Nekromanti Bolla idéer om era i SW Saga

solvebring

Superhero
Ja, jag funderar ju på att lira i "The new republic era" / "The new jedi era" eller vad tusan den nu hette. Ja, den nya eran som kommer efter fallet av the empire iaf. Orkar inte slå i boken just nu.

I alla fall... Dock är det väldigt dåligt med information för att utförligt kunna spela den eran, tycker jag.

Jag menar, vart tog Han och Leia vägen, hur ser senaten ut idag, vilka planeter ingår i samfundet, vilka gör det inte, vilka önskar att göra det, vilka önskar det inte osv?
Allting känns mycket knappt. Det enda man får en kort hint om är att det dykt upp ett hundratal personer som identifieras som jedi. Luke Skywalker är den som tagit sig en slags ledarposition i egenskap av jedi och nu står han inför valet att försöka skapa ett nytt jediråd eller ej, samt då erbjuda skolning åt kommande jedi.

Well, ska man behöva skapa och bestämma allt det där själv, alltså hur senaten ser ut, eller rättare sagt hur hela det "civiliserade" samfundet ser ut, vad Luke och övriga jedi tar sig till, vart Leia är, vart Han tagit vägen?

Sedan är det ju de där yuu... yuu... Ja, något på y i alla fall som vill störta republiken i demonstration mot all icke biologisk teknik. Hur fan skall man kunna "spela ut" dem?!
"Varsågod, här har du 3 rader med fakta. Spela på nu!"
Jag menar, en fet lista på vad deras biotech är och hur den fungerar skulle vara bra. Hur de ser ut, hur de arbetar, vilken grad av styrka de har etc. Vad deras delmål och vad deras huvudmål är... mer exakt. Ja, mer info kort och gott.

Vad göra, vad säger ni?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Bygg en egen version av den dar epoken, helt enkelt.

Jag tycker att New Republic i den dar d20-versionen som du namner kanns ratt paklistrad, typ 'We have to put something here but we have no good ideas'.

Vad tror du sjalv skulle handa nar Imperiet stortats och det var dags att aterskapa republiken? Det finns diverse quislingar som sakert inte gillar nyordningen. Republikanerna ar inte sarskilt starka egentligen och det maste finnas enorma mangder kejserliga vapen pa drift. Man kan fa ett ratt saftig kaoskrig istallet, typ det som brukade handa i forntida Kina nar en dynasti faller och landet splittras mellan olika krigsherrar.

Ta garna en titt pa Kina under perioden 1912-1938. Nagon kaxig galaxrandsfurste ta kan rollen av Japan, medan Luke et consortes blir som Sun Yat-sen. Sedan kastar man in motsvarigheter till Kuomintang och Mao-sidan och sa kan man ha tva nya sither som intrigerar i bakgrunden och sa vidare.

Bara ett blygsamt forslag.

solvebring

Superhero
Bygg en egen version av den dar epoken, helt enkelt.
Ja, jag har ju funderat på detta. Har faktiskt skissat lite vagt på det i huvudet.

Några idéer jag har:
Först tänkte jag se till att de flesta Empire anhängarna tappat målet och famlar vilset omkring när plötsligt allt faller. Därför lyckas de rebelliska trupperna faktiskt arrestera en hel del av dessa. Detta är ju dock de klantiga "vända kappan efter vinden"-sympatisörerna som inte är värda någon större uppmärksamhet.

De tuffare och långt mer farliga Empire anhängarna kommer försvinna, och det tråkiga är såklart att rebellerna inte vet om det. De vet inte vilka dessa är. Bland "dessa" (ja de farligare typerna från Imperialtiden) har jag så klart tänkt att slänga in massor med godsaker; många intriger och scenario kick-outs kan det bli.
Man kanske kunde lägga till en påbörjad Sith lärling som innan varit okänd?
Jag menar, om man tittar på Episod IV-VI så står det klart att Lord Sidious önskar hitta någon än starkare än Vader (han är ju väldigt envis på att få över Luke), eftersom personer i sig inte har något värde, endast deras kraft, vilken han kan utnyttja likt en marionett-herre. Så, min idé var att Sidious utan Vaders och andras vetskap skaffat sig en ung lärling för att se om denne kan vara av rätt virke. En cover up-plan ifall inte unge Skywalker vill överträda till den mörka sidan. Den nya Sith lorden hann dock inte tränas så länge innan allting föll...

Nåväl... Som du säger. Imperial vapen och gamla anhängarne kommer det säkerligen finnas gott om i kulisserna.

Sedan har vi dock senaten.
Min tanke var:
De rebelliska styrkorna tar sig ledda av Luke Skywalker och prinsessan Leia till Coruscant.
Eftersom de flesta stormtroopers och dylika har slösats på andra platser kring i galaxen i färd att finna rebellerna, så är det relativt lätt att inta senaten?

Öhm... Men sedan då?
Vad känns trovärdigt?

Saken är ju den att jag vill komma till att en ny senat formas. Där har jag tänkt att specifikt - efter eget intresse - välja de planeter som skall ingå i "den nya republiken". Sedan har jag tänkt att kalla andra planeter för "de fria planeterna". Detta är alltså planeter som själva har valt att vara utanför republiken. Vägrat av misstro eller vägrats genom missfrå från övriga senaten. Kanske skall det då vara som följd att de (de fria planeterna) då inte ingår i ett lagligt handelsförbund, och då förlorar på att de inte kan handla med planter som ingår i republiken, eftersom republiken endast har tillåten handel inom sitt eget samfund?
Det kan skapa ännu mer misstro och roliga smuggelupptåg och andra intriger. Eller vad tros?
... Ja, hjälp mig gärna där, vad det gäller de fri planeterna.

... Nå, och det är just det. När du jämför med hur det splittras emellan krigsherrar. Ja, det är det jag vill uppnå.
Luke skall t.ex. ha letat upp nya jedi för den aktuella eran. Han har startat ett nytt råd och han har börjat skola kommande jedi. Det är dock så att det nya rådet inte är lika brödravänliga som på Yodas tid. Det skall vara mycket meningsskiljaktigheter inom jedirådet, dessutom skall min möjligtvis tänkte Sith krigare börja ställa till otrevligheter, sakta men säkert.
Och... Vad det kommer till senaten igen. Självklart vill jag få in Leia. Kom ihåg det, och självklart vill jag få in Naboo, som tidigare varit i centrum just tack vare Padme's roll.
Förövrigt så skall ingen i senaten veta vart de har varandra, de flesta spelar falskt, många av dem - men ingen majoritet - baktalar fortfarande jedi och spår av det gamla imperiet är ett faktum.

Nåväl, förlåt mig Anders om det här svaret är ganska oläsligt och saknar röd tråd, men inspiration och alla möjliga tankegångar rann över mig och jag skrev helt enkelt ur mig.

Ta garna en titt pa Kina under perioden 1912-1938. Nagon kaxig galaxrandsfurste ta kan rollen av Japan, medan Luke et consortes blir som Sun Yat-sen. Sedan kastar man in motsvarigheter till Kuomintang och Mao-sidan och sa kan man ha tva nya sither som intrigerar i bakgrunden och sa vidare.

Bara ett mblygsamt forslag.
Bra förslag. Kan faktiskt ingenting om det. Har läst lite, lite granna om stridigheterna emellan de japanska samurajerna genom tiderna, men detta känner jag inte till. Skall försöka ta mig en koll på det, men först känns det som om jag vill ha ett trovärdigt skelett på den politiska situationen, som t.ex. den nya senaten och det.

LordTengel

Swordsman
Wookieepedia (www.wookieepedia.com) är din vän. :) Visst, man måste vara på sin vakt mot en del som står där (se upp för vandaler...), men jag har själv med framgång använt den både för informationssamlande och ren inspiration.

Om du känner dig överseriös så kan du väl jaga rätt på New Jedi Order Sourcebook som gavs ut till förra versionen av spelet - spelsystemet är ju ändrat, men fluffet kanske kan vara till nytta. Jag vill dock bestämt varna för att NJOS gavs ut innan bokserien om kriget mot Yuuzhan Vong var avslutad, vilket gör att jag tror att den kan innehålla en del dumheter... Tyvärr har min Vongfobi hindrat mig från att studera ämnet närmare.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag är själv lite uppgiven på denna punkt. Jag tycker att eran efter filmerna är rätt så trist faktiskt... i de versioner jag har läst det i alla fall. Det är mest Zzzzz Zzzzz enligt mig. Yuzan Wong, Ying, Yang eller vad de heter har jag aldrig förstått mig på.

Själv har jag valt att spela under Kotor-eran då det finns Force-users, Sith, Jedis, Rancors, Tomtar, Ninjas och lite till.

Men som sagt - säger som Mekanurg - skapa något eget och ett tips är att fokusera på en mindre del av galaxen. Håller själv på att utveckla en sektor... Kyrimbia - du kan läsa lite om första speltestet och lite allmänt bjäffs om mina tankar här!

Organ

Out of time, out of mind
Re: Bolla idéer om era i SW Saga (ot)

solvebring said:
Sedan är det ju de där yuu... yuu... Ja, något på y i alla fall som vill störta republiken i demonstration mot all icke biologisk teknik. Hur fan skall man kunna "spela ut" dem?!
"Varsågod, här har du 3 rader med fakta. Spela på nu!"
Jag menar, en fet lista på vad deras biotech är och hur den fungerar skulle vara bra. Hur de ser ut, hur de arbetar, vilken grad av styrka de har etc. Vad deras delmål och vad deras huvudmål är... mer exakt. Ja, mer info kort och gott.
Jäkla gnällspik! Du skulle inte överlevt ens fem minuter 1982 med första Drakar och Demoner hör jag.... :gremwink:

/Anders

Foggmock

Myrmidon
Strax innan filmerna, eller kanske samtida med Ep 1-3 är utan tvekan det bästa universat att lira i, och vad jag definierar som Star Wars. Världen är intressant, det finns många koncept och mer än tillräckligt med konflikter att spela ut. Under rebelleran tror jag man blir för färgad av Ep 4-6-arvet och det känns inte lika fritt - världen tillåter ganska lite utanför Imperiet vs. Rebellerna-spel även om det såklart går att spela "i skuggan av ett krig", men det är oftast en setting vi i andra världar ser ner på som en aning enformig och krävandes innovation för att bli intressant.

Yuuzhan Vong är väl för övrigt aldrig tänkta att spelas som rollkaraktärer, så är det problemet ur världen.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tycker att tiden mellan Episode III och Episode IV är mycket intressant och spelvänlig - men även Klonkrigen kan vara en spännande tid att stiga ned i galaxen.

Men som sagt - KOTOR funkar också men det blir ju en betytligt lösare koppling till filmerna. Sith, Jedi och Mandaloreaner samt raser och planetsystem är ungefär den enda kopplingen.

Yuuzan Vong tycker jag är B i sin helhet. Att star wars skulle drabbas av ett "Unknown Treath" a la Star Trek är inte särskilt spännande. Hellre då att det skulle ha att göra med den nybildade republikens uppsplittring och i en tid då imperiet är krossat är det inte lika tydligt vilka som är onda respektive goda.

Clone Wars Tv-serien belyser sådana saker rätt så intressant där det bland annat finns avsnitt där Cloner gör uppror och menar på att de inte vill vara slavar under Jedi-riddarna/republiken och slåss i deras krig.

Vet inte var jag vill komma med det här - men Star Wars blir väl mycket vad man gör det till. Och jag skulle säga att det svart-vita star wars universumet blir mer och mer gråskaligt ju fler saker som produceras till det.

solvebring

Superhero
Wookieepedia (www.wookieepedia.com) är din vän. :) Visst, man måste vara på sin vakt mot en del som står där (se upp för vandaler...), men jag har själv med framgång använt den både för informationssamlande och ren inspiration.
Har redan kikat lite där, vilket gör att jag t.ex. inte tror mig behöva NJOS, eftersom det finns rikligt med info om just The new jedi era.

Tyvärr har min Vongfobi hindrat mig från att studera ämnet närmare.
Well, jag känner mig inte heller ett dyft positiv till Vong efter vad jag fått ut av det hittills. Det är just däför jag vill modda en egen New Republic era.

solvebring

Superhero
Jag är själv lite uppgiven på denna punkt. Jag tycker att eran efter filmerna är rätt så trist faktiskt... i de versioner jag har läst det i alla fall. Det är mest Zzzzz Zzzzz enligt mig. Yuzan Wong, Ying, Yang eller vad de heter har jag aldrig förstått mig på.
Nja, i grund och botten är det intressant. Det känns lite som där episod 1 startar. Jag gillar episod 1 väldigt mycket faktiskt. Kanske inte som filmmästerverk, är mer åt den gamla skolan där, dock gillar jag stämningen i galaxen där det har sin startpunkt. Det är relativt lugnt, republiken är för tillfället rätt så stabil (fast är ju på uppgång mot totalt kaos med tanke på Palpatines planer), jedi är en stabil ledstjärna osv.
Det är liksom allt det där jag vill ha. Relativt stabilt med mer mystiska händelser i kulisserna som trissar opp det än direkt öppet krig osv.
De där Vongaffärerna intresserar mig dock inte ett dyft.

Själv har jag valt att spela under Kotor-eran då det finns Force-users, Sith, Jedis, Rancors, Tomtar, Ninjas och lite till.
Kotor-eran?

Men som sagt - säger som Mekanurg - skapa något eget och ett tips är att fokusera på en mindre del av galaxen. Håller själv på att utveckla en sektor... Kyrimbia - du kan läsa lite om första speltestet och lite allmänt bjäffs om mina tankar här!
Ska kolla in det när jag får tid. Lite bråttom nu dock.

Torbjörn

Swordsman
Jag tycker att tiden mellan Episode III och Episode IV är mycket intressant och spelvänlig
Håller med om detta. Jag gillar spelmiljön med ett växande ondskefullt Imperium som spelarna kan försöka motarbeta när de känner för det, ibland men inte alltid. Alla äventyr måste inte fokusera på det. Och gillar också tanken på att spelarna kan agera fritt, utan någon Rebellallians som pekar på vad de ska göra och inte göra.

Torbjörn

Eksem

Champion
Vad göra? Skippa den där soperan och spela i KotOR eller Force Unleashed istället, om filmerorna känns fel.

solvebring

Superhero
Vad göra? Skippa den där soperan och spela i KotOR eller Force Unleashed istället, om filmerorna känns fel.
Är KotOR: "Knights of the old republic" är alltså innan Ep I?

Well, jag vill ha arvet från filmerna. Så, den nya republiken, efter Ep VI vore najs. Jag skulle nämligen vilja trycka in Luke som jediorderns nya huvudnisse, Leia som någon senator med ganska stort inflytande (men med mycket stort motstånd likväl, självklart) osv.
Det är dock det här med hur jag skall forma den nya republiken som jag behöver hjälp med.

Om man läser ovan då Mekanurg svarar mig och då jag svarar honom så ser man ungefär vad jag funderat kring hittills.

Wyldstorm

Swordsman
Annars så finns det ju en multitud av serier, graphic novels & vanliga noveller, för att inte säga rena sourcebooks av äldre format...