Nekromanti Bollywoodspel

Lindenius

Swashbuckler
Det gick en Bollywoodfilm (indisk film alltså) på SVT här om dagen. Då slog det mig en lustig sak; de flesta av oss spelar nog rollspel efter en västerländsk dramaturgi. Vi spelar action och kärleksscener som i filmer som Armageddon, Pearl Harbor, Face Off etc etc.

Är det någon som spelat rollspel hindi-stylee? Det vill säga med att alla spelare helt plötsligt brister ut i sång och dansnummer. :gremcrazy:

Om det skulle råka finnas indier som spelar. Hur spelar de?

//erik. snorig, men fundersam

Rosen

Myrmidon
Det gick en Bollywoodfilm (indisk film alltså) på SVT här om dagen.

Nitpick: Hindi-film. Indien har flera filmindustrier (som gör filmer på olika språk), Bollywood är bara den största av dem.

Kan noteras att Devdas blev större än Titanic i Indien; det kändes lite mysko att se den sändas vid lunchtid...

Är det någon som spelat rollspel hindi-stylee? Det vill säga med att alla spelare helt plötsligt brister ut i sång och dansnummer.

Jag gjorde en skämtis om det en gång... Fast sångnummer allena gör ingen Bollywoodrulle; det är långt mer än bara det som utmärker dem.

Om det skulle råka finnas indier som spelar. Hur spelar de?

Rollspel är en rätt så okänd företeelse i Indien. Fast om man skulle låna dramaturgi därifrån så slår mig några punkter på rak arm:

* Glöm enkvällsscenarier - en normal Bollywoodrulle är dubbel så lång som en Hollywood-dito; figurer och plot ska ges tid att introduceras och byggas upp ordentligt innan det börjar röra på sig.
* Skit i genrer; plotten kan vara hårdkokt politisk thriller, collegekomedi och romantiskt familjedrama... i samma film. Gör en stuvning och krydda ordentligt. Gärna med en oväntad twist framåt slutet.
* Var politiskt korrekt. Äldre släktingar vet alltid bäst, och om de inte gör det så ändrar de sig i slutet bara man inte säger emot dem. Se till att prisa Mother India när folk som minst väntar sig det. Happy ending = bröllop. Ingripanden av hinduiska gudar är en helt okej plot device, men bör sparas till episka ögonblick.
* Hjältar är stencoola, eller är lustiga men blir coola när det vankas action (filmens hjälte känns ofta igen på att det är han som plötsligt slåss som Jet Li när det blir slagsmål). Hjältinnor är alltid vackra, tycker ofta illa om hjälten i början, och visar sig ibland vara någon annan än den man tror. The comic sidekick kan med fördel vara en pratsam farmor el dyl. Skurken har längre hår än alla andra, pratar långsamt mellan sammanbitna tänder och har en tendens att blänga rakt in i kameran. Är han pakistanier säger han elaka saker om Indien med jämna mellanrum.
* Money is not a problem. Ever. Om hjälten flyr sin kos utan ett öre på fickan kan han ha en Ferrari och designerkläder i nästa scen. Om hjältinnan upptäcker att personen hon letar efter finns i Kanada sitter hon på planet dit samma förmiddag. Om en nära släkting bor utomlands så är han chef för USA:s största dataföretag eller nåt sånt. Bollywoodhjältar ska inte behöva nöja sig med mindre.
* Om hela eller delar av storyn utspelas utomlands, utspelas den bland indier utomlands. Fast det är okej att slänga in ett par västerlänningar som får promenera förbi i bakgrunden för stämningens skull. Eller bära pärmar åt ovannämnde chef. "Utomlands" betyder i 50% av fallen London, fast Schweiz går också bra.
* Scener och plots från Hollywoodfilmer kan stjälas skamlöst; det är i alla fall ingen jävel som har sett dem.

Action:
* Tänk Hong Kong-film; Bollywoodrullar är klart mer våldsamma än folk ofta tror och har ett klart asiatiskt stuk i sina actionscener.
* En detalj, indiska regissörer älskar av nån anledning slow motion - om nån gör en väldigt cool eller väldigt blodig manöver, draa uut på den, beeskriiv den nooga, och gärna mer än en gång. Slow motion är obligatorisk i stunts med motorfordon.
* "Indian hero, never dies". En indisk hjälte kan ta ungefär hur mycket stryk och hur många kulor som helst. Blodet må rinna och knotor må knäckas, men om han hör eller ser nåt som gör honom rejält pissed off (hans polare blir skjuten i skallen, hans mamma får en örfil) så flyger han genast upp igen och fortsätter slåss som förut.

Kärleksscener:
* Happy ending = bröllop, som sagt. And don't you forget it.
* Äktenskap arrangeras av äldre släktingar, som alltid vet bäst. Om de arrar en med fel person, eller tjejens far vill bränna en på fotogenbål, är det inget att göra åt saken; fortsätt vara hjälte och vänta på att de ska ändra sig. Att gå emot äldre släktingar är iaf aldrig en option, möjligen undantaget om tjejens far är skurken och dör fasansfullt i slutet så att nån mer vettig släkting kan kliva fram och ge sin tillåtelse.
* Folk har inte sex framför kameran, och de pussas inte framför kameran. De sjunger och dansar. Plötsligt passion, olycklig kärlek, förändrade känslor och "det" representeras med förkärlek av sång- och dansnummer. Dramaturgin kring hur och när de kan slängas in kan dock skilja sig en del från Hollywoods; det är inte Grease vi talar om här.
* Indiska tjejer blir aldrig kära i utländska män. Utländska (brittiska) tjejer kan bli kära i indiska män, men då är det ändå nån indisk tjej som får honom i slutänden.

--
Åke

Lindenius

Swashbuckler
Glöm enkvällsscenarier - en normal Bollywoodrulle är dubbel så lång som en Hollywood-dito; figurer och plot ska ges tid att introduceras och byggas upp ordentligt innan det börjar röra på sig.
Ja huga. Devdas var ju typ tre timmar + en kvart lång. Orkade/hade inte möjlighet att sitta igenom hela filmen.

En sak som slog mig är också hur stora kulturella skillnader det finns i skådespeleri. Jag upplevde en hel del karaktärer i filmen som extremt fladdriga, flamsiga och överdrivna (tänk 40-tals-pilsnerfilm-buskis-på-speed). Men min fru, som befunnit sig i indien tillräckligt länge för att snappa upp en film eller två, menade att det alltid finns sådana karaktärer och framför allt att den typen av agerande. Läckert att det är sådan skillnad. :gremsmile:

//erik. kan göra en Helena Bergströmjämförelse

Lindenius

Swashbuckler
Äsch, varför kom inte jag på den? [NT]

NT = NinjaTorsk

//erik. ditt snörvel i näsan

Rosen

Myrmidon
Ja huga. Devdas var ju typ tre timmar + en kvart lång. Orkade/hade inte möjlighet att sitta igenom hela filmen.

Då ska du se Lagaan -- tre timmar och fyrtio minuter. Fast när man blivit lite van så väntar man sig att de ska ta hela kvällen, så då känns de inte alls lika långa (plus att det har blivit vanligare med kortare filmer, typ två och en halv timme, på senare år).

Jag upplevde en hel del karaktärer i filmen som extremt fladdriga, flamsiga och överdrivna (tänk 40-tals-pilsnerfilm-buskis-på-speed).

Indiska skådisar spelar ofta väldigt teatraliskt och utlevande, jo (vilket iofs borde passa hoppa-på-bordet-rollspelare). Misstänker att det är kopplat till den allmänna bilden av filmer som nånting Larger Than Life.
Shahrukh Khan (han som spelade Devdas) gör alla möjliga sorts roller, men han tar alltid ut svängarna ordentligt. När han är hårdkokt actionhjälte är han granithård, när han gör komedi liknar han närmast Jerry Lewis. Fast det är som dramaskådis han excellerar.

--
Åke

Rising

Vila i frid
Är det någon som spelat rollspel hindi-stylee? Det vill säga med att alla spelare helt plötsligt brister ut i sång och dansnummer.
Jag har kört rollspel med en karaokeskiva. (Inte med hel anläggning ännu, men det kommer nog) Grease's "you're the one that I want" sjöng jag såsom skurken med texten "ni ska bada i blod! Woo hoo hoo!" osv. Vi gjorde så att vi spelade rollspel som "vanligt" större delen av tiden, men när det barkade ihop sig till strid eller annan dramatisk handling så valde vi varsina låtar, tog en paus, hällde upp ett par bärs och knåpade på ett par texter tills vi hade några verser och refrängerna klara, sen körde vi. En del texter fick man hitta på på rot. Det lät pudas, eftersom vi alla sjunger som babianer, men det blev kul ändå. (Jag har redan en text färdig för Yatta! så fort som jag får tag i en japansk karaokemaskin, förresten)

Vi har lirat med bakgrundsbeat också, och rappat över det. Det är lite roligare, eftersom man inte behöver ha någon sångröst, och eftersom vi alla är rätt hajja på att skriva finurliga battlerhymes. Dessutom passar det bättre om man vill att handlingsresolutionen skall avgöras beroende på hur bra man presterar med micken. Battlerappande har ju alltid varit en fråga om att överprestera varandra. Roligast skulle det väl bli med en riktig MC, men liksom, lugn nu... Vi bara lattjade lite, vi tog det inte så allvarligt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
* Indiska tjejer blir aldrig kära i utländska män. Utländska (brittiska) tjejer kan bli kära i indiska män, men då är det ändå nån indisk tjej som får honom i slutänden.
Detta förklarar varför det inte är några sång- och dansnummer i ditt och mitt liv. :gremcool: Våra fruar har istället hamnat i svensk diskbänksrealism. :gremwink: