raskt vidare till nästa del nämligen det konkreta boktipset. Jag har nämligen just avslutat Jonas Hassen Khemiris senaste bok "Montecore - en unik tiger" som handlar om en konversation mellan en ung författare, inte olik Jonas själv, och en gammal barndomsvän till dennes fader. Det är uppenbart att far och son har en väldigt dålig relation och vännen Kadir försöker reparera den ifrån sitt hem i Tunisien via mail skrivna på en säregen blandning av franska, engelska och svenska. I konversationen mellan de två växer en intressant historia fram om faderssvek och hur det är att växa upp som andra generationens invandrare i Sverige under 80- och 90-tal. En häftig men lite udda bok, precis som debutboken "Ett öga rött".

Jonas Hassen Khemiri är ungefär lika gammal (född 1978) som vår käre Rising och själv uppvuxen i en stockholmsförort med en svensk och en utländsk förälder.

Han skriver på ett sätt som jag upplever som ganska Risingskt och i "Montecore - en unik tiger" finns ett stycke med som får en att tro att han även skulle kunna rollspela ungefär på samma sätt:

"Melinda och Imran [huvudpersonens två vänner] bygger varsin karaktär medan du förbereder äventyr, ritar kartor och planterar skatter i drakvaktade bergsrum. Egentligen ska äventyren placeras i historisk tid och egentligen får man välja att vara riddare eller trollkarl eller kanske alv. Men Melinda säger att om hon ska vara med vill hon heta Miss Super Zulu Sister och vara en monsterstark medicinkvinna från svarta Afrika som har en giftig afrokam i håret och en AK47:a gömd mellan brösten och en massa medicinska brygder som ger maxad magifärdighet.Och i så fall vill Imran vara MC Mustaschio, en baluchisk superhiphopprofet från Compton som har en vässad Raiderskeps, magiska Air Force One och magiska nunchackas. Hans mustach är dessutom superlång och kan användas både för att boxa fiender och smeka tjejer. Du låter dem tänja på reglerna och snart är ni igång." (sidan 232-233)

Rising, jag tycker att du ska läsa "Montecore - en unik tiger" (om du inte redan har gjort det). Låt oss bli lite personliga, vad skulle ni vilja rekommendera för böcker till utvalda forumiter?

Rising

Vila i frid
Jag kan bara hoppas att även Rising en dag kommer att få chansen att fejka samlag med Audrey Tautou och smeka hennes bröst.
Vi borde starta en namninsamling eller nåt. Det där låter som ett välgörande ändamål.

Rising, jag tycker att du ska läsa "Montecore - en unik tiger" (om du inte redan har gjort det).
Har varit as-sugen på att läsa den länge. Ska slå slag i saken (säger man så?) och göra det nu när du pushat för den. MC Mustaschio låter onekligen som något jag kunde ha hittat på.

Här kommer mitt tips (en bok som jag inte riktigt har läst ut ännu):

Chuck Palahniuk - Haunted
För de flesta må han vara "killen som skrev Fight Club", men i mina ögon är han först och främst killen som skrev "guts" - den lilla pärla som jag upptäckte efter att Chrull en gång i tiden postade en länk till den här på forumet. Guts är en kort berättelse om skamfulla hemligheter, och om hur ett enda litet misstag kan spoliera ett helt liv. Och det är en av de tre bästa grejerna jag någonsin läst (de andra två är Stad av Glas och Tärningsspelaren, btw); så kompakt, stilren, rolig och chockerande att den bokstavligt talat fått folk att svimma. Ja: när Chuck var ute på turné och högläste Guts så hände det om och om igen att delar av publiken föll ihop såsom skjutna, varav många behövde köras iväg med ambulans. Chuck räknar - i efterordet till den utgåva av Haunted som just nu finns i pocketbokaffärerna - det totala antalet till inte mindre än sjuttiotre avsvimmade personer än så länge.

Jag har som sagt redan läst Guts på nätet, men jag visste att jag ville ha boken som den var publicerad i, och för några dagar sedan såg jag Haunted i en pocketshopaffär, varpå jag omedelbart slog till. Haunted är en sorts samling av moderna, vardagliga skräckhistorier. Det finns inga varulvar, vampyrer eller andra monster i berättelserna; och ytterst få berättelser innehåller något som ens kan liknas vid övernaturligheter (och då är det på samma nivå som man kan mena att Tyler Durden är övernaturlig). Chuck's ambitioner är istället att visa små obehagliga berättelser om vår vanliga verklighet.

Guts är den första i raden av 24 sådana små skräckhistorier som utgör Haunted, men ändå inte. Palahniuk försöker nämligen också knyta samman sina små skräckhistorier med en övergripande metaplot; som handlar om hur en massa olika människor ansluter sig till en workshop där de - helt avskärmade från yttervärlden i tre månaders tid - skall skriva varsin berättelse. De blir inlåsta i en övergiven teater, och det finns ingen möjlighet att komma ut.

Den övergripande metaplotten berättas mellan de enskilda personernas berättelser, och är i sig en lite längre skräckhistoria om hur samtliga av de inblandade i projektet till en början blir allt mer engagerade i det spännande drama som projektet innebär, samt om hur de ser sig komma att bli stjärnor över en natt när de om tre månader blir frisläppta utifrån, efter att ha varit hållna som gisslan av projektledarna. Problemet är bara att de allihop - var och en för sig - tänker att de inte är tillräckligt utsatta som de är. Så de börjar sabotera för sig själva; bara för att det ska bli mer spännande - och för att höja priset när de i framtiden skall förhandla om filmrättigheterna till deras upplevelser: Grejen är bara att de dels saboterar för mycket, och dels att de alla tävlar om att vara den största martyren...

Nå. Vad kan man då säga om boken?

Tja, idén med den övergripande storyn är förstås att väva ihop en sammanhängande läsupplevelse av de olika fristående skräckhistorierna, men det funkar sisådär. Det framstår ändå som en novellsamling. Och det blir inte direkt bättre av att den övergripande storyn är en av de mer konstlade och överdrivna historierna i boken. Den ger inte direkt något mervärde åt de enskilda historierna.

Ingen av berättelserna (så här långt) är lika elektrisk som "Guts", men flera är verkligen bra. Så kallhjärtade, cyniska, osentimentala, provocerande och djävliga att det knyter sig i magen på en. De flesta är också riktigt roliga; Chuck tar ofta någon samtidsföreteelse och vänder ut och in på den; en av berättelserna handlar om en konstnär som är motsatsen till en konsttjuv, en annan om hur det existerar en svart marknad för new ageare som använder sina kunskaper i reflexologi och aromaterapi i ljusskygga syften, och en tredje om hur den senaste trenden bland rika jetsettare är att pröva att leva som uteliggare, osv.

Chuck är som han är - alla karaktärer han skriver om är likadana (alla är Tyler Durdens; de är avatarer som Chuck använder för att sprida sina cyniska, catchiga oneliners), han återkommer hela tiden till små faktasnuttar som hämtade från någon morbid läkarbok eller anarkistens kokbok, och somliga av hans ansträngningar att vara chockerande känns rätt obefogade... Men när det klaffar, då är det riktigt, riktigt bra. Finns en hel del här som inspirerar till Kultäventyr, om man behöver en rollspelsanledning...

Rising

Vila i frid
Jepp (nt)

[NT betydet No Text, och används för att markera innehållslösa inlägg, så du som klickat på detta inlägg ändå - trots varningen - har just blivit genomskådad som den lantis du är - och alla som ser vad du läser genom att titta på Inloggade-sidan, håller just nu på att hånskratta åt dig]

/Riz

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Jepp (nt)

[NT betydet No Text, och används för att markera innehållslösa inlägg, så du som klickat på detta inlägg ändå - trots varningen - har just blivit genomskådad som den lantis du är - och alla som ser vad du läser genom att titta på Inloggade-sidan, håller just nu på att hånskratta åt dig]
Äh, man behöver inte vara lantis - man behöver bara använda platt trådvisning för att på så vis kunna få se och få en överblick över alla inlägg istället för bara ett fåtal i taget =)

Organ

Out of time, out of mind
Re: Jepp (ant)

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Äh, man behöver inte vara lantis - man behöver bara använda platt trådvisning för att på så vis kunna få se och få en överblick över alla inlägg istället för bara ett fåtal i taget =)
Fast det är ju redan konstaterat i flera trådar i ämnet att det bara är bonnalantisar som använder platt trådvisning. :gremtongue:

/Anders

Anders Åstrand

Swordsman
Re: Oboktips till medforumiter

Jag gillar att köpa böcker i second hand-butiker, för de är nästan gratis och då kan man köpa lite vad som helst och slänga de dåliga.

Senast köpte jag tre böcker för elva spänn, varav en var "A voyage to a forgotten sun". Jag köpte den bara för att det stod "A rousing space opera" på framsidan. Den var inte särskillt bra.

Johan K

Gammal & dryg
Låt oss bli lite personliga, vad skulle ni vilja rekommendera för böcker till utvalda forumiter?
Då skulle jag vilja rekomendera Stjärnam & Spiran av Kent Foliet till tomasarfert.
Nu är jag osäker på stavningen på dessa två namn, eftersom boken jag tänkerpå ligger hemma hos mina päron.
Hursomhelslt, boken är en följetång över ett X antal år i det medeltida england. Så jag tycker att det passar in lite på stämmningen i Saga.

/ Johan K, som hoppas på att någon medforumit kommer på vad boken jag menar heter.

Arfert

Facit
Svärdet och spiran, av Ken Follet.. har både jag och Johan Danforth givetvis läst! Och mycket riktigt är det en inspirationskälla till Saga! Kul att bli påmind om den boken, man kanske ska läsa om den!

Sanjuro

Warrior
Naninaninananananananna ninanninanina...

(Ja, det är den psykedeliska themesongen till boktipset. Varför finns inte det kvar i TV?)

Jag kunde inte hitta Chuck Palahniuks "Haunted" på bibblan, men nu läser jag Tärningsspelaren i alla fall. Vad var det du tyckte var så bra med just den boken?

*EDIT* Okej, nu har jag beställt "Haunted" på fjärrlån - det fanns bara ett biblioteksexemplar i hela Sverige, enligt Libris webbsök. Nu kan ingen annan människa i hela Sverige läsa den boken gratis utom jag! Bwahaha!! Eh... såvida de inte väntar en månad eller så.

The_Gorger

Hero
Individuellt boktips - Snigel

Jag läser bloggen www.snigel.nu ibland och har förstått att du gillar science fiction, samt att du skulle vilja läsa fler svenska författare. Sci-fi'n verkar ofta vara av typen golden age eller silver age (jag har inte så stor koll på vad som är vad), så då tänkte jag rekomendera en svensk 30-tals roman som jag tror du skulle gilla. Jag rekomenderar den inte bara för att jag gillar den, då vi inte verkar dela smak till fullo. Jag är galet förtjust i Camus och särskilt Främlingen, men de känslorna verkar vi inte dela.

Romanen är i alla fall: Kallocain (av Karin Boye), så den heter nästan samma sak som jag.

Jag skall inte avslöja storyn, men den handlar om teman som personlig integritet kontra statens säkerhet, ensamhet och ångesten över att inte veta om man känner sina nära och kära.

Om du gillar den skall jag även rekomendera dig att fortsätta med hennes Kris, som är av det mer svårlästa slaget, men väldigt belönande att läsa. Dessutom finns det igenkännigsfaktorer för oss båda när hon beskriver studieångest och att studera pedagogik, även om sexualitet är ett tydligare tema där.

Johan K

Gammal & dryg
Hehe !
Kände väll nästan på miga tt ni 2 läst den ja. Jo, jag funderar åxå på at läsa om den igen. Det var ett bra jäkla tag sedan som man läste denna bo, såjag har faktsitk nästan glömmt handlingen i den.

/ Johan K, som ska be föräldrarna ta med boken nästa gång de är nere hos en..

Troberg

Sinister eater
Re: Individuellt boktips - Snigel

Romanen är i alla fall: Kallocain (av Karin Boye), så den heter nästan samma sak som jag.

Jag skall inte avslöja storyn, men den handlar om teman som personlig integritet kontra statens säkerhet, ensamhet och ångesten över att inte veta om man känner sina nära och kära.
Instämmer, den är mycket bra, och dessutom aktuellare och viktigare än någonsin. Mycket bättre en Orwells bleka kopia.

Finns att läsa online på Runeberg: http://runeberg.org/kalocain/

Olle Linge

Snigel
Re: Individuellt boktips - Snigel

Åhej, det var roligt med ett individuellt boktips! Jag tror att jag har boken ifrån redan, men jag har inte läst den. Det är ju ingen bamsing till bok, så den ska jag nog ta mig igenom efter att jag läst lite annat jag har liggande. Tack för tipset!