Nekromanti Bookmaker?

solvebring

Superhero
Har länge undrat över ordet Bookmaker . Det nämns som yrke och då och då i en del rollspel, samt PCspel och filmer. Vad är en Bookmaker egentligen? Har sökt här på rollspel.nu och inte hittat något mer än någon vag antydan eller förklaring till vad det är... Kan någon ge en korrekt, innehållsrik beskrivning tack... Vad är en Bookmaker ?

/mrDarkJedi som är efterbliven och inte vet vad en Bookmaker är...

Krille

Super Moderator
Bookmaker!

En bookmaker är helt enkelt en vadslagningshanterare eller vadslagningsbyrå, dvs killen eller byrån som tar upp ett vad, sätter oddsen, och betalar ut vinsten om man vinner. Den vanligaste slangformen är "bookie".

Olle Linge

Snigel
Re: Bookmaker!

En bookmaker är helt enkelt en vadslagningshanterare eller vadslagningsbyrå, dvs killen eller byrån som tar upp ett vad, sätter oddsen, och betalar ut vinsten om man vinner. Den vanligaste slangformen är "bookie".
Sånt har jag haft med i en del spel, men det är alltid något jag tänkt som alltför modernt för att faktiskt ha funnits i en medeltida miljö. Hur är det med det? Fanns det dylikt någonstans innan modern tid eller är det ett senare påhitt? Vore tufft att se hur det fungerade om svaret är ja.

solvebring

Superhero
Bookmakers verkar oftast framställas som en kriminell snubbe. Alltså menar ni en snubbe som sysslar med illegal vadslagning och liknande? Eller kan en bookmaker även vara en sådan som sysslar med legal vadslagning? ...Typ Svenska Spel... HAHAHA! :gremtongue:

Krille

Super Moderator
"Bookmakers verkar oftast framställas som en kriminell snubbe. Alltså menar ni en snubbe som sysslar med illegal vadslagning och liknande? Eller kan en bookmaker även vara en sådan som sysslar med legal vadslagning?"

Det finns både legala och illegala bookies.

Ladbrookes och Svenska Spel är typiska legala bookmakers. Brick Top i filmen Snatch är en illegal bookmaker. Normalt sett så brukar legala bookmakers antingen vara sanktionerade av staten (i stater där spel är statskontrollerad, ex vis Sverige), och/eller endast ta upp vad på legala saker (alla stater).

En illegal bookmaker saknar statlig sanktionering för sin verksamhet, och/eller sysslar med vadslagning på illegala saker, till exempel förbjudna boxningsmatcher och liknande.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Det beror på den lokala lagstiftningen

Jag har fått intrycket att en bookmaker är en illegal handhavare av vadslagning och andra "satsa på vem som vinner"-spel. En av anledningarna till att sådana dyker upp, och även att de handhar vad kring "legala" matcher o.dyl., är att de inte betalar någon skatt på sin verksamhet, vilket innebär mer stålar till alla inblandade, samt att de inte behöver följa de regler som staten satt upp för sanktionerade spelombud. Fast jag har ganska dålig koll på sånt här så det finns säkert de som kan rätta mig.

/Anders

Storuggla

Champion
Re: Det beror på den lokala lagstiftningen

Illegal bookie = högre odds, större summor tillåtna, inga krav på att pengarna ska vara "rena" och elakare skuldindrivning.
Men oftast roligare.

Storuggla, funfunfun with a tomato!

ripperdoc

Myrmidon
Re: Redan de gamla romarna (NT)

Romarna var iofs långt före medeltiden på många punkter, men jag tvivlar inte en sekund på att det fanns medeltida bookmakers också. Vadslagning är tydligen en såpass grundläggande mänsklig drift (?).

/RD