Nekromanti Bonde kampanj!

PalMer

Warrior
Har påbörjat en ny kampanj med mina spelare. De är numera bonde söner i i hertigdömet Borons ängar i Soldarn.

Nu är frågan vad kan man hitta på för roliga äventyr för dessa inte särskilt stridsvana rollpersoner?
Någon som kört liknande kampanjer med roliga förslag?

PalMer

Man Mountainman

Storsvagåret
Om dina spelare klarar av det, så är social interaktion det naturliga temat för kampanjen. En landsortsby fullkomligt vimlar av intriger och drama. Du kan spela familjefejder, vendettan och flammande kärlekshistorier. Eftersom alla känner alla i en by, så är social konflikt en del av vardagen. Se till att utforma spelledarpersonerna i noggrann detalj.

Kampen mot förtrycket är ett välkommet tema när rollpersonerna tillhör samhällets bottenskrap. Låt den lokale länsherren/fogden/what have you vara en riktig elaking till skitstövel, som med sina knektar gör livet surt för länets bönder. Ge sedan rollpersonerna grepar och högafflar och låt bondeupproret börja.

En resa, kanske till grannbyn för att besöka marknaden eller en kusins bröllop, kan lätt bli ett äventyr i sig. Obeväpnade och ovana vid strid som rollpersonerna är, kan vad som helst erbjuda en stor fara.

Lazaruz

Veteran
Har faktiskt funderat på något liknande.
Jag hade tänkt mig att spelarna skulle vara något sånär unga, under tjugo iallafall.

Det går att lägga in en hel del spännande händelser på landsbygden, det blir ju mer spannande om spelarna inte är strids-erfarna.
En vargstam som plågar byns yttersta bönder/herdar kan nog bli ganska spännande.
En ensam visthusbod tjuv som stryker omkring.
osv
det går att hitta ganska många enkla saker som kan bli hur spännande som helst om ingen kan slåss nåt nämvärt.

LeJonklev

Swordsman
Har själv en sådan kampanj i eon nu för tillfället.
Sociala draman är det som gäller. Att umgås och interagera med byns övriga befolkning och de andra spelarna kan ge upphov till timmar utav spelande. Är rollpersonerna väl utformade behöver man knappt göra något annat som spelledare än att spela SLP:s.

/Johan