Blind grejen är dum. Så dum.Arvidos MC said:Jag tycker det är cooooooolt
Nej det är coolt för att Eli är ännu mer badass om han är blindGod45 said:Blind grejen är dum. Så dum.Arvidos MC said:Jag tycker det är cooooooolt
Men att Hardholdern inser makten i en Bibel och i religion? Det är coolt.
Ja, det störde mig lite gran också. Med tanke på hur jäkla torrt det verkar vara i den världen så borde böcker ha väldigt goda förutsättningar för att klara sig väldigt länge, även om de är begravda i rasmassorna. Så jäkla svårt kan det inte vara.God45 said:Också, grejen med att folk förstör ALLA biblar efter apokalypsen är så dum. Det är världens vanligaste bok. mer än en har för fan överlevt.
Jag tror han tänker använda grejerna i boken för att starta sin kult och tänker få alla andra att tillskriva boken mystiska kvaliter. Men han hade inte kunnat göra det om han visste det var en blindskrifts bok för då hade huvudpersonen haft makten. Så hade huvudpersonen sagt att den var skriven med blindskrift så hade hardholdern antagligen låtit honom sticka.Rymdhamster said:Ja, det störde mig lite gran också. Med tanke på hur jäkla torrt det verkar vara i den världen så borde böcker ha väldigt goda förutsättningar för att klara sig väldigt länge, även om de är begravda i rasmassorna. Så jäkla svårt kan det inte vara.God45 said:Också, grejen med att folk förstör ALLA biblar efter apokalypsen är så dum. Det är världens vanligaste bok. mer än en har för fan överlevt.
Och jag skulle nog dessutom hävda att boken inte har så stort betydelse. Det är den som läser hur boken som är det viktiga. Men det kan jag avskriva som att hardholdern bara tillskrivit mytiska kvaliteer till ett föremål i någon slags desilusionism.
För mig var det lite det som var grejen. Han är besatt av den här boken, tror att han fått tag på den och inser att han inte kan läsa den. Och hela tiden så känner jag att om han hade kunnat läsa den hade det fortfarande inte hjälpt honom mer.krank said:Kändes som typisk övertro på den där sagobokens kraft.
Jag tycker att det funkar just för slutscenen när de placerar bibeln bredvid Koranen och Surorna. Det är vad som räddade hela filmen tycker jag.Däremot var hela bibelstoryn rätt tafflig, för mig som inte är kristen. Kändes som typisk övertro på den där sagobokens kraft. Filmen var helt enkelt lite fär kristen för min smak.
Jag tror att han försöker hitta något som håller ihop hans samhälle utan att han behöver göra det med fruktan för fysiskt våld. Vad är bättre på det än religion?Rymdhamster said:För mig var det lite det som var grejen. Han är besatt av den här boken, tror att han fått tag på den och inser att han inte kan läsa den. Och hela tiden så känner jag att om han hade kunnat läsa den hade det fortfarande inte hjälpt honom mer.krank said:Kändes som typisk övertro på den där sagobokens kraft.
Det är verkligen "a hopeless quest" eller "a lost cause" liksom =)
Meh, det är en kristen film. Den är dessutom uppenbart kristen, den heter Book of Eli. Det är väll ingen som väntar sig att inte få se något kristet i den?Mukwa said:Jag tycker att det funkar just för slutscenen när de placerar bibeln bredvid Koranen och Surorna. Det är vad som räddade hela filmen tycker jag.Däremot var hela bibelstoryn rätt tafflig, för mig som inte är kristen. Kändes som typisk övertro på den där sagobokens kraft. Filmen var helt enkelt lite fär kristen för min smak.
Alltså, det är jag helt med på. Men att bara hålla upp en bibel och säga "dyrka" kommer inte leda någon vart. Det är personen som håller upp boken som skapar magin, och därför hade han lika gärna kunnat hitta på sin egen religion. Hade han lagt ner lika mycket energi på att arrangera incidenter som han kunnat tillskriva en egen, påhittad gud som han la ner på att hitta den där boken hade han lyckats för länge sen.God45 said:Jag tror att han försöker hitta något som håller ihop hans samhälle utan att han behöver göra det med fruktan för fysiskt våld. Vad är bättre på det än religion?
Antagligen men jag tror hans plan är att boken kommer ge honom legitimitet. Inte för att du inte har helt rätt. Han kunde ha hittat på vad fan som helst och det hade antagligen funkat.Rymdhamster said:Alltså, det är jag helt med på. Men att bara hålla upp en bibel och säga "dyrka" kommer inte leda någon vart. Det är personen som håller upp boken som skapar magin, och därför hade han lika gärna kunnat hitta på sin egen religion. Hade han lagt ner lika mycket energi på att arrangera incidenter som han kunnat tillskriva en egen, påhittad gud som han la ner på att hitta den där boken hade han lyckats för länge sen.God45 said:Jag tror att han försöker hitta något som håller ihop hans samhälle utan att han behöver göra det med fruktan för fysiskt våld. Vad är bättre på det än religion?
Ja, det är en kristen film. Det säger jag ingenting om, men det är ET och Matrix också. Det som gör det okej i mitt tycke är att filmen bara blir en av alla världsreligioners berättelser efter katastrofen. Det är fokus på kristendomen, men till syvende och sist är det en av flera religiösa skrifter som är viktiga att bevara. Jag gillart!God45 said:Meh, det är en kristen film. Den är dessutom uppenbart kristen, den heter Book of Eli. Det är väll ingen som väntar sig att inte få se något kristet i den?Mukwa said:Jag tycker att det funkar just för slutscenen när de placerar bibeln bredvid Koranen och Surorna. Det är vad som räddade hela filmen tycker jag.Däremot var hela bibelstoryn rätt tafflig, för mig som inte är kristen. Kändes som typisk övertro på den där sagobokens kraft. Filmen var helt enkelt lite fär kristen för min smak.
Jag hade hävdat att Matrix är en judisk film, men det är ganska petigtJa, det är en kristen film. Det säger jag ingenting om, men det är ET och Matrix också. Det som gör det okej i mitt tycke är att filmen bara blir en av alla världsreligioners berättelser efter katastrofen. Det är fokus på kristendomen, men till syvende och sist är det en av flera religiösa skrifter som är viktiga att bevara. Jag gillart!