Jag har skrivit ett litet system för tämligen ordinär fantasy. Arbetsnamnet är Hacka&Hugga, vilket ganska väl talar om vad det handlar om. Man spelar det istället för DnD, DoD, Eon etc.
Huvudtanken är att det ska vara lätt att plocka upp och spela även om man har barn, villa, heltidsarbete etc. Så man behöver inte läsa 200 sidor med tätpackad text. Spelet är just nu en ganska luftig PDF på 34 sidor (varav ca hälften har regler). Det är lite av beer-and-pretzels över det. Efterhand som man spelar ökar komplexiteten genom att man köper specialegenskaper. Dessa är lite som feats (DnD 3+) eller powers (DnD 4). Vissa är passiva och förbättrar tex din hälsa. Vissa ger dig nya handlingar. Vissa förbättrar dina gamla handlingar. Några exempel är Alkemisk alstring (kasta formler genom att koka dem i en kittel) eller Bärsärk (samla vrede och gör coola saker med den).
Systemet är relativt standard, rulla under färdigheten (1-20) med D20. Vissa tärningsslag ger sk bonuseffekter. Du kan välja att göra mer skada med din yxa eller att magin du kastar får dubbel varaktighet. Genom att satsa på ett slag får man dels erfarenhet och höjer chansen att lyckas, men riskerna om man misslyckas blir också högre.
Jag har speltestat lite men skulle behöva någon som kan läsa och kritisera. Helst någon att ha tämligen privat dialog med.
Huvudtanken är att det ska vara lätt att plocka upp och spela även om man har barn, villa, heltidsarbete etc. Så man behöver inte läsa 200 sidor med tätpackad text. Spelet är just nu en ganska luftig PDF på 34 sidor (varav ca hälften har regler). Det är lite av beer-and-pretzels över det. Efterhand som man spelar ökar komplexiteten genom att man köper specialegenskaper. Dessa är lite som feats (DnD 3+) eller powers (DnD 4). Vissa är passiva och förbättrar tex din hälsa. Vissa ger dig nya handlingar. Vissa förbättrar dina gamla handlingar. Några exempel är Alkemisk alstring (kasta formler genom att koka dem i en kittel) eller Bärsärk (samla vrede och gör coola saker med den).
Systemet är relativt standard, rulla under färdigheten (1-20) med D20. Vissa tärningsslag ger sk bonuseffekter. Du kan välja att göra mer skada med din yxa eller att magin du kastar får dubbel varaktighet. Genom att satsa på ett slag får man dels erfarenhet och höjer chansen att lyckas, men riskerna om man misslyckas blir också högre.
Jag har speltestat lite men skulle behöva någon som kan läsa och kritisera. Helst någon att ha tämligen privat dialog med.