Nekromanti Bonsai-vård?

Saxifrage

Hero
En kamrat förärade mig ett Bonsai-träd i födelsedagspresent, vilket förstås är en kul grej. Nu frågar jag mig bara: hur katten tar man hand om en dylik? Skötselråden som medföljde säger ungefär "plantera utomhus och vattna rejält". Wikipedia tipsar snusförnuftigt om att man i princip inte kan ha Bonsaier inomhus, vilket ju var till himla mycket hjälp. Eftersom det finns gott om nippofiler på forumet provar jag här istället: hur får man en Bonsai att överleva, inomhus och i kruka?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Bonsai-värld?

"Eftersom det finns gott om nippofiler på forumet provar jag här istället: hur får man en Bonsai att överleva, inomhus och i kruka?"

Man skaffar sig en Bonsai-trädgårdsmästare, det vill säga en liten, liten asiatisk pyssling som bor i ett litet hus i krukan och sköter om trädet. Han kan dessutom karate och uttalar ständigt knappt hörbara visdomsord. Problem uppstår dock om du har en katt eller hund.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Öhum, jag är ingen expert men i alla fall... (jag har inte lyckats med bonsai än så ta det hela med mycket stor nypa salt.)

För det första hänger det på vilken sorts växt man utgått från när man gör bonsaien. Tekniskt sett kan du göra en bonsai av vilken vedartad växt som helst och det inkluderar ju en rad arter av inomhusväxter också (fikus, inomhusgran osv).

Men är växten i grunden en utomhusväxt, dvs behöver den årstidsväxlingar/vintervila i svalare klimat än det du kan erbjuda inomhus så måste du faktiskt placera ut den rackaren vintertid. Bor du i våning och bara kan placera den på balkong så rekommenderar jag att skaffa en lövkorg eller liknande luftväxlande förvaring - ställ ner bonsaien i botten och packa försiktig ner isolerande material (ex, förpackningsmaterial (de där chipsformade flingorna), ihopfnulade tidningar eller liknande) Se dock till att du relativt lätt kommer åt att packa fram den lilla raringen och förse den med den lilla fukt den faktiskt behöver när vädret är "lite" varmare än frysgrader. Isoleringen skyddar bonsaien på två sätt, dels hindrar den att den fryser för hårt, men den hindrar också från allt för stor avdunstning. Är vädret för regningt och blött så kan du behöva byta isolering under vintern eftersom trädet även lätt skadas av röta och sönderfrysning om det blir för blött...

När det gäller inomhusväxter som gjorts till bonsaier så gäller som vilken annan inomhusväxt som helst. Mindre mängd vatten (beroende på art givetvis) än på sommaren. Eftersom bonsai helt enkelt bygger på att man drar ned på näringstillgången så har du ju inte bekymret med näringsgivor i alla fall. :gremsmile:

I övrigt så svältföder man en bonsai för att tvinga den att "åldras" i förtid. Beskärning sker under hela bonsaiens livstid och då gäller inte bara beskärning av lövverk/barr utan även beskärning av rötter. Bonsaien planteras också i en låg skål (heter något speciellt på bonsaiska... minns inte vad) - vilket minimerar mängden förna (jord), som också den är speciellt komponerad för den växt man gjort bonsai av. Till den brukar man också använda olika mossor och stenar för att efterlika bonsaiens ursprungsmiljö och/eller den miljö som bonsaien skall liksom inneha.

Undrar ni varför jag känner till så mycket är det för att jag under en längre tid funderat på att göra bonsaier av Fucsior... ett projekt som varje år går i stöpet då jag inte lyckas övervintra dessa... Dessutom har jag inte riktigt tålamodet att odla en bonsai från grunden - för att få en riktigt fin bonsai så tar det närmare 30 år och då har du fått en "yngling". De vackraste och äldsta i flera hundra år gamla (sägs att det finns tusenåriga också, men jag är tveksam)

Lycka till med bonsaien och fota den gärna nu och nästa år... :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Jag har haft ett par, och de överlevde ända tills jag jobbade utomlands och glömde att fixa vattning. Så här gjorde jag:

* Vattna, vattna, vattna. Jag ställde krukan i en låg skål och hade vatten i skålen, så att den alltid kunde dricka.
* Funkar utmärkt att ha dem inomhus.
* Klippning. Jag fuskade och klippte bara de värst spretande skotten.
* Vattna, vattna, vattna.
* Om den tappar alla bladen och verkar död, var envis och vattna, vattna, vattna. Det kan dröja ett halvår, men de hämtar sig (såvida de inte verkligen är döda).
* Vattna, vattna, vattna.

När man väljer en så ska man välja en med tunn stam. De med tjock stam är ofta fejkade genom att man tagit en grenstump och satt i en kruka, och de klarar sig inte. Det har jag lärt mig av en äkta asiat, så det måste vara sant.

Jag gjorde också ett försök att ta en liten knotig enbuske och sätta i en kruka för att bonsaia den. Oj, oj, oj, vad det sket sig. Den överlevde inte länge. Fast det luktade gott medan det varade.

Och glöm inte att vattna.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Bonsai-värld?

Nej, du har missuppfattat saker och ting. En bonsaivärld är naturligtvis när man inte låter en värld utvecklas som den vill, utan förvarar den i en flaska på spiselkransen. Då kan man ändra på Plancks konstant och se vad som händer när man känner för det, och så.

/Dimfrost

Saxifrage

Hero
Update

Tack för alla tips. Det kanske kan vara intressant att veta att Bonsaien är en sort med smala och spetsiga blad, nästa som barr. Den verkar leva hyfsat men tappar rätt mycket blad. Vad kan det vara för art?

Instruktionen säger något om gödsel också. Var hittar man Bonsai-gödsel. "Vattna mycket", heter det, vilket jag tolkar som ett par dl om dagen. Räcker det?