Nekromanti Bone rollspel?

Dilandau

Myrmidon
Jag gillar Jeff Smiths "Bone" något helt enormt. Jag har länge funderat på att spelleda, om inte just "Bone" så någonting med samma stuk och känsla.

Så nu sitter jag och funderar på vilket jäkla spel som skulle funka bäst.

Strider är snabba och våldsamma, men det är jäkligt svårt att dö. Folk blir knockade kors och tvärs men dör nästan aldrig.

Magin är, tja... vette fan egentligen. Svårgreppbar. Kanske mest en plot device än något rollperoner kan pyssla med.

Asså, egentligen handlar det mer om känsla än om reger. Men regler, har jag märkt, är jäkligt viktiga för att få fram rätt känsla. Jordnära, men ändå mycket saga, plus lite slapstick.

Det skulle t.ex. aldrig gå att göra Bone D&D. Kanske skulle det funka med Trudvang. Eller Västmark, om man gör skadesystemet lite mindre blodigt. Shadows of Yesterday? Var för länge seda jag läste igen om det för att riktigt kunna avgöra.

JonasM

Veteran
Nu känner jag inte till Bone, men väl The Shadow of Yesterday. Och visst, systemet passar ganska väl in på det du verkar vara ute efter.

Konfliktresolution ger stor frihet i hur striderna beskrivs – liksom möjlighet att anpassa dödlighetsgraden; i TSoY kan t.ex. karaktärerna bara dö under Bringing Down the Pain – och magi kan enkelt göras som diverse Secrets.

Krille

Super Moderator
Eller Västmark, om man gör skadesystemet lite mindre blodigt.
På den punkten så är det ganska lätt. Du behöver i princip bara stryka de dödliga formerna av skador, och göra Allvarlig skada lika med Knockad.

Magin är det värre med. Den drömmagin som finns i Bone är en av de mer svårgreppbara formerna av magi som jag har sett. Jag undrar om inte ett system i stil med Kraften i Star Wars d6 eller magisystemet i Andra Imperiet skulle funka, där man har ett fåtal allmängiltiga förmågor och några exempel på handlingar med angiven svårighet.

Dilandau

Myrmidon
Kanske ska strunta i magin helt. Ingen av huvudpersonerna i "Bone" går ju runt och trollar, om man säger så. Kanske ska låta magi vara något förpassat till slp och annat löst pack.

Krille

Super Moderator
Ingen av huvudpersonerna i "Bone" går ju runt och trollar, om man säger så.
Om man inte räknar

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Thorn och typ hela Veni-Yan</font></td></tr></table>

förstås. Samt att magi är en rätt viktig del av plotten.

Dilandau

Myrmidon
Ja, fast

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Thorns trollerier är ju inte direkt medvetna större delen av tiden. Hon kastar ju inte besvärjelser, så att säga. Och Y-killarna är utpräglade SLP. :gremsmile:</font></td></tr></table>

Krille

Super Moderator
Vad gäller

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Thorn</font></td></tr></table>

så kan jag mycket väl tänka mig att den utvecklingen av personen är en sån man vill syssla med i rollspel. Och jag vet flera som skulle vilja spela

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Y-killarna.</font></td></tr></table>

Oh well. Jag antar att Bone är ett typexempel av en ganska stängd licens, på samma sätt som Sagan om Ringen är. Det är svårt att få samma stämning som när man läser om huvudpersonerna när man inte får spela huvudpersonerna, i en miljö där den övergripande ståryn till så stor del handlar om huvudpersonerna.