Nekromanti Bomber i akira/ghost in the shell-miljö?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu fuskar jag lite eftersom det här inlägget givetvis handlar om mitt kommande rollspel Evolutionens barn, men jag gissade att jag skulle få fler svar med en lite inlindad fråga i det vanliga rollspelsforumet. Det här rör ju faktiskt inte bara spelskapande, utan även spelledande...

Nå; jag är asdålig på vad som i indiesammanhang kallas "bomber". Som jag förstått det så är en "bomb" ett dilemma eller en situation där rollpersonerna tvingas till handling - att "göra ingenting" ska inte finnas som aktivt val.

Jag behöver alltså exempel på sådana. Gärna hyfsat fristående, som kan användas för att agera exempel i en regelbok...

(Lite omkring som kan användas som utgångslägen: Rollpersonerna jobbar för SS5, den hemliga organisation som tar hand om extraordinära problem i en utopisk framtidsstad. Tidigare i boken introduceras rollpersonerna Toshiko (militärtränad ninja) och Steel (kloförsedd infiltratör som egentligen har en bakgrund som revolutionär som vill störta nuvarande samhället).

Att till exempel bara låta nånting anfalla är ju nåt som tvingar rollpersonerna till att agera - men det finns inget meningsfullt val om inte detta "något" ges ytterligare egenskaper (som vad?)

Mogger

Hipsteranka
Grejen är att valet måste stå mellan två saker som spelaren uppfattar som fräckt och som går igen hos karaktären. Att göra ingenting är iofs en ok handling. Det ska bara inte innebära att det tar slut med det. Att belysa samma sak med flera bomber är coolt. Men till slut måste det bli ett val.

Så det allra enklaste är att sätta en Meme mot SS5.

Exempelbomber:
Steel får order att arrestera sina rebellkompisar. Om inte han gör det kommer någon annan att göra det, och då kan det ju gå precis hur som helst. Men, om han gör det så, ja, då blir de arresterade och säkert torterade och sånt. Tufft val.

(Militärtränad Ninja räcker inte som info)

krank

Först: Schysst bomb till Steel!

Måns said:
(Militärtränad Ninja räcker inte som info)
Toshiko har memplexen "Man kan lita på Sigmatec", "Våld är ett nödvändigt ont" och att hon själv är "ostoppbar".

Steel har memplexen "ogillar SigmaTec", "gruppen framför allt" och "majoritetens välfärd går före individen", där det mellersta gäller just teamet och det tredje samhället i stort.

Jag funderar på om ett tips i boken kunde vara att låta ett memplex handla om personens självbild, ett om personens syn på SS5 och dess arbete, och ett om samhället i stort. Men det är ett sidospår.

Nässe

Myrmidon
Relationer är ju perfekta att bygga bomber kring.

Något som anfaller kan ju handla om att ss5 blir anfallna av RPs vänner. Hjälpa dem eller utföra sin tjänst och skydda SS5.

Uppdraget som man fått av SS5 kan behöva utföras nu direkt, och samtidigt finns det en vän som håller på att dödas... tiden blir ett dilemma, bara en av sakerna kan göras i detta nu.

Genom SS5 får rollpersonen ansvar för en dömäktig grunka som kan grejja det mesta. Samtidigt får vännen asfarliga gangsters på halsen. Kommer RPn smuggla med sig hem grunkan och använda den för att lösa sin väns problem.

Ett alternativ är att RP i tjänsten har tillgång till feta databaser. Han ser att vännen blir övervakad och att vännen gör olagliga datasaker- kommer RP deleta vännens record?

Två rollpersonerns mems står mot varandra. Den enklaste formen är ju att en rp gillar The Skins., den andre gillar The Sharps- och nu springer RP runt hörnet, in i en inledande strid mellan Skins och Sharps. Vad gör de? Konflikten i spelarna handlar ju mycket om lojalitet mot de andra spelarnas RP eller lojalitet mot mina egna meme.

Ja, massa sånt tänker jag...

Nässe

Myrmidon
En enkel "bomb" för Toshiko är att låta henne (?) möta en liten ynklig fiende som med sitt första skott totalt tar sig igenom rutsningen. Fortsätta slåss? är jag ostoppbar?, kan den här ynkliga fienden skada mig?

"Gruppen före allt" och "man kan lita på Sigmatec" i kombo med "ogilalr Sigmatec" känns som en bra grund för bomber till Steel... Vad händer när man behöver stödja Toshiko eftersom "gruppen går före allt" och Toshiko gör saker som innebär att stödja och stärka Sigmatec? Bra inre konflikt för Steel

En bomb lite mer riktad mot spelarna kan vara att låta dem se enskilda individer som röjs undan av grymt och hemskt våld för att göra det bättre för människor i stort... Barn som fångas in och slaktas eftersom de har en sjukdom som skulle kunna döda hela samhället. Detta tumanar rps meme "våld är ett nödvändigt ont" och Majoritetens välfärd går före individen" samtidigt som det troligtvis skapar en inre konflikt i spelarna... sånt där kan man ju inte tillåta...

Lite mer tankar...

Jag funderar på om ett tips i boken kunde vara att låta ett memplex handla om personens självbild, ett om personens syn på SS5 och dess arbete, och ett om samhället i stort. Men det är ett sidospår.
Tycker det låter bra

Nils

Genesis

Ni dés ni maître
"Våld är ett nödvändigt ont" är ett ganska tråkigt memplex. Det känns som att det är svårt att motsäga. Liksom, det säger ju inte att våld alltid är lösningen. Hur kan man se bevis för att våld inte är nödvändigt? Jag har svårt att se det.

Eller, kanske, om man fokuserar på "ont". Såhär: Toshikos chef anser att hon har gjort bra ifrån sig och bjuder in henne på en fest för folk som "har en framtid inom företaget". Festen visar sig vara ett gladiatorspel, där dömda brottslingar, mutanter och alfer slåss till döden för festdeltagarnas höga nöjes skull. Att "inte göra något" innebär här att hon accepterar våld som underhållande, medan att göra något åt saken/bli upprörd/anmäla/storma ut innebär att man inte riktigt kan lita på SigmaTech.

Funkis?

krank

Genesis said:
"Våld är ett nödvändigt ont" är ett ganska tråkigt memplex. Det känns som att det är svårt att motsäga.
Exakt min tanke. Ska nog byta ut det, nu när jag tänker efter. Återkommer nog...