Nekromanti Bondar, skörd???

AnVili

Warrior
3 st bönder kan ta hand om 4 tunnland............ hur mycket pepper (kg) kan dom få ut per år?

Samma när det gäller ingefära? Saffran?

hraufnir

Swordsman
Hur mycket peppar som kan fås ut av en sådan landmassa vet jag faktist inte, däremot misstänker jag att mängden ingefära samt saffran är ganska låg, och då borde detta gälla peppar med. Anledningen till att kryddor har varit dyra genom tiderna (och är det fortfarande idag ställt i detta ljus) är att man inte får ut ens i närheten samma mängd av dessa som t.ex. havre, vete eller korn.

Sedan kan jag inte svara på att dessa tunnland har rätt sorts matjord för kryddor, och ej heller rätt klimat i området. Men det bestämmer säkerligen du som SL... jag är ingen bonde, men jag tvivlar på att gemene bonde heller vet hur mycket man får ut av dessa sorters kryddor.

Hitta på något, tänk på att kryddor är dyrbara...

Och det heter en Bonde, flera Bönder... ordet Bondar är icke korrekt svenska mig veteligen. *den blivande svenskaläraren inom honom talar*

Tesfforp

Warrior
Vet ej riktigt, men inte särskilt mycket. Kryddor är väldigt dyra just på grund av sin ovanlighet (iallafall i Eon)!

Helmgast
Om man nu ska märka ord... [OT]

*den blivande svenskaläraren inom honom talar*
Kasta inte spjut i radhus, det heter svensklärare med ett 'a' och inte två.

hraufnir

Swordsman
Re: Om man nu ska märka ord... [OT]

SVENSK-LÄRARE.
FORMVARIANTER: ( svensk- 1903 osv. svenska- 1988 )
sedan 1988 är det enligt Svenska Akademiens ordlista helt korrekt svenska att använda sig av ordet svenskalärare.

No further questions your honour.

Ps. Kasta spjut i radhus är kul, väggarna är så tunna... Ds.